Dock måste jag slipa/måla och täta baljan under innan jag kan ta detta i bruk, och så skall jag borra+gänga bordet så man kan dra fast skruvstycket ordentligt
Batterys CNC-bygge
Jepp, jag har en 10L dunk av en skärvätska som heter "Cimstar 620" som en polare "lånade" från sitt jobb. Kommer att köra en liten pump på 600L/h som helt enkelt får pumpa fritt så det rinner ner på frässtålet.
Dock måste jag slipa/måla och täta baljan under innan jag kan ta detta i bruk, och så skall jag borra+gänga bordet så man kan dra fast skruvstycket ordentligt
Dock måste jag slipa/måla och täta baljan under innan jag kan ta detta i bruk, och så skall jag borra+gänga bordet så man kan dra fast skruvstycket ordentligt
Idag har jag (nästan) borrat bordet.
Körde först en peck drill-cykel ner till 10mm, tanken var att låta kressen svalna emellan och sedan köra resten. När jag var halvvägs på andra omgången (ner till 20mm djup) så lossnade muttern till Z-axeln, var tydligen lite för temporärt svetsat
Anyway så svetsade jag om den men då var klockan redan så mycket så jag hann inte köra färdigt.
Börjar förövrigt vara riktigt nöjd med hur maskinen fungerar, dock är nog Z-axeln akilleshälen just nu, kulbussningarna verkar ha fått något skräp i sig samt att den i övrigt sviktar ganska mycket. Skruven har också onödigt mycket friktion.
Har fått tag i en 40cm lång kulskruv med 4mm stigning, skall försöka få tag på riktiga linjärgejdrar så fort jag får råd och då blir det att bygga ny Z-axel helt och hållet.
En bild på borrningen

Körde först en peck drill-cykel ner till 10mm, tanken var att låta kressen svalna emellan och sedan köra resten. När jag var halvvägs på andra omgången (ner till 20mm djup) så lossnade muttern till Z-axeln, var tydligen lite för temporärt svetsat
Anyway så svetsade jag om den men då var klockan redan så mycket så jag hann inte köra färdigt.
Börjar förövrigt vara riktigt nöjd med hur maskinen fungerar, dock är nog Z-axeln akilleshälen just nu, kulbussningarna verkar ha fått något skräp i sig samt att den i övrigt sviktar ganska mycket. Skruven har också onödigt mycket friktion.
Har fått tag i en 40cm lång kulskruv med 4mm stigning, skall försöka få tag på riktiga linjärgejdrar så fort jag får råd och då blir det att bygga ny Z-axel helt och hållet.
En bild på borrningen

Nej jag har inte bytt dem eftersom Z-axeln ändå skall byggas om på ett eller annat sätt så jag kör såhär nu tills dess.
En av orsakerna till ombyggnaden är också att den skulle behöva slippa några centimeter högre upp för att kunna utnyttja höjden mer effektivt. Så om jag fortsätter med kulbussningar kommer det ändå att behövas längre axlar så jag skippar att byta dem tillsvidare.
En av orsakerna till ombyggnaden är också att den skulle behöva slippa några centimeter högre upp för att kunna utnyttja höjden mer effektivt. Så om jag fortsätter med kulbussningar kommer det ändå att behövas längre axlar så jag skippar att byta dem tillsvidare.
Såja, hålen uppborrade till 7mm, blev en hel del spån 
Att köra en 7mm borr med 10,000rpm rekommenderas verkligen inte
det gick iallafall men det lät inte trevligt.

Detta är heller inget som rekommenderas om man värderar sitt förstånd

Men ack så tillfredsställande att beskåda resultatet



Hamnar att tillverka en adapterplatta för skruvstycket då det inte passar 60x60mm hålmönstret men det borde inte vara några problem.
Motivationen är hög nu när allt flyter på så bra iallafall
Att köra en 7mm borr med 10,000rpm rekommenderas verkligen inte

Detta är heller inget som rekommenderas om man värderar sitt förstånd

Men ack så tillfredsställande att beskåda resultatet



Hamnar att tillverka en adapterplatta för skruvstycket då det inte passar 60x60mm hålmönstret men det borde inte vara några problem.
Motivationen är hög nu när allt flyter på så bra iallafall
- blackadder
- Inlägg: 325
- Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
- Ort: Dingle
- blackadder
- Inlägg: 325
- Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
- Ort: Dingle
Kör du med en skarp M8 gängtapp på ca 1000 varv så behöver du aldrig backa av spånorna, det är bara något man gör när man kör långsamt för hand. T-sprit eller bivax är också nödvändigt, speciellt om man kör fort. Gängor körda med en borrspindel brukar bli mycket bättre än för hand. Körde du genomgående hål eller var det bottenhål?
- blackadder
- Inlägg: 325
- Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
- Ort: Dingle
Hastigheten har inget att göra med om du behöver bryta spånor eller ej, det är utformningen på gängtappen som avgör.
Maskingängtappar kör antingen spånorna framför sig eller bakåt.
Men först och främst kanske man ska inrikta sig på att få rätt borr (6,8mm till M8x1,25) innan man diskuterar vilket som ger bäst gängor
Maskingängtappar kör antingen spånorna framför sig eller bakåt.
Men först och främst kanske man ska inrikta sig på att få rätt borr (6,8mm till M8x1,25) innan man diskuterar vilket som ger bäst gängor
