Hur många här använder PICBasic Compiler?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Alla kanske inte ser kodningen som något roligt, utan mer som ett nödvändigt ont för att få picen att göra det man vill i sin konstruktion.

Sen har kanske många redan en basicbakgrund, vi 70talister med datorintresse trillade ju lätt in i basicdjungeln.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Alla kanske inte ser kodningen som något roligt,

Då har man ett problem som man kanske skulle jobba på lite. :-)
Det blir mycket lättare om man tycker att det är roligt.

> vi 70talister med datorintresse trillade ju lätt in i basicdjungeln.

Exakt, det är det som är problemet!
Systemeringen (d.v.s *hur* man löser ett visst problem) är väldigt
olika mellan en ABC-80 och en PIC... :-)

Säger en som har hållit i Basic kurser på ABC-80 på Kumvux en gång i tiden... :-)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Min första dator var en NewBrain (har kvar den) som jag gillade skarpt, sedan skaffade jag en mycket begagnad TRS-80 som jag byggde om MYCKET och ändrade prommet i avsevärd.

Förutom prom-ändringen var allt detta BASIC och jag gick snabbt "i taket" på de begränsningar som fanns så jag investerade en stor summa i att bygga ut min NewBrain till att köra CP/M-2.2 och jag inhandlade en Pascal-kompiler till detta och DÅ kom jag vidare... i full fart.

Detta kostade mig 68kkr(!) i 1985, jag räknade ihop kvittona...

Redan då, 1985, lärde jag mig att BASIC suger hundpung om man vill uträtta ett riktigt jobb! Det duger till småjobb men ska man jobba på allvar är det bara att glömma.

Så "..trilla in i BASIC-djungeln.."...? skulle inte tro det. Been there, done that, didn't like it!

BASIC som språk är inte speciellt dåligt, det är begränsningarna i att systematisera variabler och funktioner som är problemet, dessa problem är löst i C, Pascal och andra språk.

Jag roar mig inte speciellt över att skriva program men jag tycker att det är skitkul att se funktionerna växa fram, att testa och se att allt fungerar, att testa gränsfall, räkna ut OM variabler kan bli fel pga. overflow och dylikt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

sodjan skrev:> Alla kanske inte ser kodningen som något roligt,

Då har man ett problem som man kanske skulle jobba på lite. :-)
Det blir mycket lättare om man tycker att det är roligt.
Onekligen, tycker man det är roligt blir man otroligt mycket mer motiverad, och är man motiverad lär man sig snabbt.

Jag är dock ganska omotiverad att lära mej pic-asm, ävben om det vore väldigt praktiskt att kunna.
sodjan skrev: > vi 70talister med datorintresse trillade ju lätt in i basicdjungeln.

Exakt, det är det som är problemet!
Systemeringen (d.v.s *hur* man löser ett visst problem) är väldigt
olika mellan en ABC-80 och en PIC... :-)
Ja, fast just picbasic pro är ju onekligen väldigt snyggt gjort.

Det största problemet som jag ser det är att när jag vill göra något specifikt kan jag inte ladda hem någons liknande bygge och tjuvtitta på deras lösning, för den är troligen skriven i pic-asm.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag lärde mig Basic på en Telemac 1800 (långt före VIC20) som jag själv lödde ihop för lääännngesedan! Det var den första datorn som blev tillgänglig för allmänheten som gick att programmera i Basic. Det var inte bara språket som var Basic, hela datorn var BASIC! :lol:

Så, javisst Basic sitter djupt även om kommandona nu är fler och lite olika.
hogge
Kontakt:

Inlägg av hogge »

jag använder det ! Även om jag kan lite andra språk också.
Vill jag köra asm så lägger jag in de.

Är duktigt less alla som klagar på vilket språk osv
Själv programmerar jag inte för pengar utan som hobby......

Quick and dirty är bättre än att inte göra någonting alls.

Känner inte behov alla ggr att veta hur allt hänger ihop. Kör bil utan att kunna allt om förbränningsteknik och bensin utan är nöjd att jag far från A till B. Är jag sämre bilförare för de ?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

"Är jag sämre bilförare för det?"
Javisst! :wink:

Jag kan hålla med om "Quick and dirty är bättre än att inte göra någonting alls" men en del av de problem som olika skriver om här beror ofta på att programmet har blivit oöverskådligt, på vilket nivå det händer beror oftast på personen men med BASIC verkar nivån vara lägre innan det blir pannkaka.

Många "hobbyprogrammörer" kommer sannolikt att göra större projekt också, jag är självlärd på allt vad µC & programmering heter och då är det lika bra att lära sig "rätt" struktur från början, det är bättre än att anpassa ett beteende som sannolikt inte blir helt "rätt" ändå.

Men viktigast är att göra.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Ett programspråk som direkt inbjuder till bristande struktur, vilket BASIC i originalutförande verkligen gör, är inget bra. Moderna dialekter är bättre, men fortfarande inte bra. Ser ingen som helst anledning till att välja något som på förhand är underlägset när det finns bra alternativ till samma kostnad. Enda logiska orsaken till ett sådant val är okunskap om alternativen.

Programmering och kodning är inte samma sak. Med ett korrekt förarbete har språket egentligen tämligen liten betydelse. Den som sätter sig ner och kladdar kod direkt åstadkommer så gott som alltid en spaghetti-pannkaka. Strukturerar man däremot upp det hela och planerar programmet korrekt så blir det struktur på det oavsett språk. Däremot är det givetvis lättare att koda ett strukturerat förarbeta i ett språk gjort för just strukturerad programmering.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kan bara instämma fullt och helt med Marta.

Med lite omsorg kan man få vad som helst att bli kaos...

De första gånger jag läste om C/Pascal och jag hörte om detta att "bygga" egna variabler hånskrattade jag: vad fan skulle man med det larv till?

Nu, i de projekt med ställbara parameter, har jag ALLTID en deklaration:

Kod: Markera allt

struct
  {
  ...
  } Config;
samt funktioner som skriver och läser EEPROM i block. Då är det bara att spara/läsa Config-blocket och storleken är "sizeof(Config)". Lägger man till eller tar man bort nya värden ändras allt automatisk och det fungerar kanon.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Samtidigt så kunde jag få ut ett fungerande picbasic pro-program på kanske 5 minuter, jag hade knappast fått fram samma program på 5 timmar i asm, och då hade jag tröttnat för länge sedan.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Som sagt: till små program kan det fungera alldeles utmärkt. Tar ett program 5 minuter att skriva är det knappast så himla stort och det finns inte så mycket som kan gå fel men när man kommer upp på 1000+ rader i C/Pascal är det en annan femma.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

programmet var mer ett test för att se hur det funkade, poängen är att jag nog inte hade fått fram något alls i asm eller C :)

jag kör ju dessutom på gratisversionen av picbasic pro, så jag kan inte skriva så långa program :)
Senast redigerad av Glenn 6 februari 2008, 15:20:15, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> poängen är att jag nog inte hade fått fram något alls i asm...

I så fall har du större problem än att bara välja språk... :-)
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Samtidigt är även basic ett programspråk i mängden, som kan ge blodad tand att lära sig fler språk.
För när det blivit några språk så är ett nytt språk egentligen bara ett i mängden. Och kodningen är ju bara en liten del av programeringen.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Trådlyft såhär ett år senare.

Nu har jag kodat en hel del i picbasicpro, och jag får nog säga att det är ännu bättre än vad jag trodde från början.

Det är nog den mest strukturerade och genomtänkta basicen jag använt, vilket kanske inte är så förvånade iofs, men det är verkligen få saker som man INTE kan göra, alla mina byggen hitills har ju gått att implementera i PBP hitills, även om jag inte fått till PS2-keyboard in/ut, men det har ju andra lyckats med, både med och utan asm-subrutiner.

Hade det inte varit för att det är så jämrans DYRT ($250) så hade jag helhjärtat rekommenderat det.. visst, det är inga jättepengar men jämfört med MPLAB IDE som är gratis så..

..Ett tips är ju att kolla ebay, där ser man ibland äldre versioner gå ganska billigt.
Skriv svar