Vilken transistor som switch? (100mA 1,5V)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
StRob

Vilken transistor som switch? (100mA 1,5V)

Inlägg av StRob »

Jag bygger en IR-repeater på en 7555-krets och problemet är att jag har en fin 38kHz 3VPP ut från den och ska driva en IR-diod. Den ska sitta i ett skåp och jag vill ju givetvis att IR-dioden inte ska behöva pekas emot fronten på DVDn för att fungera så jag vill driva den med 100mA. men jag lyckas inte få ut rätt spänningsnivåer när jag belastar den så hårt. (jag har en bild på schemat men fattar itne hur ja lägger upp den så jag försöker förklara). Uut från 7555 är 3V men jag behöver en NPN transistor som stömförstärkare. Dioden "snor" väl runt 1,5V så då räknade jag på att det blir 1,5V kvar och vill jorda ner det med en NPN. R=U/I ==> R = 1,5/0,100 = 15 Ohm. Jag försökte med en DTC114 (tror ja det var) med inbyggda motstånd, men antingen är det feldimensionerade motstånd för mitt fall eller så pallar den bara inte för mäter jag precis innan transistorn jordar ner så orkar den inte ner till 0V, den fastnar på ca 2V. Databladet säger att den klarar max 100mA men kanske inte vid 1,5V? :?

Jag har alltså matat dioden med 3V och sen via 15 Ohm in i collectorn på trissan och emittern till jord. Basen får givetvis 38kHz 3VPP. Anledningen till att jag gärna vill använda DTC:n är att det är en SOT23 med inbyggda resistorer. Extrem platsbrist och ett kopparlager. Jag är så kass på transistorer men nån kanske kan tipsa mig om vad som gått fel och hur ja ska lösa det? [/img]
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Varför inte köra en mosfet och kontrollera strömmen mellan drain och dioden. Eller så tar du BST82 t.ex. som har 10 ohm internt, så slipper du motståndet (elfa nr 71-307-35 )

Du har 3 volt, kommer tappa 2 volt över dioden, 1 volt kvar och 100mA = 10 ohm

Kod: Markera allt

VCC
              |
            ;''';
             \ /  IR-diod
            --:--
              |
             .'.
             | ' 10ohm
             |_|
              |
           ||-'
signal ----||    N-Mos
           |.-|
              |
              |
             ---

Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

"Jag försökte med en DTC114 (tror ja det var) med inbyggda motstånd,"

Isåfall är det en PNP. Och data är på gränsen, helt utan marginaler.

Edit: Kommer BST82 verkligen att leda vid 3V på gaten?
StRob

Inlägg av StRob »

Mindmapper: Nej då, det är allt en NPN. och visst datan är på gränsen men jag räknade ju med att dioden skulle sno 1,5V när den enligt Micke_s tar 2 så då borde jag ju vara home safe iaf? Men frågan är ju om basströmmen blir tillräcklig för att den ska leda fullt? Lr är det något annat som kan strula till det? Det hade varit en bra lösning för den är liten och kostar mig 12öre :)

Micke_s: Jag har kopplat precis som i ditt schema fast med DTC114YKAT146 istället. Men om jag kör med din FET måste jag använde biaseringsmotstånd och sådant också eller? Men enligt datablad leder den ju på betydligt lägre spänningar på Vgs så det borde ju inte vara något problem.. Jag kollar iofs på FDV303N för det är en jag har hemma. får testa med den..
EDIT x 2: Trodde jag hittade en BST82, men så var det tyvärr inte...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

PDTC123ET är lämpligare, då den börjar leda mycket tidigare. Den har lämpligare resistorvärden på basen.
Enligt vad jag kan se så börjar BST82 leda vid 3V, därför tror jag ej att du får den att leda nog mycket.
StRob

Inlägg av StRob »

Okej.. Jag har tillgång till DTC143 och den ligger ju mitt i mellan, kan ju testa med den. Har gör man för att beräkna vilken spänning den behöver för att bottna för de olika motståndsvärdena?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

För att leda behöver en bipolär transistor 0,7V mellan bas och emitter. Din 7555 ger 3V ut. Resistorn får 3V-0,7V=2,3V över sig. IB bestäms av resistorns storlek och Ic bestäms av IB * transistorns förstärkning.
StRob

Inlägg av StRob »

Och det är Ic max som jag i sin tur kan begränsa med resistorn i serie med dioden?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Exakt. Jag skulle lägga mig på ett värde under Ic max, 80% t.ex. Du måste också hålla koll på att du inte överskrider Pmax. Men i detta fall har du så låg spänning över transistorn att det ska inte vara några problem. Dessutom pulsar du vilket också (normalt sett) minskar effektförlusten.
StRob

Inlägg av StRob »

Okej, Tack! Ska se om jag hinner testa lite på lunchen, återkommer med resultat.
EDIT: Hade man beräknat Pmax = Uce x (Ic+Ib)?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Pmax=Uce*Ic + Ube * Ib
Ofta struntar man i effekten som kommer från Ib. Men i de fall förstärkningen är låg kan Ib bidra med så pass mycket att det är bra att tänka på. Oftast blir det i effekt transistorer som Ib ger nämnvärt tillskott. Men i ditt fall är det ju inte så stor skillnad mellan Uce och Ube och då kan det också vara bra att ta hänsyn till. Men leder den som den ska så blir Uce låg. Man bör alltid kolla att den verkligen bottnar. Eftersom du pulsar är det bäst att kolla med oscilloscop.
StRob

Inlägg av StRob »

Jag har precis kollat med DTC143 och det blev samma som med DTC123. Jag mätte över resistorn och då fick jag att strömmen genom resistorn blir 40mA. Sen bytte jag från 15 Ohm till 10 Ohm och de sjönk spänningen över den och strömmen blev föga förvånande 40mA.. Ska prova med FET:en Micke_s pratade om nu..
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Transistorerna styr alltså inte ut mer än 40mA. Verkar vara samma förstärkning i databladen så det verkar stämma bra. Mätte du med oscilloscop?
Ska bli roligt att höra hur många mA FET'en styr ut.
StRob

Inlägg av StRob »

Ja, jag mäter med oscilloskop.
Jag provade med FETen också men fick inte ut nåt vettigt alls.. Blev spänningsdippar som hade formen av upp och ner-vända hajfenor, det var allt. Men jag kan ha vänt den fel eller nåt sånt. Det är en SOT-23 utan något footprint på mönsterkortet så jag kan ha trixat till det för mig.. Ska testa igen och återkommer med resultat...
StRob

Inlägg av StRob »

Behöver jag inga motstånd alls i kopplingen med MOSFETen?
Skriv svar