Radiostyrd "Metanol-Elektrisk" Båt Uppdat: 071208
-
- Inlägg: 135
- Blev medlem: 1 mars 2007, 13:09:24
- Ort: Norrköping
Hur menar du Jojje? Att generatorn får ladda ett litet blyack, som i sin tur driver elmotorerna?
Det borde väll inte vara så svårt att bygga en liten laddkrets för det? Fast i och för sig så måste den ju klara ganska stora strömmar..
Jag funderar på att strunta i metanolmotorn i alla fall, och ha den till ett radiostyrt flygplan istället. Tänkte driva båten med 20 st AA batterier, 2500mAh, totalt blir det 6V 10 Amp. Det räcker till att köra fullgas med båda motorerna i en halvtimme.
Om jag bygger den batteridriven istället så funderar jag dessutom på att köpa en "autopilot", som man kopplar till rodret och till en GPS. Finns såna autopiloter för bara ca 40 Euro.
Squizer: elmotorerna drar 9-10 amp vardera på fullgas (6V) så jag 20 ampere måste jag kunna plocka ut ur generatorn. Vet i fasen...
Det borde väll inte vara så svårt att bygga en liten laddkrets för det? Fast i och för sig så måste den ju klara ganska stora strömmar..
Jag funderar på att strunta i metanolmotorn i alla fall, och ha den till ett radiostyrt flygplan istället. Tänkte driva båten med 20 st AA batterier, 2500mAh, totalt blir det 6V 10 Amp. Det räcker till att köra fullgas med båda motorerna i en halvtimme.
Om jag bygger den batteridriven istället så funderar jag dessutom på att köpa en "autopilot", som man kopplar till rodret och till en GPS. Finns såna autopiloter för bara ca 40 Euro.
Squizer: elmotorerna drar 9-10 amp vardera på fullgas (6V) så jag 20 ampere måste jag kunna plocka ut ur generatorn. Vet i fasen...
-
- Inlägg: 135
- Blev medlem: 1 mars 2007, 13:09:24
- Ort: Norrköping
Att koppla ett blyack direkt till generaton, parallellt, har jag provat. Eftersom generatorn ger hela 30V obelastad på tomgång, och batteriet bara ger 6V, så blir det ändå för stor spänningsskillnad, vilket gör att metanolmotorn dör.
När väl motorerna har börjat snurra så ska det absolut inte vara några problem för generatorn att hålla dem igång, det är just startögonblicket som är problemet.
Jag provade med mindre last än elmotorerna, tog en bit elementtråd/kanthaltråd, det blev också ett ryck i generatorn men jag lyckades hålla den igång. Kanthaltråden drog kanske bara 1-2Amp, så det var mindre än vad elmotorerna drar..
Frågan är om jag kan koppla på något till generatorn, som bara drar max 1 amp, t.ex. en batteriladdare eller något annat som båten kommer ha, då får jag ju ner spänningen, och rycket borde bli mindre, eftersom generatorn då redan är belastad.
När väl motorerna har börjat snurra så ska det absolut inte vara några problem för generatorn att hålla dem igång, det är just startögonblicket som är problemet.
Jag provade med mindre last än elmotorerna, tog en bit elementtråd/kanthaltråd, det blev också ett ryck i generatorn men jag lyckades hålla den igång. Kanthaltråden drog kanske bara 1-2Amp, så det var mindre än vad elmotorerna drar..
Frågan är om jag kan koppla på något till generatorn, som bara drar max 1 amp, t.ex. en batteriladdare eller något annat som båten kommer ha, då får jag ju ner spänningen, och rycket borde bli mindre, eftersom generatorn då redan är belastad.
-
- Inlägg: 135
- Blev medlem: 1 mars 2007, 13:09:24
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 135
- Blev medlem: 1 mars 2007, 13:09:24
- Ort: Norrköping
NTC-motstånd?
I lagom värde borde ett par sådana passa perfekt till din applikation, när dom är kalla, vid start, så ger dom en hög resistans som gör att motorströmmen begränsas och dom värms upp, och resistansen sjunker ner mot noll nästan direkt... räcker kanske för att motorn ska orka hålla igång...
I lagom värde borde ett par sådana passa perfekt till din applikation, när dom är kalla, vid start, så ger dom en hög resistans som gör att motorströmmen begränsas och dom värms upp, och resistansen sjunker ner mot noll nästan direkt... räcker kanske för att motorn ska orka hålla igång...