Programmera PIC med basic stamp språket?
Programmera PIC med basic stamp språket?
Är detta möjligt?
Sitter med PIC programmerare och en 16f628A PIC.
Vill programmera dom enkla kommandona i basic stamp språket.
POT
IF THEN
HIGH
LOW. osv osv..
Jag vill kunna programera min PIC med basic stamp språket.
Kan detta gå till väga på något sett?
Sitter med PIC programmerare och en 16f628A PIC.
Vill programmera dom enkla kommandona i basic stamp språket.
POT
IF THEN
HIGH
LOW. osv osv..
Jag vill kunna programera min PIC med basic stamp språket.
Kan detta gå till väga på något sett?
Hej,
Det finns några olika Basic-kompilatorer för PIC. Titta på till exempel på Micro Engineering Labs PicBasicPRO (stöd för PIC10, 12, 16 & 18 serierna), Swordfish (endast för 18F-serien), MikroBASIC från MikroE samt Proton Development suite.
Själv använder jag Melabs PBP. Det fungerar väldigt bra, producerar stabil kod som fungerar - tror inte jag haft några problem som jag inte själv orsakat faktiskt. Den gör vad den lovar, no more, no less.
Dyker något upp som PBP inte hanterar eller hanterar sämre än man själv vill/kan så går det utmärkt att blanda BASIC och assambler om man så önskar. Största begränsningen (förut) var interrupthanterignen (om man inte ville skriva den i ASM) men nu finns det bot på det.
MEN självklart är det så att ren o skär ASM är snabbare och effektivare (oftast i alla fall)
Det finns några olika Basic-kompilatorer för PIC. Titta på till exempel på Micro Engineering Labs PicBasicPRO (stöd för PIC10, 12, 16 & 18 serierna), Swordfish (endast för 18F-serien), MikroBASIC från MikroE samt Proton Development suite.
Själv använder jag Melabs PBP. Det fungerar väldigt bra, producerar stabil kod som fungerar - tror inte jag haft några problem som jag inte själv orsakat faktiskt. Den gör vad den lovar, no more, no less.
Dyker något upp som PBP inte hanterar eller hanterar sämre än man själv vill/kan så går det utmärkt att blanda BASIC och assambler om man så önskar. Största begränsningen (förut) var interrupthanterignen (om man inte ville skriva den i ASM) men nu finns det bot på det.
MEN självklart är det så att ren o skär ASM är snabbare och effektivare (oftast i alla fall)
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
H.O skrev:Hej,
Har varit in på PicBasicPRO och testat det programmet en gång i tiden.
Fick alldrig det att funka.
Hände alldrig något på picen,fast körde in en HEX fil med "blink led" och då funkade min pic,så det har inget med den att göra.
Alldrig fått det där att rulla på som jag vill hehe.
Detta är vad som kommer upp då jag ska skriva om min basic skrift till pic språket..
ERROR Line 13: Bad expression. (DS.pbc)
ERROR Line 14: Bad expression. (DS.pbc)
ERROR Line 16: Bad expression. (DS.pbc)
ERROR Line 17: Bad expression. (DS.pbc)
PIC jag tänker använda är följande: 16f628A..
Vill bara testa o se så att detta program äns funkar!
'****************************************************************
'* Name : UNTITLED.BAS *
'* Author : [select VIEW...EDITOR OPTIONS] *
'* Notice : Copyright (c) 2007 [select VIEW...EDITOR OPTIONS] *
'* : All Rights Reserved *
'* Date : 2007-12-09 *
'* Version : 1.0 *
'* Notes : *
'* : *
Main:
HIGH B0 = 0 ' Turn on LED Connected to pin RB0
LOW B1 ' Turn off LED Connected to pin RB1
Pause 500 ' Delay for 0.5 seconds
Low B0 ' Turn off LED Connected to pin RB0
High B1 ' Turn on LED Connected to pin RB1
Goto Main ' Go back to main and blink and wink LEDs
Vill bara testa o se så att detta program äns funkar!
'* Name : UNTITLED.BAS *
'* Author : [select VIEW...EDITOR OPTIONS] *
'* Notice : Copyright (c) 2007 [select VIEW...EDITOR OPTIONS] *
'* : All Rights Reserved *
'* Date : 2007-12-09 *
'* Version : 1.0 *
'* Notes : *
'* : *
Main:
HIGH B0 = 0 ' Turn on LED Connected to pin RB0
LOW B1 ' Turn off LED Connected to pin RB1
Low B0 ' Turn off LED Connected to pin RB0
High B1 ' Turn on LED Connected to pin RB1
Goto Main ' Go back to main and blink and wink LEDs
Det verkar ju som att rad 13, 14, 16 och 17 är raderna som börjar med high eller low.
Till att börja med så har du skrivit med stora bokstäver på ett sälle och och små på ett. Jag gissar att det ska vara aningen eller. Båda funkar nog inte.
lika så har du skriver B0 = 0 på ett ställe och sen B0 på ett annat ställe.
Leta reda på någon hjälpfil eller likande som beskriver kommandona high och low.
Jag har aldrig använt kompilatorn så jag kan bara kommentera det jag tycker ser konstigt ut.
EDIT: Icecap var snabbare och har också bra synpunkter. Börja med en ett färdig program och försök fatta vad alla rader gör.
Till att börja med så har du skrivit med stora bokstäver på ett sälle och och små på ett. Jag gissar att det ska vara aningen eller. Båda funkar nog inte.
Leta reda på någon hjälpfil eller likande som beskriver kommandona high och low.
Jag har aldrig använt kompilatorn så jag kan bara kommentera det jag tycker ser konstigt ut.
EDIT: Icecap var snabbare och har också bra synpunkter. Börja med en ett färdig program och försök fatta vad alla rader gör.
Senast redigerad av danei 9 februari 2008, 19:26:21, redigerad totalt 1 gång.
Det är en kod man kan öppna ifrån programmet;D inget jag skrivit alltså=)danei skrev:Det verkar ju som att rad 13, 14, 16 och 17 är raderna som börjar med high eller low.
Du försöker köra BS2's konstiga variant på Basic genom en annan kompilator.
Självklart kommer det att total-krascha. Kasta den där gamla koden (men
spara själva logiken) och skriv om det i det verktyg du vill använda, vilket
det nu är.
Det är sannolikt mer job att försöka skriva om BS2 koden rad-för-rad så
att den går igenom i en annan kompilator...
Sen, för just den BS2 kod som du visade, så tar det inte många minuter
att skriva ett enkelt assmbler program. Men det kanske är något annat
som du igentligen vill göra ?
Självklart kommer det att total-krascha. Kasta den där gamla koden (men
spara själva logiken) och skriv om det i det verktyg du vill använda, vilket
det nu är.
Det är sannolikt mer job att försöka skriva om BS2 koden rad-för-rad så
att den går igenom i en annan kompilator...
Sen, för just den BS2 kod som du visade, så tar det inte många minuter
att skriva ett enkelt assmbler program. Men det kanske är något annat
som du igentligen vill göra ?