Styra summer/diod med 12 V DC utspänning från krets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
The_wall

Styra summer/diod med 12 V DC utspänning från krets

Inlägg av The_wall »

Detta är mitt första inlägg på detta forum, hoppas någon kan hjälpa mig med mitt lilla projekt. :)

Så här ligger det till:

Jag har en krets som när den startas upp ger en utspänning på 12 V DC.
Med denna utspänning vill jag kunna styra så att följande sker:

1. Kretsen startas upp, en spänning på 12 V DC skickas som sagt ut...jag vill då att denna spänning ska göra så en summer eller liknande signalerar i två korta pip (säg 1 sek. vardera) att kretsen är igång. Samtidigt skall en lysdiod börja blinka.

2. Kretsen stängs av, spänningen försvinner...jag vill då att en enda signal (säg på 2 sek.) ljuder samt att lysdioden slutar blinka för att indikera att kretsen stängs av.

Hur går jag tillväga för att åstakomma detta på enklast möjliga sätt?

Edit: Om jag mäter upp utspänningen med en voltmeter så får jag direkt 12 volt vid påslag men vid avstängningen får jag ett långsamt sjunkande spänningsfall (kondingar i kretsen?). Kanske kan ha betydelse??

/Tobias
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Välkommen till forumet! :D
Det enklaste blir nog att använda en 8 pinnars mikroprocessor som programmeras att utföra det du vill. Du klarar då upp det med en krets och några resistorer. Eventuellt behöver du en transistor om summern drar mer ström än vad mikroprocessorn kan lämna.
Alternativet är att använda flera logikkretsar som sköter funktionena. Lysdioder som blinkar finns att köpa. Annars måste LED'en styras med en timer. Svårare blir att få summern att pipa ett antal ggr olika vid till och frånslag. Där går det åt flera kretsar. Själv hade jag löst det med mikroprocessorn.
The_wall

Inlägg av The_wall »

Tack för svaret samt välkomnandet!

Vad kostar en sådan mikroprocessor? kikade på elfa men förstod inte vilken som bör användas.
Skriv svar