IR-mottagare (kolla vad som tas emot)

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

IR-mottagare (kolla vad som tas emot)

Inlägg av jack »

hej. ny på det här, men har nyligen fått tag i en BS2:a och tänkte ta som första expriment att ta emot lite IR-signaler. värt att nämnas är att jag redan blinkat med lysdioden :)
har en trebent ir-mottagare och har kopplat in den till pinne 0. nu skulle jag vilja se vilka signaler som tas emot när jag trycker på knapparna på fjärrkontrollen, typ bara "debugga" koden på datorn.

hittade lite på denna sida:
http://www.rentron.com/Infrared_Communication.htm
men jag fattar inte riktigt hur det funkar...

så hur gör man? :)

tacksam för svar.

//jack

EDIT: man lär sig nåt varje dag...
Senast redigerad av jack 19 november 2004, 21:14:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Med en IR-diod så lär du inte kunna ta emot, däremot sända IR-signaler. (behövs lite annan hårdvara oxå iofs.)

Det du behöver för att kunna ta emot signaler är en IR-mottagare.

Dessa har 3 anslutningar. Gnd,Vcc (+5v) och Data out. Den filtrerar ut signalen ifrån bärvågen (38Khz)
Senast redigerad av Hedis 19 november 2004, 21:11:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

är det en sån här ir-mottagare du har?

Bild

/Johan
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

ber om ursäkt, det är jag som blandar ihop saker, det är en trebent ir-mottagare jag har, en sån som på stromboms bild. nån som vet hur jag gör med den?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Fjärkontroller skickar inte ut seriell data enligt RS232-protokollet. Man kan därför inte bara ta emot datan via "serin" och sedan debugga den. Vad som behövs göras är att avkoda de signaler som kommer in via IR-mottagaren för att sedan kunna ha någon nytta av den och debugga den. Många fjärrkontroller använder sig av RC5-protokollet för att överföra data. Om detta finns det mycket info ute i cyberrymden
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Tack för alla svar.

Lyckades "lösa" det lite utan att avkoda RC5.

Kod: Markera allt

serData VAR Word

SERIN 0,19697,[serData]
DEBUG DEC serData, CR

IF serdata = 8 THEN DOSOMETHING1

IF serdata = 136 THEN DOSOMETHING2

IF serdata = 40 THEN DOSOMETHING3

IF serdata = 168 THEN DOSOMETHING4

Med den där koden kan jag använda fyra knappar helt felfritt, även om det är lite fulhaxx så funkar det. Men en annan grej:
Hur gör jag för att Stampen ska sköta en löpande uppgift (tex blinka dioder eller styra ett servo) samtidigt som den ska ta emot signaler via SERIN (när det kommer några). För det verkar som att den nu väntar vid SERIN tills den fått något och sedan fortsätter. Går detta att lösa?

tacksam.

EDIT:
Kom på att det gick att lösa med hjälp av en timeout i SERIN-kommandot. Men när man sätter till lite kringkomponenter (servo) så blir signalen jävligt skum (nån vet säkert varför?), vilket gör fulhaxxet ovan ganska oanvändbart....

Har sökt och sökt angående RC5 och lärt mig lite mer om principen (http://www.ustr.net/infrared/infrared1.shtml bra info) men det jag hittat är mest ASM-kod och jag är lite väl mycket nybörjare för att kunna implementera den i Stampen.
Så om någon har tips så är dom högst välkomna.
Skriv svar