CNC fördelar och nackdelar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
MB300E

Inlägg av MB300E »

tittat lite på en liten krets som inte verkar allt för avancerat att löda ihop ett kort som fungerar verkar det som.
Kallas för UHU, en kille i tyskland som gör dom till en rimlig peng :)
Ska läsapå lite om det.

Är det någon av er som har koll på hur många skrivarportar EMC2 klarar av att använda sig av?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Har för mig någon här testade dessa Uven, UHU drivare... :humm:
Hurusom har jag för mig de fått goda resensioner och ansågs prisvärda på annat håll. Det är drivare för mindre maskiner. :)
MB300E

Inlägg av MB300E »

utrymmet jag har att använda mig av till skapelsen är drygt 1,5 meter brett så bredare än det får den inte bli, skulle vilja ha en användbar yta på i alla fall i mm x1200 y900 z300, så det blir ingen jätte maskin jag ska bygga :)
H.O

Inlägg av H.O »

UHU, alltså själva servo-controlern (chipet du köper från Uli) verkar fungera väldigt bra. Men sen...beror det på ...

Det finns några olika implementeringar och gemensamt verkar vara att dom fungerar bra får låg- och medeleffekt servon. (Upp till typ, 60-80V och 5-10A eller så). Därefter, precis som många andra 'hobby-servo-drivare' så slänger man dit lite 'större' transitorer och säger/tror att det skall fungera - men i praktiken gör det inte det.

Om dina motorer ligger inom området ovan, eller mindre, så funkar nog en befintlig UHU-design alldeles utmärkt men om det är större grejer så är det risk för att du blir besviken. Arbete pågår på en högeffekts-implementering av UHU men eftersom du inte sagt vad det är för motorer du vill driva så stannar jag här så länge...
MB300E

Inlägg av MB300E »

motorerna jag har nu lär jag få byta ut för dom är brushless och en del för stora då i detta fall.
har 2 stycken IEC 34 NEMA MG7 plus en till i samma storlek utseende mässigt fast har inte brytt mig om att kolla nått närmare på den förens jag bestämt hur det blir.
verkar vara väldigt många som tycker att servomotorer blir mindre exakt än stegisar vilket jag har svårt att förstå.
H.O

Inlägg av H.O »

Nej nej, du missförstår oss...

Vare sig steg- eller servomotorer betyder automatiskt att det ena är bättre än det andra. Visst är det så att en servo-motor KAN (beroende på upplösning på encoder mm, mm) positionera bättre än en stegmotor med vad gör det för nytta om maskinen, rent mekaniskt, inte 'håller måttet'. Det var det flera av oss försökte påpeka.

Om du redan HAR servo-motorer ska du så klart inte byta dom, om dom är 'tillräckliga'. Men om du redan har stegmotorer så betyder det inte att din maskin automatiskt blir 'bättre' om du byter till servon.

Om motorerna du har är brushless DC så titta på VSD-A från Granite Devices. Beroende på vad det är för data på dina motorer så kanske den kan fungera.
MB300E

Inlägg av MB300E »

ska sätta mig ner med tänkarmössan och se om jag kan snickra ihop nått med cad så man kan börja bygga en stomme.
Ska desutom se hur jag ska bära mig åt att frakta hem aluplåten som jag skal använda, inte smidigt direkt med 30mm tjock aluplåt.
med rätt konstruktion så borde det gå att få det rätt stabilt så man kan köra aluminium i alla fall i den :)
hittat en spindelmotor jag funderat lite på att beställa, kinesiskt fabrikat skulle jag tro --> http://auction1.taobao.com/auction/item ... bc75.jhtml
den är på 1500 watt och klarar upp till 24 000 RPM
Fins även en större på 2200 watt men då får jag nog ta mig en titt på hur jag ska få säkringarna att hålla :)
Tydligen ska man kunna gå från 0 till 24 000 med den men jag har svårt att tro att man inte tappar moment på den om man går ner för lågt i varv, ställer tydligen varven med en frekvensomriktare, enligt vad babelfish översatte till engelska :)
Såg även att den har kopplingar för vätskekylning.
MB300E

Inlägg av MB300E »

hittade en annan leverantör av dom som har lite bättre betyg än den första.
Lite dyrare dock men verkar vara samma maskin.
Bild
Bild

hittar butiken på --> http://auction1.taobao.com/auction/item ... 25ca.jhtml

Just den spindelmotorn är på 1200 watt och kostar cirka 1900 kronor, sedan tillkommer ju frakt med mera då förståss.
H.O

Inlägg av H.O »

1900 svenska kronor, för den där!? Det har jag väldigt svårt att tro men om det är sant så är jag med på ett samköp - DIREKT.
MB300E

Inlägg av MB300E »

priserna på sidan är i kinesiska Yuan och 1 Yuan ligger på runt 90 öre :)
alltså enkelt räknat eftersom att man i stort sett kan dra 1:1 :)
Hittat en butik som säljer frekvensomriktare för runt 900 men inte säker på hur man kan styra en sådan, sitter en del knappar på den pluss en liten display.
vill ju kunna styra allt från datorn :)
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Vet du vad är slanganslutningarna är till för?
Är det vattenkylning av motorn?
MB300E

Inlägg av MB300E »

det står att det är för vätskekylning av motor på sidan, ingen aning vad det är bra för men antar att lagren kan bli rätt varm om man brassarpå i 24 000 varv.

Denna sida säljer både spindelmotorer och frekvensomriktare --> http://shop33246221.taobao.com/
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Ja det verkar ju inte finnas någon fläktkylning av motorn, så det kan nog gå åt. Då måste man ha ett vattenkylsystem som stänger av motorn om kylning slutar att fungera.
MB300E

Inlägg av MB300E »

hmm, jo det låter vättigt, eller en temperaturvakt att när det paserar en given temp så bryter det.
då bryter den ju även om kylningen blir överbelastad.
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Den måste ju även stänga av matningen, samt helst ha manuell återställningen av temperaturvakten så inte fräsen återstartar på egen hand när den svalnat.
Skriv svar