Silikongjutning, lite tips

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
zeus

Silikongjutning, lite tips

Inlägg av zeus »

Håller på att gjuta in lampor i silikon, kan nog fixa en bild lite senare.

Har gjutformar i polyurutan som är framfrästa och med alla tänktbara lufthål och släppkanter. Ändå blir det inte bra... Får kvar luft längst upp i formen, annars blir det perfekt resultat.

Blandar 2-komponents silikon, kör den burken i vaccum, häller över i spruta och lägger ind en i vaccum. Sprutar sedan in silikonet i formen tills det rinner från alla hål. Värmer i ca 100 grader 1h(Förvärmdform).

Vill gärna inte lägga in formen i vaccum då det bara får plats en form där i, kommer då ta mycket lång tid att göra alla delar.

Vad kan man annars göra för att få bort luften längst upp?
whynot

Inlägg av whynot »

Är inte så att Du måste ha ett litet tryck på hela tiden tills det torkar?
Vid tenngjutning t.ex har man en liten klump som fyller på och trycker på tills det torkar.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Jo absolut! Har påfyllningsröret fyllt med silikon. Men silikon är segt och väger inte så mycket...
grubs

Inlägg av grubs »

Silikongjutningar är kanske inte min starkaste sida, men några tankar. Jag antar att det är någon platinakatalyserad silikon du använder...
Kan det vara så att du har för hög temperatur?
Man kan ibland få bort bubblor genom att pulsa trycket, dvs pumpa vakuum, släppa på trycket, pumpa vakuum, släppa på trycket o.s.v., men jag är osäker på om det hjälper om du häller i formen efteråt.
Annars kanske det skulle hjälpa med en annorlunda yta på formen, t.ex. ett tunt lager av några procent vaselin upplöst i thinner på insidan formen, låt thinnern dunsta och värm sedan formen.
whynot

Inlägg av whynot »

Det förstår jag att siliconet inte trycker på av sig själv utan att Du måste lägga på ett högre tryck än bara vikten.
Kan ju vara fel dimension på lufthålen.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vibrera formen?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

grubs:
2-komponents silikon, kan kolla imorrn vad exakt för typ.

Resultatet blir perfekt, dvs inga småbubblor, när man gjuter halva formen, det är just toppen som blir bucklig.

Skulle gärna ha hela formen i vaccum, men då måste jag skaffa större kammare, surt värre. Fast pulsar iaf silikonen i kärlet och i tuben.

Vaselin kanske inte är så dumt! Måste testa.

whynot:
Ah, smart! Låter vettigt. Lufthålen funkar bra annars. Kommer upp ordentligt med silikon från dom, kanske dock ska lägga ett till bara någon mm från inhållet.

blueint:
Tyvärr hjälper det inte, är för visköst.

---------------
Tack för era tips! Tror någon typ av släppmedel, ökat tryck(mekansikt) och 2 till lufthål kan göra susen!
Användarvisningsbild
sirdizarm

Inlägg av sirdizarm »

Ja alltså detta med gjutningar etc, jag är själv intresserad av det och sökte nätet efter just siliconlera. och hittade massa hjälpsamma saker på Youtube om hur man skall gå till väga, etc. här är några av de jag kollar på:

http://www.youtube.com/user/brickintheyard
http://www.youtube.com/user/tapplastics
http://www.youtube.com/user/makinthisnthat
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Blev bättre än jag trodde till slut! Blev ca 2 bubblor per del, men de ser man inte pga av placeringen.

Blev även mycket bättre med lite färg, vit, i, så ser man inte igenom lika bra.

Kunde tyvärr inte ta några bilder ännu då den inte är klar för marknaden. Men det kommer nog.

Ska kolla filmerna! Tack.

Nu är det bara kvar för mig att ta fram en snygg design på rattar och fräsa fram i plast. :)
Användarvisningsbild
sirdizarm

Inlägg av sirdizarm »

Vad är det för något du gör då? Mer exakt. Själv så har jag köpt massa olika saker för att kunna gjuta div saker.

Mitt senaste projekt är fortfarande inte klart än, iomed att det inte gick så bra som jag först hade planerat. Men iomed att jag kollat de filmerna och sedan lite annat på nätet lyckades jag klura ut lite mer hur jag skulle gå till väga. Det som fattas i nuläget är någon typ av vaslin eller lite talk, och sedan gjuta andra halvan av min form. Sedan klar för "massproduktion"
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Det är liknande ett ägg(stort som 4 ägg) med lysdioder i. Det är för ett företag och inte mitt projekt, jag bara hjälpte till lite.

Filmerna var till en del hjälp, men var väldigt likt så som vi redan gör.

Kan du inte ta en bild på dina grejer?
Användarvisningsbild
sirdizarm

Inlägg av sirdizarm »

Ja alltså mina saker finns på min hemsida, dock så blev resultatet inte så bra så jag fick göra om min form en aning. Men det resulterade i att det helt gick åt skogen, så jag får på nytt försöka igen med min silikonform..

http://daniel.rydin.googlepages.com/figur2.html

Saknas vissa kort, som jag inte tänkt på under den tiden jag gjorde hemsidan. Men jag skall lägga upp de som fattas när jag har tid över och orkar bry mig om det. Ganska mycket som händer irl så orkar inte med småsaker än.. Men det kommer det kommer.
Skriv svar