Räkna på transistor, hur?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
victor_passe

Räkna på transistor, hur?

Inlägg av victor_passe »

Hej, jag har en väckarklocka som jag ska driva en externa sak med.
Jag har bara en multimeter och klockan tjuter i sekvenser så jag kan inte mäta spänningen på det sättet. Men jag sog en led med ca 1.7V spänningsfall över och den lös normalt vid varje "biiiip" så det är ca 1.7V.
Det är en liten summer så det är inget piezo element.

Jag vill dra ett 5V(3.75V-6.5V) relä som ligger på 125Ohm.
Och det ska dras när det låter så bara en transistor och 2? motstånd behövs.

Men hur räknar jag på det?
Och vilken trissa det blir spelar ingen roll för jag har ingen hemma. men någon som inte kostar 100:- på Elfa är bra.
Hur gör jag och vilken trissa ska jag använda? och vilka motstånd?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Prova en NPN transistor med hfe=10..100 och basmotstånd på 1k-10k. Och sätt skyddsdiod mellan "Collector" och "Emitter" för att ta hand om backspänning från reläspolen.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Okej, det va inte så noga värkar det som.
hfe är förstärkningen eller?
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

precis. Hfe är förstärkningen. För att få fram vilket värde på basmotståndet du ska använda så får du kolla i grafen med hfe/Ic. dvs hur mycket strömmen på basen förstärks beroende på hur mycket du har tänkt dig ska gå mellan kollektor och emitter. Men ta inte exakt på gränsen när du väljer basmotstånd. Det handlar om så små strömar ändå så även fast du räknar fram ett värde på kanske 5kΩ så kan du ta 1kΩ för att vara säker på att få bra genomsläpp i transistorn.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Nu är det dags att hejda sig lite och tänka efter.

För det första, skyddsdioden skall placeras över reläspolen och inget annat ställe.

Avsikten är att skapa en väg för strömmen att fortsättaflyta tills att energin som byggts uppi induktansen har förbrukats utan att spänningen far iväg så trissan förstörs. Det kan givetvis inte åstadkommas med en diod mellan kollektor och emitter.

Det finns även andra möjliga svårighter.

Är den befintliga summern kopplad mellan jord och krets eller mellan två pinnar på kretsen?

Hur är spänningen när den är tyst? Är den altid på samma sätt?

Hur vet Du att det inte är ett piezoelement? De finns även i plastburk och är bra mycket vanligare än mekaniska sumrar eller dynamiska mikrohögtalare.

Antagligen behövs det komponenter (kondensator, dioder) för att ge en stabil likström genom reläet. Eventuellt också för att det bara skall dra när utgången ger ifrån sig pulser ifall den skulle visa sig kunna stanna i godtyckligt läge.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Jag såg en spole i plasthållaren så det är en högtalare.
Och relät kan oscillera, det spelar ingen roll.
Och när det inte låter eller led:en lyser som sitter parallellt med summen så borde det vara 0V. Och det är mellan jord och någon komponent.
Så vilken trissa och vilka motstånd ska jag använda.
probe

Inlägg av probe »

Frihjuldioder är bra, men de ökar på frånslagstiden. rekomenderat är att sätta ett motstånd på något lämpligt för att minska frånslagstiden. Nackdelen är att det ökar på spänningen som belastar switchen, men det kan det ofta vara värt då det ökar på livslängden på relät.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

bara relät drar på några sekunder så är det inga problem.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Här handlar det om millisekunder, så det är inga problem. Det är bara bra att det blirlite trögt så att reläet inte också blir en summer.

Använd en BC-någonting som klarar reläströmmen med lite marginal. Med ett 5V relä är spänningen iget problem.

Välj ett basmotstånd på sådär 1 till 2.2k så skall det nog bli bra.

Det har visst betydelse om reläet inte drar som det skall. Dels så låter det och dels orsakar det stort slitage och dels kommer det Du ansluter att matas med väldigt otrevlig ström som det kaske inte tycker om. Du kan även orsaka radiostörningar.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Oke, så en diod i "fel" riktning över spolen, 1KOhm mellan summerns + och basen.
Och vilket motstånd mellan kollektorn och relät?
Och en konding mellan + på relät och gnd för att minska oscillationen?
Och tex 71-051-74 från elfa?
Något annat?

Sen ska relät bara dras en gång om dagen så slitage är inga problem.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Du ska inte ha något motstånd mellan relä och transistor. Reläet är ett tillräckligt motstånd för att det inte ska bli kortslutning.

Inte riktigt till aktuellt ämne, men på ett ungefär. Själva transistor-och-relä-kopplingen är samma.
Bild
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Okej, tack så mycket.
Då ska man bar till elfa och sedan prova.
En laddare från en engångskamera ska anslutas om någon undrar.
Jag är dålig på att gå upp på morgonen så 300V borde väcka mig.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Eftersom ingen annan har skrivit något om det så kænner jag mig manad att råda dig ifrån att elektrifiera dig sjælv eller någon annan mha en "kamerablixt-krets". Energin som lagras i kondingen ær oftast alldeles før stor før att hålla på att leka med på det hær viset.
Vill bara ha det sagt om det skulle vara så att du inte redan kænde till att det ær vældigt farligt och onødigt att anvænda dessa kretsar eftersom det finns mer harmløsa alternativ.

MVH
/Tottish
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Nej, jag ska såklart inte ha kondingen inkopplad!
Då blir det ju en pacemaker.
Jag ska bara ladd-kretsen, jag har provar och den bara "nyper" i fingret.
Så den bör inte skada mig. Den är bara en bit värre än de där skämt spelen som man ska trycka först på.
Skriv svar