Sitter här och funderar över spänningsreglering. Jag vill ha ut 24V från min trafo som ligger på cirkus 30V. En enkel 7824 vore gott ifall det inte var så att jag behöver ha ut ca: 5 amp. Att paraellellkopla ett gäng 7824 är ett alternativ. Men annars skulle man väl kunna ta en MOSFET och låta den styras av en spänningsregulator. Någon som har tips om detta? Någon lämplig MOSFET och värden?
Det blir en hel del enligt appnoten. Kondensatorer, resistorer, spolar och spänningsreferenser. Enklare att bara köpa fem 1.5 A regulatorer och parallellkoppla på ett experimentkort.
Kan dessutom kanske bli problem med switchat eftersom den ska driva ett chopprat drivsteg till stegmotorer.
Var skulle jag behöva utjämningsmotstånd? Mellan ut och gemensam + eller? Värden? Och varför? För att de inte är exakt lika eller? Kretsen var inte billig heller.
Fundera på att parallellkoppla några 2N3055'or (eget lågohms emittermotstånd på varje) och driva basen från en variabel regulator (3-30V), koppla avkäningen/inställningen efter trissorna så får du god reglering. En trimpot för engångs inställning till 24V.
(Plus alla kondansatorer förståss. )
Lätt att förstå hur den fungerar, lätt att bygga ut, lätt att felsöka om den krånglar.