Jag har ett slutsteg som jag skall försöka fixa.
Det är ett bil slutsteg av märket Drive med en effekt på 1600W.
Frågan är om en mosfet transistor skall ha lågt motstånd mellan gate och drain?
Det är nämligen så att det sitter 12st MOSFETar av typen irfz46n och alla har mellan 1 och 2Ω mellan gate och drain.
Motstånd i MOS-FET?
Ta ett/några batterier, kopplar dem så att du får 5-10V ut i ett par trådar, jag brukar även ha ett motstånd på t.ex. 50-100ohm i serie. Koppla minuspolen till source och sedan gate till plustråden så att gate:n laddas upp. Mät sedan motståndet mellan drain och source, plus på drain, neg på source, det ska vara lågt, antagligen mindre än multimetern klarar av att mäta. "Jorda" sedan istället gate till source och mät igen, då ska resistansen vara hög. Om det fungerar så är den "nog" ok, dvs inte heldöd iallafall. Tänk på att metalldelen (taben) av transistorn antagligen inte är isolerad, så rör inte vid den under testet.
Om någon av mosfetarna är död, så kolla hela vägen tillbaka till drivkretsarna, de kan också ha gått, inklusive gate-motstånd och ev. zenerdioder eller andra skyddskomponenter på vägen.
Om någon av mosfetarna är död, så kolla hela vägen tillbaka till drivkretsarna, de kan också ha gått, inklusive gate-motstånd och ev. zenerdioder eller andra skyddskomponenter på vägen.