Kan man koppla pic direkt på PicKit 2 ?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
methuso

Kan man koppla pic direkt på PicKit 2 ?

Inlägg av methuso »

Hoppas att jag ställer frågan på rätt ställe. Annars kanske någon kan flytta på den?

Jag fick igår hem PicKit 2 Debug Express.
Alltså var det fel bord med för att programmera de 16F630 jag hade tänkt.

Detta är min första kontakt med Pic programmering så detta är säkert helt självklara grejjer för er andra.

Nu undrar jag efter att ha tittat på Kapitel 3 i guiden, där det står skrivet om In Circuit Programming, om jag kan löda koppartråd direkt på pinnarna på 16F630 till några pinnar jag tar från någon gammal hårddisk eller så och trycka in dom i kontakten på PicKit 2 ?
eller måste jag beställa ett utvecklingsbord för just denna PiCen ?

Jag skulle ändå måsta göra en adapter eftersom jag är ute efter så lite vikt (storlek) som möjligt (för mottagare i pytteflygplan, skala 1/72 och 1/48).

Kanske någon redan gjort en adapte? då skulle en bild vara kul och informatic att se.

Hoppas att någon förstår min konstiga fråga och ja, jag har sökt efter svar någon timma nu och inte hittat något 100%igt.

Ett possitivt svar till att bara löda några kablar skulle nog rädda min helg ;)

Tack på förhand /Ulf
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> om jag kan löda koppartråd direkt på pinnarna på 16F630...

Nej nej nej !!!

> jag är ute efter så lite vikt (storlek) som möjligt

Men du måste väl i alla fall montera dina komponenter på något !?
Det finns många sätt att spatra vikt, men att löda direkt på
PIC'ens pinnar är inte att rekomendera.

Visst kan en PICkit2 programmera PIC via ICSP, men du får nog se
till att koppla det någotlunda snyggt.
methuso

Inlägg av methuso »

Tack för svar :)

Jag har ju några ex av 16F630 liggande så bränner jag upp ngn är det bara att försöka igen;)

I denhär applikationen räknas varje mg som överflödigt, så jag börjar med att deadbugga iaf.

Angående att koppla snyggt. Kanske viktigare att koppla rätt ;)
Men lite seriöst så löder jag ihop ett litet kort med kontakt till programmeraren.

mvh /Ulf
Tottish

Inlägg av Tottish »

Hmm, jag skulle avråda från en sådan koppling om du inte har arbetat med PIC (eller annan uC) førrut. Det finns tillræckligt med nybørjarfællor att gå i utan att du under utvecklingsfasen ska behøva førlita dig på en sådan ghetto-koppling.
Får du dessutom problem (troligt i børjan oavsett koppling) så lær du inte få någon hjælp på detta forum så længe du inte kan styrka att felet inte sitter i kopplingen. Det kan vara vældigt svårt att identifiera ett fel då PICen kan få før sig de mest skumma saker om man har den dåligt/fel kopplad.

Kør utveckling på en experimentplatta och nær allt fungerar precis som du vill så kan du løda ihop en så lætt krets som du anser nødvændigt och montera i flygplanet. På detta vis så kan du också utesluta mjukvaru-fel om den færdiglødda kretsen inte funkar. Det ær mitt tips!

Lycka till och vælkommen till en mycket spænnande værld!!! (uC)

MVH
/Tottish
methuso

Inlägg av methuso »

tackar tackar.

Well. ikväll kommer jag att koppla med trådar för att se att det fungerar.. sen blir det deadbug.

mjukvara finns redan, dock kommer jag nog att måsta ändra i den en del.
men först skall den gå igång :)

/Ulf
Skriv svar