Hej,
jag har en iPhone, Apples mobil. På baksidan sitter ett applemärke av aluminium som jag har gjort en kopia av i plast. Jag vill att den ska lysa när skärmen är tänd, precis som på deras datorer.
Då det inte går att koppla en diod till mobilens komponenter tänkte jag mig ett litet eget system för detta. Innanför skalet lyser skärmens baksida på vissa ställen, min tanke är att koppla en liten lysdiod till batteriet via en ljussensor som känner av när skärmen lyser och då leder ström. Finns det någon sådan sensor? Den måste vara väldigt liten, det finns inte mycket plats inne i telefonen. Batteriet är 3,7 V och ser ut så här: http://www.ifixit.com/Parts/images/prod ... 05006l.jpg
Väldigt tacksam för hjälp, jag är van vid att pilla inne i saker, löda etc, men kan inget om olika delar.
Mvh
Fredrik Bergström
Liten känslig ljussensor
-
- Kontakt:
-
- Kontakt:
Ja, de släpper igenom rätt lite ström, så man får antagligen koppla den med ett pulldownmotstånd till en vanlig transistor som driver dioden (genom ett motstånd förstås). Om bakgrundsbelysningen är tillräckligt stark kan strömmen räcka för att driva en diod direkt.
Angående spänning så borde det inte vara något problem. Kolla bara så att du tar en som släpper igenom rätt våglängder, alltså inte en som bara är för IR.
Angående spänning så borde det inte vara något problem. Kolla bara så att du tar en som släpper igenom rätt våglängder, alltså inte en som bara är för IR.