Trasigt Mascot 7410 Power Supply

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ElFjollo

Trasigt Mascot 7410 Power Supply

Inlägg av ElFjollo »

Hej !

Är det någon i gruppen som vet vilken effekttrissa det är som sitter skruvad mot kylplåten?
I det aggregatet jag har är denna trissa smält och är omöjlig att identifiera.

Tillverkaruppgifter:
Mascot Typ 7410
Power Supply
13,5V / 5A

/ ElFjollo
peter555

Inlägg av peter555 »

Om det är ett primärswitchat aggregat går det nog bra med BU208 eller något liknande.
Användarvisningsbild
ElFjollo

Inlägg av ElFjollo »

Tack för att du försökte hjälpa mig.

Lösning:
Oidentifierad transistor ersatt med BD243C samt kortsluten skyddsdiod på utgången 16v 1,3W.

/ ElFjollo
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

I Mascot 7410(åtminstone i mitt ex!) sitter det två vanliga 2N3055 bredvid varandra på kylflänsen.Konstigt nog är den ena en drivtrissa till den andra!Om jag fick bestämma skulle jag låta bägge gå parallellt och bara lagt till en simpel drivtrissa alldeles bredvid.Om jag får tid någon gång ska jag koppla om "det hele".
Din BD-trissa är väl en 6A TO220 och är kanske i så fall lite i minsta laget.Fast det beror ju på hur lång tid den får arbeta.Och med vilken ström.Men 5-6A kommer den inte att klara länge.Maxdata ska man aldrig närma sig.
Jag har ritat upp schemat om någon är intresserad.
Användarvisningsbild
ElFjollo

Inlägg av ElFjollo »

Tydligen finns det flera olika kopplingar i denna modellen, den jag har på bänken har bara en st 2N3055.

Har belastat med en bank effektmotstånd på c:a 3 Ohm och BD243:an blir bara ljumen, däremot blir 2N3055 mycket varmare men inte hetare än det går att ta i den.

/ ElFjollo
Rolf Zetterberg

När man dimensionerar nätaggregat,så måste man ta med i beräkningen att det kan bli hög ström vid låg utspänning.Anta att det flyter 6 amp och om då utspänningen står på ett lågt värde-säg 5V,så måste aggregatet klara att hantera kanske 18V från bryggan ner till 5V.
13Vx6A=78WATT!
Det blir varmt!
Nu finns det ett foldback kortslutningsskydd inbyggt i den här Mascoten.Jag har inte provat just detta,men liknande som jag mätt på brukar bara dra ner strömmen till ca 1/3.Anta att det blir kortis-då flyter alltså 2A.Om man gissar på 22V vid bryggan,så blir det 22x2=44W.Det blir också ganska varmt,jag lovar!
Smäll dit en(eller ännu hellre två) gammal hederlig 2N3055(eller en modern plastvariant om man så vill),det är nog säkrast.Kom ihåg att maxvärden för en transistor gäller ju med "oändlig" kylfläns,och det har vi ju inte i verkligheten.
Rolf Zetterberg

Re: Trasigt Mascot 7410 Power Supply

Tar upp en gammal tråd eftersom det har kommit önskemål om schema på 7410.Tyvärr var Mascot ganska snåla på schema,så något officiellt är inte lätt att få tag på,men det duger väl med lite handritat?
Det andra är troligen en tidig variant med två 2N3055 på kylflänsen.
Första schemat en senare variant.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
tensai

Inlägg av tensai »

Tack för ritning!
det var mitt 100ohmsmotstånd som brunnit,
frågan är om 2N3055an är hel, kan jag mäta det? -är det risk att den är trasig?

Det finns en liten transistor till på kortet som jag kollar hur den är kopplad....
jag ska komplettera min kopia på ritningen innan jag lödar dit motstånd och
lödar in effekttrissan. sen testar jag och meddelar resultat.
Någon före mig har lödat bort 16V zenern! -borde kanske skaffa en sådan?
Rolf Zetterberg

Du bör nog kolla 2N3055an.Låt transistorn sitta kvar och löd bara loss bas och emitterkablar,så är det enkelt att mäta utan att något annat påverkar.
Zenerdioden är kanske bra,men inte direkt nödvändig.Bäst att få igång aggregatet först.
tensai

Inlägg av tensai »

2n3055an verkade bra när jag mätte, så jag lödde fast den på kortet och skruvade ihop agg´et-
och den fungerar! 13,6Volt!

-ett litet motstånd bytt, och så funkar apparaten igen.
-det känns skönt att jag offrade ett par timmar i stället för att skrota den.
Tusen tack för hjälpen!
Skriv svar