Hjälp med tidstyrd krets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
m4rtin

Hjälp med tidstyrd krets

Inlägg av m4rtin »

Hej
Jag försöker bygga en liten och strömsnål krets som skall skicka en bekräftelser mha en RFID-signal när en mikrobrytare trycks till. Kretsen skall drivas mha ett 1.5V batteri, alt ett 3V och det ställs då som sagt stora krav på strömsnålheten.
Mitt problem ligger i att jag skulle vilja ha kretsen är tids-styrd på något sätt. Det vill säga, när brytaren trycks in skall RFID-sändaren gå igång i ett par sekunder, sedan stängas av och inte dra någon ström längre. Sen nästa gång man trycket in knappen repeteras ovanstående funktion.

Min ide är att på något sätt använda en kondensators upp/urladdnings karaktäristik, men har inte lyckats få till någon bra lösning. RFID delen skall ha en konstant spänning, så man kan inte bara låta kondensatorn ”laddas ur över den”.
Någon som har en lösning på mitt problem, frågor eller bara idéer, tveka inte att skriva.

Mvh Martin
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Vad tänker du driva RFID-läsaren med, kan knappast vara 1,5 volt?

Någon lösning med en RC-krets som drar en N-MOS som i sin tur aktiverar en P-MOS som ger spänning till RFID-läsaren tycker jag borde funka.
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

En 555:a eller en PIC kan fungara...

[EDIT]

Såg nu att det skulle vara 1,5 eller 3V, då faller nog 555:an bort, men PIC:en kan drivas på 3V
m4rtin

Inlägg av m4rtin »

tack för svaren, skall kolla upp båda alternativen.

mvh Martin
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Cmos varianten av 555 dvs 7555 jobbar ner till 2V
m4rtin

Inlägg av m4rtin »

Ja, en 7555:a skulle kunna funka, men tror jag satsar på en pic nu ialla fall. Låter jag den gå i viloläge när kretsen inte används blir det lätt det mest strömsnåla alternativet. Sedan är det ett ypperligt tillfälle att lära sig mer om PIC-programering.
:)
Skriv svar