Nätverksuppkopplad avr med ENC28J60

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Jag kör 3,3 volt rakt av så jag har inte det problemet. Men det bör gå att köra rakt på eftersom AVRn tolkar en signal på 3 volt som etta även om AVRn drivs med 5 volt (om jag fattat rätt från databladet). ENC28J60 har ingångar som är 5 volt toleranta så det bör gå bra även åt andra hållet. En resistor på ca 100Ω brukar dock aldrig vara fel att sätta på Mosi, Miso osv.

eqlazer: Fint litet kort ni gjort.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

thepirateboy:
Jupp, dock blev det ett par små missar. 3,3V-regulatorn hade inte gnd på den stora pinnen utan vcc. Och den blir lite ohälsosamt varm då enc28j60 drar en del ström. Sånt som händer och som tur är lär man sig av sina misstag.
Så den tillfälliga lösningen har blivit en stående hålmonterade regulator med kylfläns.
Men detta ska vi ha åtgärdat till nästa version.
Har en sådan nod liggandes bakom soffan för tillfället som bryggar ihop CAN-bussen och min server.

Vi har nog inte utvecklat något på dess mjukvara på länge, lite tester gjordes på att få igång stöd för DHCP men minns inte ifall det blev klart.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Japp, har samma regulator på mitt kort och den blir rejält varm som sagt med hög inspänning. Man bör nog avsätta en rätt stor del av kortytan med många vior för att få tillräckligt med kylning.
peter555

Inlägg av peter555 »

Trafon <> transformatorn
Knoen

Inlägg av Knoen »

De flesta som kör enc28J60 verkar köra en kristall istället för att använda uC:n. Det står i databladet att det ska vara en "parallel cut
crystal". Vad tror ni om dennahttp://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2013476.htm. Har bara hittat för hålmonterat dock :?

Min avr har ju maxhastighet på 8Mhz så jag tänkte att det var lika bra att använda kristall för att slippa de buggar som man kan råka ut för.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Ja sån kristall fungerar fint, sån 25MHz vi kör med ifall du kollade min wikilänk tidigare.

AVR:en kan du väl klämma upp i 20MHz? Eller åtminstonde 16.

Edit:
enc28j60 kan väl endast köras i 25MHz? Om du då hade tänkt använda klocksignal från AVR så måste den också gå i minst 25MHz, det blir nog lite problem.
Vad du däremot skulle kunna göra är att köra AVR:en på klocksignalen från enc. Oinitierad är den /4 (6,25 MHz) för att sedan kunna ändras till /3 eller /2, om du nu endast vill använda en kristall men ändå köra AVR:en i högre hastighet än 8MHz.
Enligt AVR:ens datablad är det inte rekommenderat att göra så stora hastighetshopp men det fungerar, jag kan inte ge några garantier för att det är nyttigt eller fungerar i alla lägen.

I vårt projekt klockar vi vissa noder från CAN-kontrollern där vi på samma sätt ändrar från 2,5 till 20MHz, har inte sett några problem än.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

ENC28J60 clock out funkar inte ännu på ett korrekt sätt i de kiselrevisioner som säljs, så konstruera inte in den finessen.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur ska man ansluta en kristall till den på korrekt sätt?
Knoen

Inlägg av Knoen »

eqlazer: Trodde enc:n kunde köras från 8Mhz och uppåt. Men där kanske ajg har fel. Läste någon stans att den har en bugg som gör att den inte fungerar som den ska i hastigheter under 8 mhz. Något som har läst samma?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

ENC28J60 SKALL ha en kristall eller en extern oscillator på 25,000MHz varesig mer eller mindre, annars så kommer eternetkomunikationen inte att fungera och då är den ju helt värdelös.
Om man väljer kristall så är det tänkt att man skall kunna driva CPU´n från dess CLKOUT pinne, nu har den några kiselbuggar så om man avsiktligt eller oavsiktligt går in i power down mode så försvinner CLKOUT, om man då inte har en WatchDog som tar hem CPU´n så kommer allt att sluta fungera.
Så därför bör man inte använda CLKOUT.

SPI buggen finns där (8MHz buggen (SPICLK)) och den kräver en synkroniserad CPU klocka eller en SPI klocka som är 1/2 av systemklockan dvs man måste köra AVR på minst 16MHz. Detta problem finns bara tom B4 kisel.

Alla kapslingstyper finns inte i alla kiselrevisioner...
Man vet inte när man beställer vilken kiselrevision man får...
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Tyvärr så har inte AVR external-internal switchover vid clockinput fel.
25MHz kristaller finns i HC49/4H ytmonterade. (74-521-96)

Jag tänkte bygga något på detta chip, fast jag tror jag väntar ett tag så lite mer kiselbuggar har blivit tillrättade.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Att vänta på tillrättning av kiselbuggarna kan ta lite tid, det förefaller som om Microchip inte prioriterar ENC28J60 särskilt högt...
Vi har skrikit om att få buggfria kretsar i två års tid nu...
Så vi väljer att konstruera bort ENC28J60 och har meddelat Microchip vårt beslut.
Roze
Kontakt:

Inlägg av Roze »

Tjo, jag har tänkt att använda en ENC28J60 i mitt nya projekt. Dock e jag osäker på vad jag ska ha för linjetransformator. Elfa har väldigt få. Hadde tänkt köra med den som Knoen körde på. Dock har ju elfa vart fruktansvärt jobbiga och uppgraderat sin sida. Så inga gamla länkar fungerar.

Nån som har lust att peka mig rätt?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Alla ELFA´s Ethernettransformatorer fungerar bra.
56-660-29, 56-660-37, 56-660-52 själv har vi använt den med inbyggd RJ-45.
Skicka mig ett PM med din e-postadress så kan du få en PDF på den inkopplad mot en LPC2106 (ARM7).
Skriv svar