Håller på att ta upp ett gammalt project som stannade upp pga att jag inte lyckades hitta ett bra interface för knappar och switchar mot en pc med windows.
Projectet är en flygplans cockpit för simulatorer. Jag försökte med tangentbords emulatorer och VB-program men det sprack då simulatorn kör directX och directinput verkar läsa tgb-buffer direct. Det enda som funkade var att hårdkoppla knappar/switchar på ett vanligt tgb, men det var för omständigt då jag vill kunna byta funktion på knapparna beroende på simulator.
Efter att ha jobbat med PIC en del har jag sett att dom finns med USB interface, vilket skulle lösa problemet. Men efter att googlat som en tok kan jag inte finna någon vettig "tutorial" på hur man får en PIC att agera tangentbord... Gärna en för B Knudsens CC5x
Efter att ha rotat runt lite hittade jag äntligen precis vad jag behövde och hade även en 16C745 hemma, men saknade lite prylar för att få det hela att snurra... När jag väl inskaffat allt visade det sig att jag missat att det chipet är OTP, så det blir lite svårt att utveckla på... och EPROM (/JW) verren verkar inte finnas att tillgå... Men eftersom jag till detta project bara behöver en tangentbords emulator så tror jag att jag tar en annan väg och kör via PS/2 porten, då kan jag även koppla ett tangentbord i serie så jag kan programmera dom olika knapparna. Någon som har tips på sida med liknande app och kod i C? har hittat en del men det mesta är i ASM...
Men visst går det att göra ett program som skriver till tangentbordsbufferten för ett annat. Jag har själv bl.a. skrivit ett som läser av en Griffin Powermate i bakgrunden och gör om dessa till tangentbordsnedtryckningar för ett annat program. Notera att det finns 2 sätt att skriva/läsa till/från KBD bufferten och spel mm använder lågnivårutiner för detta. Därför funkar normalt inte vanliga macroprogram mm till spel. Viktigt är också att sätta focus till den app som skall läsa nedtryckningar innan du skriver till bufferten.
PIC18F4550 och C18 är miljön för att enkelt utveckla UBS-HID. Länkarna du fått räcker bra, men på http://pic18fusb.online.fr/wiki/wikka.p ... a=WikiHome hittar du mer matnyttigt. Det är inte så svårt, men mycket att greppa innan man är där. Det skadar inte att ett "riktigt" testkort att köra på för att utesluta hårdvarufel när man lär sig - för fel blir det... MÅånga gånger...
Jag rekomenderar "PICDEM FS USB" som hw-plattform under lärandet. Kostar 400 pix eller så, men väl värt det...
Såg trevligt ut. Men vilket man än väljer - så välj iaf ett... När man vet att koden fungerar, då kan man börja köra egna konstruktioner för annars så kommer du bara misstänka hårdvarufel, rätt eller fel så är detta inget som påskyndar inlärandet - tillförlitliga LAB-kort är guld värt när man skall lära ny uC eller ett helt nytt användningsområde på uC....