Mascot schema/service manual?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Andy

Mascot schema/service manual?

Inlägg av Andy »

Har någon möjlighet att hjälpa till med ett schema eller en service manual för Mascot 7414A agg.? Det är ett äldre (1990) Mascot 12Volt 10 A SMPSU.
Finns det kanske någon som meckat i ett sådant och har några tips om vad som brukar vara trasigt?
Jag har bara kollat ingångs steget fram till nätlikriktar kondingen och så långt är allt ok.

Tack på förhand! :)
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag har för mig att jag lagade ett sånt för ett tag sedan, dock kunde jag inte hitta det nu. I det jag lagade var det ferritkärnan som gått sönder och dragit med sig switchtrissan och något motstånd. Jag tog en HS trissa och från en TV och det fungerade fint. Det är enkelt att rita upp schemat, det är inte många komponenter.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Tack Peter,

Jag fick igång den, det var en keramisk konding som fått internt överslag och dragit en diod och en säkring med sig. Switch trissan låter ganska mycket, speciellt utan belastning. Över 1,5 A blir den nästan helt tyst och den jobbar snällt med till 10A utan knot.
Det finns dock ett gäng trimpottar och några testuttag som det vore intressant att veta hur de skall vara inställda :? . Det finns ytterligare en trimpot, utgångsspänningen går att justera från 9,5 till 20,0 Volt.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag minns inte om jag gjorde några justeringar, men det kan stämma att det surrade vid vissa belastningar. Jag vet inte var jag lagt det så jag kan inte prova heller.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag vet var det finns ett likadant aggregat, ska låna det och köra mot min last så får vi se (höra) om det är normalt. :roll:
Skriv svar