Felsökning av krets
Felsökning av krets
Hejsan!
Har nu fått ihop min lilla distpedal, dock funkar den inte som den ska.
Kopplingsschema
Bild
Ljud går genom kretsen men det blir ingen dist. När man kopplar i strömkälla blir ljudet densamma, fast med lägre volym. Har kollat så att dioder och elektrolytkondensatorn sitter rätt, men problemet återstår. Har även provat att byta operationsförstärkare.
Har ni några tips?
Mvh
Har nu fått ihop min lilla distpedal, dock funkar den inte som den ska.
Kopplingsschema
Bild
Ljud går genom kretsen men det blir ingen dist. När man kopplar i strömkälla blir ljudet densamma, fast med lägre volym. Har kollat så att dioder och elektrolytkondensatorn sitter rätt, men problemet återstår. Har även provat att byta operationsförstärkare.
Har ni några tips?
Mvh
Förutom att du har stenkollat att anslutningarna är rätt och inga kallödningar så börja med att försöka förstå hur den skall fungera - det är nyckeln för att kunna felsöka och omöjligt felsöka strukturerat om man inte vet vad man skall leta efter...
Simulera kopplingen i någon spicesiumlator för att se hur det fungerar - där tror jag du snart kommer att inse att disten (klippningen) har något med volymen att göra på utgången av OP-ampen.
En första grej att kolla är att se om OP-ampens utgång (pin 6) har en vilospänning mitt emellan 0 Volt och aktuell batterispänning, annars får du titta på nätverket R1,R2 + C1 (rättvänd?) att den ger halva batterispänningen till ingången på '+' (pin 3) på OP-ampen.
- ligger utgången fortfarande i ena eller andra ändan på spänningen långt ifrån mitten så måste du titta på om OP-ampen verkligen är kopplad till jord (pin4) och batteriet (Pin7) och därefter C2,C3,R3,R4, D2,D3 är rätt kopplade. det är inte första gången det har spenderats en massa felsökningstid och det tillslut visa sig att kretsen inte får matningsspänning fast alla tror det...
Då en diod av 1N4148 börja leda vid ca 0.6-0.7 Volt så är tipset att utgången på OP-ampen måste svänga med minst +/- denna värde innan det börja dista (blir heller inte så mycket högre hur hårt du än kör på) , och då kommer man till kopplingens förstärkning - efter lite tittande i lämplig OP-amp litteratur och hur man beräknar dess förstärkning (sådant går att hitta på Internet i massupplaga) så inser du att motstånd R3 och R4 har något med den saken att göra (dom har inte bytt platts helt enkelt enkelt?, med angivna värden så borde de ge 1000 ggr spänningsförstärkning - men bytt plats ger bara 1/1000-del förstärkning...)
lycka till med felsökningen
Simulera kopplingen i någon spicesiumlator för att se hur det fungerar - där tror jag du snart kommer att inse att disten (klippningen) har något med volymen att göra på utgången av OP-ampen.
En första grej att kolla är att se om OP-ampens utgång (pin 6) har en vilospänning mitt emellan 0 Volt och aktuell batterispänning, annars får du titta på nätverket R1,R2 + C1 (rättvänd?) att den ger halva batterispänningen till ingången på '+' (pin 3) på OP-ampen.
- ligger utgången fortfarande i ena eller andra ändan på spänningen långt ifrån mitten så måste du titta på om OP-ampen verkligen är kopplad till jord (pin4) och batteriet (Pin7) och därefter C2,C3,R3,R4, D2,D3 är rätt kopplade. det är inte första gången det har spenderats en massa felsökningstid och det tillslut visa sig att kretsen inte får matningsspänning fast alla tror det...
Då en diod av 1N4148 börja leda vid ca 0.6-0.7 Volt så är tipset att utgången på OP-ampen måste svänga med minst +/- denna värde innan det börja dista (blir heller inte så mycket högre hur hårt du än kör på) , och då kommer man till kopplingens förstärkning - efter lite tittande i lämplig OP-amp litteratur och hur man beräknar dess förstärkning (sådant går att hitta på Internet i massupplaga) så inser du att motstånd R3 och R4 har något med den saken att göra (dom har inte bytt platts helt enkelt enkelt?, med angivna värden så borde de ge 1000 ggr spänningsförstärkning - men bytt plats ger bara 1/1000-del förstärkning...)
lycka till med felsökningen
Det är inga kallödningar, har kollat
Värden (OBS! Batteriet är inte nytt, så värdena ligger lite under):
Utgång på OP-ampen: 4.31 V (9 V spänningsmatning, simulatorn ger 4.498 V)
Ingång (+) på OP-ampen: 4.30 V (9 V spänningsmatning, simulatorn ger 4.496 V)
Om då utgången är på 4.31 V, borde den väl dista?
Dioderna och kondensatorerna ska sitta rätt, har dubbelkollat.
Har tittat lite kort i boken "Analog Elektronik" om beräkning på operatiosförstärkare men såg att det var ganska många formler, får fördjupa mig i dem någon dag.
Provade även att byta plats på R3 och R4, men då blev det förmodligen 1/1000 förstärkning eftersom det inte hördes något alls i högtalaren.
Så hittils är det fortfarande ingen dist, men rätta värden. Knepigt
Tackar för svaret iaf!
Mer tips kanske?
Mvh
Värden (OBS! Batteriet är inte nytt, så värdena ligger lite under):
Utgång på OP-ampen: 4.31 V (9 V spänningsmatning, simulatorn ger 4.498 V)
Ingång (+) på OP-ampen: 4.30 V (9 V spänningsmatning, simulatorn ger 4.496 V)
Om då utgången är på 4.31 V, borde den väl dista?
Dioderna och kondensatorerna ska sitta rätt, har dubbelkollat.
Har tittat lite kort i boken "Analog Elektronik" om beräkning på operatiosförstärkare men såg att det var ganska många formler, får fördjupa mig i dem någon dag.
Provade även att byta plats på R3 och R4, men då blev det förmodligen 1/1000 förstärkning eftersom det inte hördes något alls i högtalaren.
Så hittils är det fortfarande ingen dist, men rätta värden. Knepigt
Tackar för svaret iaf!
Mer tips kanske?
Mvh
-
Mindmapper
- Inlägg: 7213
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Eftersom arbetspunkterna är ok och du har ljud igenom, så är felet för låg förstärkning. R3, R4 (men även C2, C3) skulle jag misstänka. Har du rätt värden. Vad är utgången kopplad till?
Edit: <Om då utgången är på 4.31 V, borde den väl dista? >
Det är arbetspunkten, den spänningen säger att op'n arbetar rätt likspänningsmässigt. Ditt problem är att signalen inte förstärks. Signalen är växelström. Om du har till gång till oscilloscope kan du mäta signalen.
Edit: <Om då utgången är på 4.31 V, borde den väl dista? >
Det är arbetspunkten, den spänningen säger att op'n arbetar rätt likspänningsmässigt. Ditt problem är att signalen inte förstärks. Signalen är växelström. Om du har till gång till oscilloscope kan du mäta signalen.
R3 (färger): Brun, svart, röd = 1000 ohm, uppmätt: 994 ohm
R4 (färger): Brun, svart, grön = 1000000 ohm, uppmätt: 874000 ohm (lite lågt kanske?)
C2: 0,47µF / 63 V
C3: 0,47µF / 63 V
Utgången? Om du tänker på pin 6 på OP-ampen så är den kopplad till det långa stiftet på telejacket.
EDIT: Såg en lite konstig sak i simulatorn nu:
När man kopplar enligt hemsidan och mäter med en "Distortion Analyzer" i simulatorn så visar den 0% / 0 dB.
Men när man byter plats på pin 2 och 3 så blir det 74.882% / -2.512 dB.
Kan detta ha något med problemet att göra?
R4 (färger): Brun, svart, grön = 1000000 ohm, uppmätt: 874000 ohm (lite lågt kanske?)
C2: 0,47µF / 63 V
C3: 0,47µF / 63 V
Utgången? Om du tänker på pin 6 på OP-ampen så är den kopplad till det långa stiftet på telejacket.
EDIT: Såg en lite konstig sak i simulatorn nu:
När man kopplar enligt hemsidan och mäter med en "Distortion Analyzer" i simulatorn så visar den 0% / 0 dB.
Men när man byter plats på pin 2 och 3 så blir det 74.882% / -2.512 dB.
Kan detta ha något med problemet att göra?
Senast redigerad av sebgus 10 februari 2008, 11:59:57, redigerad totalt 1 gång.
-
Mindmapper
- Inlägg: 7213
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Då kopplingen har 1000 ggr förstärkning vid låg nivå om den är rätt kopplad så borde det defintivt ha blivit mycket högre - du behöver inte oscilloskop för att kolla DC-nivåer enligt tidigare nämt - det räcker med en multimeter.
Du _måste_ ha DC-nivåerna liggander rätt om det skall finnas en chans för växelströmmen att ta sig igenom - sedan är inte uA741 någon ideal OP-amp utan brusar väldigt mycket i jämförlese med modernare OP-ampar.
om batterispänningen mäts upp till 9.0 Volt påslaget så skall spänningarna på pin 2,3 och 6 på OP-ampen vara 4.5 Volt gentemot minus på batteriet, pin 6 kan avika lite från 4.5 Volt med kanse 0.1 vilket får ansens OK, men ligger pin 6 på 1.5 Volt eller 7.5 Volt så är kopplingen inte OK utan utgången ligger i ändläge och kan inte jobba - .
nivån borde dämpas en del när batteriet inte är inkopplad, vilket får mig att fundera på hur dina signaljorda är kopplade egentligen - dom skall kopplas till batteriminus både på ingång och utgång.
Du _måste_ ha DC-nivåerna liggander rätt om det skall finnas en chans för växelströmmen att ta sig igenom - sedan är inte uA741 någon ideal OP-amp utan brusar väldigt mycket i jämförlese med modernare OP-ampar.
om batterispänningen mäts upp till 9.0 Volt påslaget så skall spänningarna på pin 2,3 och 6 på OP-ampen vara 4.5 Volt gentemot minus på batteriet, pin 6 kan avika lite från 4.5 Volt med kanse 0.1 vilket får ansens OK, men ligger pin 6 på 1.5 Volt eller 7.5 Volt så är kopplingen inte OK utan utgången ligger i ändläge och kan inte jobba - .
nivån borde dämpas en del när batteriet inte är inkopplad, vilket får mig att fundera på hur dina signaljorda är kopplade egentligen - dom skall kopplas till batteriminus både på ingång och utgång.
Yes, har kollat spänningarna och de ser helt ok enligt mig.
Ingång och utgång är kopplade enligt följande:
http://housepainter.mine.nu/bilder/effe ... ppling.bmp
(tack till housepainter för bilden)
Men det jag skrev om simulatorn tidigare, kan det ha något med detta att göra?
Mvh
Ingång och utgång är kopplade enligt följande:
http://housepainter.mine.nu/bilder/effe ... ppling.bmp
(tack till housepainter för bilden)
Men det jag skrev om simulatorn tidigare, kan det ha något med detta att göra?
Mvh
Vad är kvar - ja, insignalen är kanske extremt låg på 0.0001 volt, och då utsyrs inte signalen tillräkligt för att dista.
En annan variant är kanske att insignalkällan är extremt högimpedivt i 10 - 100 kOhm klassen av någon orsak (har du något skrot i elplankan som kan hindra??), och då upplevs OP-ampens ingångsmotstånd på 1 kOhm (R3) att den lastar för mycket och du får ingen förstärkning.
gitarrmickar är väl normalt induktanser (med magnetisk bias) så normalt sett skall det finnas lite strömförmåga gissar jag....
Den som kan gitarrer får gärna berätta mer detaljerat vad det handlar om för nivåer och impedanser (eller om spolen går i strömgeneratormode) - är lite nyfiken faktiskt.
---
Prova att använda ljudkortet och koppla in den till förstärkaren istället för gittarren och se om du får något som liknar dist den vägen (i brist på funktions/signalgenerator) - om det inte finns några riktiga fel på bygget så kan jag inte se något annat än in och utgångsimpedansproblematik...
edit:
När det gäller förstärkningen vid inveterat förstärkning så är det i princip:
gain = R4/R3.
men...
Smällde upp kopplingen i simulator med just 741 och inte ideal OP-amp.
För att OP-ampen drar ström på sina ingångar och har begränsad egenförstärkning/bandbredd så är maxförstärkningen inte högre än 56 dB (630 ggr spänningsförstärkning) vid 700 Hz med kopplingen och nere ända på 32 dB vid 20 Hz (40 ggr spänninggsförstärkning) för att ingångskondensatorn är en smula liten med sina 0.47 uF gentemot (R3) 1 kOhm ingångsimpedans - kanske avsiktligt, kanske inte och beror nog ganska mycket om du kör vanlig elgitarr eller elbas.
nivån sjunker också ganska snabbt och vid 20 kHz så är förstärkningen 34 dB (50 ggr späningsförstärkning), inte för att elgitarr brukar ha så mycket högfrekvent i sig, men. Syns i alla fall att 741 OP-ampen inte är den bästa av alternativen när det gäller OP-ampar...
är ingånge till förstärkare också lågimpediv (säg 1 kOhm) så blir utgångskondensatorn också en smula liten med ytterligare basdämpning och totalförstärkningen bara 25 db (17.8 ggr spänningsförstärkning) vid 20 Hz
---
En annan variant är kanske att insignalkällan är extremt högimpedivt i 10 - 100 kOhm klassen av någon orsak (har du något skrot i elplankan som kan hindra??), och då upplevs OP-ampens ingångsmotstånd på 1 kOhm (R3) att den lastar för mycket och du får ingen förstärkning.
gitarrmickar är väl normalt induktanser (med magnetisk bias) så normalt sett skall det finnas lite strömförmåga gissar jag....
Den som kan gitarrer får gärna berätta mer detaljerat vad det handlar om för nivåer och impedanser (eller om spolen går i strömgeneratormode) - är lite nyfiken faktiskt.
---
Prova att använda ljudkortet och koppla in den till förstärkaren istället för gittarren och se om du får något som liknar dist den vägen (i brist på funktions/signalgenerator) - om det inte finns några riktiga fel på bygget så kan jag inte se något annat än in och utgångsimpedansproblematik...
edit:
När det gäller förstärkningen vid inveterat förstärkning så är det i princip:
gain = R4/R3.
men...
Smällde upp kopplingen i simulator med just 741 och inte ideal OP-amp.
För att OP-ampen drar ström på sina ingångar och har begränsad egenförstärkning/bandbredd så är maxförstärkningen inte högre än 56 dB (630 ggr spänningsförstärkning) vid 700 Hz med kopplingen och nere ända på 32 dB vid 20 Hz (40 ggr spänninggsförstärkning) för att ingångskondensatorn är en smula liten med sina 0.47 uF gentemot (R3) 1 kOhm ingångsimpedans - kanske avsiktligt, kanske inte och beror nog ganska mycket om du kör vanlig elgitarr eller elbas.
nivån sjunker också ganska snabbt och vid 20 kHz så är förstärkningen 34 dB (50 ggr späningsförstärkning), inte för att elgitarr brukar ha så mycket högfrekvent i sig, men. Syns i alla fall att 741 OP-ampen inte är den bästa av alternativen när det gäller OP-ampar...
är ingånge till förstärkare också lågimpediv (säg 1 kOhm) så blir utgångskondensatorn också en smula liten med ytterligare basdämpning och totalförstärkningen bara 25 db (17.8 ggr spänningsförstärkning) vid 20 Hz
---
Senast redigerad av xxargs 10 februari 2008, 23:23:49, redigerad totalt 1 gång.
Extremt högimpediv källa är sannolikt svaret. Man vill ogärna belasta en gitarr hårdare än typ 1 megaohm för att förhindra minskad nivå och förändrad frekvensgång. En buffer med en JFET på ingången skulle man kunna använda. BJT kan kanske funka också om man trollar lite.
edit:
Eller så bygger man nån annan krets. Borde gå att få liknande dist med hjälp av en JFET, några motstånd och ett par dioder.
edit:
Eller så bygger man nån annan krets. Borde gå att få liknande dist med hjälp av en JFET, några motstånd och ett par dioder.
Senast redigerad av kimmen 10 februari 2008, 22:56:13, redigerad totalt 1 gång.
> Läste du kommentarerna om kondensatorerna? <
Ja, jag tänkte också på om det kan vara något sådant, får kanske ta o prova.
xxargs:
Tror knappast att det är fel på gitarren. Jag har testat en gitarr, en bas och två olika mickar (både på min och en annan distpedal). På den andra, riktiga distpedalen funkar alla tre instrument, medans min inte distar :/
Blir tokig på det
Förresten var ground på ingång/utgång rätt kopplade?
Mvh
Ja, jag tänkte också på om det kan vara något sådant, får kanske ta o prova.
xxargs:
Tror knappast att det är fel på gitarren. Jag har testat en gitarr, en bas och två olika mickar (både på min och en annan distpedal). På den andra, riktiga distpedalen funkar alla tre instrument, medans min inte distar :/
Blir tokig på det
Förresten var ground på ingång/utgång rätt kopplade?
Mvh
Den här kanske du skulle kunna bygga, kräver ju ungefär samma komponenter men har tillräckligt hög ingångsimpedans:
http://www.freeinfosociety.com/electron ... php?id=130
http://www.freeinfosociety.com/electron ... php?id=130
