Trådlös kopphållare!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
sebgus

Trådlös kopphållare!

Inlägg av sebgus »

Hejsan!

Jag har precis strippat en dvd-spelare i förhoppning att få utvinna den lilla laserdioden, vilket gick åt helvete. Men jag fick nu istället en annan idé; att använda själva cd-hållaren + motorn och ir-mottagaren för att få en kopphållare som fälls ut under bordet vid en knapptryckning. Jag menar då en knapptryckning på fjärrkontrollen.

Jag är dock ganska nybörjare inom elektronik så jag undrar därför hur man kan göra på lättast sätt. Jag vet inte mer om vad jag ska skriva men om ni behöver info om dvd-spelaren eller hur kopplingarna ser ut så är det bara att fråga!

Mycket tacksam för svar!

Mvh
Användarvisningsbild
sebgus

Inlägg av sebgus »

Ingen?

Jag kan posta några bilder sålänge.

Översikt över dvd-spelaren
Ir-mottagaren
"Moderkortet"

Det jag vill göra är att försöka banta bort moderkortet (om det går), så att man bara har strömmatning, mottagare och själva spelaren.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

klart det går, men det är nog enklast att börja om från början förutom med fjärren och mekaniken
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Om du vill göra dig av med moderkortet så får du bygga egen motordrivning och avkodning av data från IR-mottagaren. Om du bara ska avkoda ett enda kommando kan du göra det med en handfull diskreta logikkretsar, väldigt pedagogiskt och kommer bli ungefär lika stort (fysiskt sett) som det befintliga moderkortet. Jag hade själv istället använt en mikrokontroller för att styra alltihop.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Bord är ganska bra att ställa koppar på. Där behöver man sällan en kopphållare.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Är det inte bara att plugga i alltihop och sen trycka på eject? (eller hur fan det nu stavas :) )
Skriv svar