Själv misstänker jag att det kan vara en magnetisk sensor, men hur fungerar den? Hur mäter man att den fungerar? Nån som vet? Den har suttit i ett elfordon.
Okänd komponent / sensor?
Okänd komponent / sensor?
Vad kan detta vara för något?
Själv misstänker jag att det kan vara en magnetisk sensor, men hur fungerar den? Hur mäter man att den fungerar? Nån som vet? Den har suttit i ett elfordon.

Själv misstänker jag att det kan vara en magnetisk sensor, men hur fungerar den? Hur mäter man att den fungerar? Nån som vet? Den har suttit i ett elfordon.
Den har en 4-polig kabel. Var den har suttit vet jag inte, men jag tror den har suttit i en mini-el ( Dansk Ellert). Om jag visste var den suttit hade jag nog listat ut funktionen.
Men om det är så att den kan mäta magnetism (?) (det är troligt, eftersom det sitter fyra magneter på drivhjulet på bakaxeln), så är frågan hur jag bör koppla in / mäta funktionen utan att bränna den. Har inte sett något liknande på t.ex ELFA, men halleffektsensorer tycks ofta vilja ha en matningsspänning och har en digital utgång. På elschemat till Ellert finns en hastighetsmätare med sensor - men det är bara symboler och schemat är inte fullständigt (Man har uteslutit all matningsspänning t.ex. och "hatighetsmätaren" är bara en fyrkant - vars signal leder in till en CPU.) Eftersom jag inte har någon vettig info om denna CPU kommer jag att bygga en helt ny från grunden med övervakning av hastighet, ström, spänning, energiinnehåll i batterier, temperaturer mm... och göra en helt ny instrumentbräda. (nuvarande instrumentbräda är en svart plastbit med en påklistrad cykeldator)
Men om det är så att den kan mäta magnetism (?) (det är troligt, eftersom det sitter fyra magneter på drivhjulet på bakaxeln), så är frågan hur jag bör koppla in / mäta funktionen utan att bränna den. Har inte sett något liknande på t.ex ELFA, men halleffektsensorer tycks ofta vilja ha en matningsspänning och har en digital utgång. På elschemat till Ellert finns en hastighetsmätare med sensor - men det är bara symboler och schemat är inte fullständigt (Man har uteslutit all matningsspänning t.ex. och "hatighetsmätaren" är bara en fyrkant - vars signal leder in till en CPU.) Eftersom jag inte har någon vettig info om denna CPU kommer jag att bygga en helt ny från grunden med övervakning av hastighet, ström, spänning, energiinnehåll i batterier, temperaturer mm... och göra en helt ny instrumentbräda. (nuvarande instrumentbräda är en svart plastbit med en påklistrad cykeldator)
Det är inte säkert att den ska ha någon drivspänning alls. Om det sitter magneter på axeln så induceras en liten spänningspuls i den här givaren som eventuellt kan användas direkt beroende på hur den ser ut (pulsen alltså). Mest troligt är detta bara en pickup spole och ingen hall givare. Har du mätt resistansen mellan de olika anslutningarna och har tåtarna olika färger?
Testa att koppla in två av tåtarna (som det finns resistans i mellan) till en voltmeter (helst analog) och för sedan en magnet förbi änden på givaren för att se om det finns nåt liv i den.
Testa att koppla in två av tåtarna (som det finns resistans i mellan) till en voltmeter (helst analog) och för sedan en magnet förbi änden på givaren för att se om det finns nåt liv i den.
Nu har jag faktiskt hittat kopplingsschemat för "grejen" i sitt originalsammanhang. Det är en hastighetsmätare som reagerar på förbipasserande magneter. Den har 4 anslutningar - röd, svart, vit och brun. Och enligt schemat är röd = +12V, svart = GND (inte så överraskande!) , brun = ansluten till en ingång på ett kretskort och vit = NC
Så nu ska jag nog klura ut det. Ska bara sätta i en säkring i mitt 12V-aggregat , sen ska jag testa med en magnet.
Så nu ska jag nog klura ut det. Ska bara sätta i en säkring i mitt 12V-aggregat , sen ska jag testa med en magnet.