Att lära sig Assembler

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
sky_eye
Kontakt:

Att lära sig Assembler

Inlägg av sky_eye »

Jag antar att jag får lyssna på expertisen och försöka lära mig detta mystiska språk.
Tidigare erfarenhet av programmering är ringa och framförallt rostig.
För en massa år sedan tvingades jag gå igenom några C++ utbildningar och även lite Pascal. Nu på senare tid har jag lekt lite med (törs jag säga det här) BS2.

Vad rekommenderas för en så'n som jag för att lära mig asembler, så jag på ett vettigt sätt kan ta mig in i PIC världen?

\\Sky
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

BS2 är väl ett utmärkt sätt att komma igång. Det är väl mest det att om man vill bli lite seriös så kan man lika gärna hoppa över det steget.

Jag skulle nog rekomendera Wisp648 eller en pic kit2 Det första alternativet är biligast och suporten på forumet är toppen. sodjan här säljer dem och många här har den.

Sen finns det massor av exempelkod på nätet.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Assembler kanske inte är det mest olämpliga om man har liten eller ingen erfarenhet av programmering.
Det är ju egentligen det mest fundamentala; att skriva en och en instruktion till hårdvaran. Sedan är det ju upp till en själv vad man vill att den ska göra, samt hur man själv lägger upp koden.

Har dessvärre inga riktigt bra länkar att komma med, men jag tror inte du behöver bekymra dig att det är särskilt komplicerat så länge man kan hårdvaran man ska använda (= läsa databladet *noga*).
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Här är en bra länk: http://www.piclist.org
Användarvisningsbild
sky_eye
Kontakt:

Inlägg av sky_eye »

Jo, jag har Pickit2 och har kikat, som hastigastiofs, på piclist.
Supporten här tycker jag också verkar suverän,under förutsättning att man"ar lärt sig assembler".
Klart att jag vill lära mig, så jag funderade på rekomendationer på böcker, kurser osv.
Jag har förstått att jag absolut inte skall titta i mina gamla C++ böcker utan att man möjligen kan fundera på C. Någon bra bok där?
Öht bra PIClitteratur?

\\Sky
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag vet inget om böcker, allt verkar finnas på nätet idag (väldigt varierande kvalitet dock).
Jag har några exempel här : http://www.jescab.se/PIC16.html
Annars är det som att läsa sig simma eller cyckla, bara att hoppa i (eller på)
som simma (eller trampa) utan bara fan... :-)
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

sky_eye skrev:Någon bra bok där?
Öht bra PIClitteratur?
Jag rekommenderar alltid "The quintessential PIC microcontroller" av Sid Katzen. Den är förvisso på engelska, men om man inte har något emot det så är den boken en ruggigt bra introduktionslitteratur för PIC och assembler.

Och jag menar verkligen ruggigt bra. Katzen är helt fenomenal på att stapla beskrivningar, dela upp problem i mindre delproblem, hur man "ska tänka" när man skissar upp ett program, och liknande. Kostar 465 spänn på adlibris, men den är värd mer än det dubbla.
spaderkung

Inlägg av spaderkung »

Assembler blir mindre mystiskt om du samtidigt, eller innan, tar reda på hur en (mikro)dator fungerar. Egentligen skulle man kunna säga att om man kan det ena så kan man det andra.
net4all

Inlägg av net4all »

Inte för att jag använder ASM själv, men jag håller med spaderkung, lär dig hur en microdator(PIC?) fungerar så kommer allt att gå mycket mycket enklare :)

(Oavsett språk)
Användarvisningsbild
sky_eye
Kontakt:

Inlägg av sky_eye »

Tja, det är ju det jag vill.
Skall nog skaffa den där boken, så får vi se sen.

\\Sky
ragnwald
Kontakt:

Inlägg av ragnwald »

Precis som folk säger. Man lär sig inte assembler, man lär sig datorn man programmerar. Det man sedan skriver i assembler är ju bara rena instruktioner till processorn och skiljer sig mycket från dator till dator.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Hur en µc fungerar lär man sig medans man lär sig ASM :) Två flugor i ett karateslag.

Jag drog hem enklast tänkbara exempel dvs "blink a LED". Sen gjorde jag "blink two LEDs" osv (alltså inte blink three LEDs utan testade annat).

I/med PIC handlar det (till största delen) om att lära sig vad de olika registren gör för något och HUR de ska stå för att något ska hända/inte hända. Databladen är fulla av exempel och kodsnuttar. Fler finns på microchip. En bra väg är att dissekera dessa exempel och se varför de funkar och hur man kan hindra dem från att göra det.

Räkna med att det tar tid innan du får till något det är ganska mycket som ska in innan tröskeln passerar och det "släpper".

BS2 är väl ok men man finner mycket snabbt dess begränsningar sen kostar den ju också över 1000 kronor på ELFA vilket för mig är helt ointressant när du köper bland de vassaste PIC'arna för 100 spänn. Även "den slöaste" PICen kör varv runt de slöa BS2.
Tottish

Inlägg av Tottish »

http://www.amqrp.org/elmer160/lessons/index.html

Det är en länk till en bra "kurs" i PIC. Den riktar sig i första hand till radio-amatörer så många exempel är radiorelaterade men det spelar inte så stor roll. Mycket pedagogiskt och bra upplagt enligt mig.
Ha dock i åtanke att den har något år på nacken så man borde väl inte till exempel följa tipsen om att köpa föråldrade processorer eller skriva i "absolute mode" (vill minnas att de gör det i kursen). Läs lite på sodjans hemsida, framför allt det om "absolute" och "relocatable" code så kommer det gå alldeles utmärkt att genomföra kursen på ett mera "modernt" sätt.

Lycka till!
MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
sky_eye
Kontakt:

Inlägg av sky_eye »

bos skrev:
sky_eye skrev:Någon bra bok där?
Öht bra PIClitteratur?
Jag rekommenderar alltid "The quintessential PIC microcontroller" av Sid Katzen. Den är förvisso på engelska, men om man inte har något emot det så är den boken en ruggigt bra introduktionslitteratur för PIC och assembler.

Och jag menar verkligen ruggigt bra. Katzen är helt fenomenal på att stapla beskrivningar, dela upp problem i mindre delproblem, hur man "ska tänka" när man skissar upp ett program, och liknande. Kostar 465 spänn på adlibris, men den är värd mer än det dubbla.

Jaha, nu har den kommit, så det är väl bara att sätta igång med läsandet.

\\Sky
probe

Inlägg av probe »

Är den så bra? Finns det något att lära sig ur den när man hållit på några år med PICár?
Skriv svar