Fånig fråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Zebulox

Fånig fråga

Inlägg av Zebulox »

... för er som kan sådant här, antar jag:

Jag har ett uppladdningsbart 9-volts batteri och vill sänka spänningen till ca 6-6,5 volt. Jag vill driva en modifierad radiostyrd bils elektronik med spänningen. Hur sänker jag spänningen på ENKLASTE tänkbara sätt så att jag hamnar i närheten av 6-6,5 volt? Eller tål elektorniken att man matar med 8,4 v i st för 6 volt som det ska vara, tror ni?

(Saken är den att jag har en fågelholk med en trådlös övervakningskamera och den vill jag kunna slå på med hjälp av 9-voltsbatteriet. Solceller laddar batteriet.)

Med vänliga hälsningar
Martin i Växjö
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En LM7806 skulle lösa dina problem på ett bra sätt. Eller motsvarande. En enklare lösning är ett par dioder i serie. Men det blir inte alls lika stabil spänning.
Silverwulf

Inlägg av Silverwulf »

danei: Skulle det inte funka med motstånd?
Btw, varför dioder? Dioder är väl till för att inte strömmen ska backa tillbaka eller något i den stilen?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Efter som strömen varierar så år det inte med motstånd.
Japp du har rätt om dioder. Men i framriktningen har en vanlig diod ett spännignsfall på 0,7V som är tämligen stabilt. Det kan man utnytja. Dessutom finns det zenerdioder som leder åt fel håll med ett högre spänningsfall. Det kan vara ett alternativ. Men jag skulle ta en spänningsregulator.
Silverwulf

Inlägg av Silverwulf »

Ok, tackar så mycket för informationen! :wink:
Zebulox

Inlägg av Zebulox »

Ja, jag lödde bort några kiseldioder (?) från ett kretskort, men när jag testade med ett mätinstrument verkade de inte fungera som jag tänkt.

Men vad tror ni: Pallar elektroniken i en enkel radiostyrd bil att man matar med 8,4 v när det egentligen ska vara 6 v (4 st 1,5 volts batterier)

Tack för svar!

Martin
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Beror på hur den är byggd.. Den kanske har en spänningsregulator i sig, och då bör det inte vara några problem.. Men en sån fråga är i princip omöjlig att svara på om man inte vet vad det är för bil..

Jag hade tagit en 7806, mycket enkel att koppla in! (Finns det någon "06" i 78 klassen? :))

Mvh
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Skriv svar