Switchat eller inte, det är frågan...
Switchat eller inte, det är frågan...
Tänkte bygga en liten förstärkare med ett färdigt kort med en TA2024 och
kollar nu på nätdel till detta. Förstärkarkortet och nätdelen kommer att sitta
ganska nära varandra och jag undrar nu om en switchad nätdel genererar
betydligt sämre EMC? Vill inte att nätdelen ska störa förstärkaren...
kollar nu på nätdel till detta. Förstärkarkortet och nätdelen kommer att sitta
ganska nära varandra och jag undrar nu om en switchad nätdel genererar
betydligt sämre EMC? Vill inte att nätdelen ska störa förstärkaren...
- Electricguy
- Electricguy
hadde nog valt en enkel modell med 230v trafo
eller får du lägga ner tid och möda på avstörning, troligtvis i varjefall
det är ju en sak för dom som bygger 10000 st av samma modell att lägga ner ett antal timmar på bra avstörning, men för enstyckets saker, nja, bara om man vill eller har skäl för det
eller får du lägga ner tid och möda på avstörning, troligtvis i varjefall
det är ju en sak för dom som bygger 10000 st av samma modell att lägga ner ett antal timmar på bra avstörning, men för enstyckets saker, nja, bara om man vill eller har skäl för det
Men tittar man i en normal förstärkare av lite klass så är det väl en
transformator, likrikare och lite kondingar man hittar. Det är inte så mycket
effekt vi talar om så det kanske blir bäst med en liten transformator då.
Avstörning vill jag inte ens tänka på, låter jobbigt. Ett alternativ kanske är att
köra på en extern swichad nätdel som t.ex en bärbar-dator-nätdel...
transformator, likrikare och lite kondingar man hittar. Det är inte så mycket
effekt vi talar om så det kanske blir bäst med en liten transformator då.
Avstörning vill jag inte ens tänka på, låter jobbigt. Ett alternativ kanske är att
köra på en extern swichad nätdel som t.ex en bärbar-dator-nätdel...
- Electricguy
Förstärkaren är på 2*15Watt @4Ohm. Tror ni en transf på 2A blir tillräckligt då?
http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,124500000
Tänkte att den ovan kanske hade fungerat (+likriktare, kond)...
http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,124500000
Tänkte att den ovan kanske hade fungerat (+likriktare, kond)...
En klass-D-förstärkare borde ju klara switchbrus med tanke på hur den fungerar.
Jag har en tripath-förstärkare (TA2021 AMP32-byggsats från 41hz.com) kopplad till datorn. Den drivs med ett switchat sunk-aggregat (300:- eller nåt, för 60W) från clas-i-sjön. Högtalarna inte de bästa, men lyssnar jag noga och nära så susar det bara lite från dem. (Förutom suset i öronen alltså...)
Den enda avkopplingen som jag har är 2 x 6000µF. Iofs finns avkoppling på kretskortet också.
Om du väljer switchat så måste du se till att nollan i förstärkaren är kopplas till jord eller att det sätts transformatorer på audio-ingångarna. Ett filter i nätdelen får dess utgång att flyta på 115Vac så jag råkade grillade ett ljudkort förut genom att missa det.
Jag har en tripath-förstärkare (TA2021 AMP32-byggsats från 41hz.com) kopplad till datorn. Den drivs med ett switchat sunk-aggregat (300:- eller nåt, för 60W) från clas-i-sjön. Högtalarna inte de bästa, men lyssnar jag noga och nära så susar det bara lite från dem. (Förutom suset i öronen alltså...)
Den enda avkopplingen som jag har är 2 x 6000µF. Iofs finns avkoppling på kretskortet också.
Om du väljer switchat så måste du se till att nollan i förstärkaren är kopplas till jord eller att det sätts transformatorer på audio-ingångarna. Ett filter i nätdelen får dess utgång att flyta på 115Vac så jag råkade grillade ett ljudkort förut genom att missa det.
ondisc: Spänningen blir nog lite väl hög med den där transformatorn i tomgång, om det nu stämmer att absolut maximum är 16V. Utan last blir det nog uppåt 18 volt efter likriktaren från en sån där. Prova med typ en laptop-adapter om du kan hitta en med lämplig spänning (12V?). Annars finns ju sådana där 13.8V-aggregat för radioprylar.