Jordproblem -- ett sista försök

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Peppar

Inlägg av Peppar »

Jag är väldigt trött på detta försteg och allt vad halvledare heter. Och ena sidan vill jag ge upp. Och andra sidan har jag lagt ner allt för mycket arbete. Dessutom så tänker jag bygga en inverterare och kommer inte ifrån halvledare. Det är ett mycket större projekt och det är helt enkelt inte väldigt motiverande att gå från ett misslyckat projekt till ett mer komplicerat projekt.

Jag har fortfarande hum. Det är lågt, men fortfarande oacceptabelt högt. Inget hum är egentligen det enda hum som är acceptabelt. Men kraven har sjunkit med problemen.

Jag har ingen direkt fråga. Jag vet helt enkelt inte vad jag ska fråga om. Allt jag kan göra är att försöka beskriva var jag befinner mig. Blir tyvärr ganska långt.

Jag följde rehnmaaks förslag, eller åtminstone så som jag tolkade det. Jag experimenterade med motstånden märkta R1 och R4 i detta schema.

Först gjorde jag nästan en stjärna. Det blev något bättre. Det viktigaste så långt är att pulserandet har nästan helt försvunnit. Så jag drog då en riktig stjärna och anslöt motstånden nästan var spänningsregulatorerna är. Istället fick jag surr snarare än hum. Så jag gick tillbaks till "nästan stjärna."

Jag får fortfarande ungefär samma resultat i oscilloskopet. Utslaget är lägre, säg 2,5mV p-p istället för 5mV p-p. Men det är svårt att uttala sig om nivå då utslaget påverkas av EMI.

Jag hade ett liknande problem med ett annat försteg en gång. (Det var ett dumt misstag från min sida.) Problemet var EMI och försteget betedde sig på samma sätt som det aktuella försteget beter sig. D.v.s. där uppstod hum så fort något anslöts på intaget eller om man helt enkelt tog med fingret på pluspolen på intaget.

Problemet med mitt förra försteg var att ledaren från intaget till operativförstärkaren plockade upp EMI från nättransformatorn. Mitt misstag var att jag missade detta av någon outgrundlig anledning. Så fort jag flyttade ledaren några ynkliga cm så försvann hummet. Poängen här är inte att jag hittade felet, utan att så fort detta löstes så försvann alla andra problem. Så jag är ganska säker på att mitt nuvarande förstegs EMI-känslighet är symptom på ett annat problem. Jag vet bara inte vad detta andra problem är.

Där är ca 0,2mV DC efter första operativförstärkaren och ca 20mV efter den andra. Den andra kanalen tycks vara 0,6mV och 200-250mV. Den kanalen har också något högre hum. (Att ena kanalen är sämre spelar ingen roll. Om jag kan få en kanal att funka så vet jag att det är möjligt att också få rätt på den andra.)

Nätdelen nämner jag bara för att utesluta den. Där är på sin höjd rippel på 3mV.

Jag tror inte att 65db förstärkning i sig själv är ett problem då det är fördelat på två operativförstärkare. Jag har trots det sänkt det till 60db då 65db resulterade i så mycket högre volym än CD-spelaren.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Du måste nästan ta reda på om brummet kommer in via nätdelen eller om det är förstärkaringången som plockar upp störningarna. Har du provat med batterimatning?

LM7812 har ripple-rejection på ca 70dB och OP27 har ca 100dB power supply rejection ratio vilket innebär att du borde ha max 105dB undertryckning av brummet (med 65dB förstärkning). Kanske den siffran sjunker iom att du har så pass hög förstärkning?

Om det hjälper att mata med batteri så kan du prova att ansluta enast nollan från ditt kragg och se om brummet kommer tillbaka.
Peppar

Inlägg av Peppar »

Tack.

Samma problem med batteri. Eftersom jag testade utan chassi så var hummet dessutom högre.

Spekulation från min sida är i det närmsta meningslöst.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

När du körde med batteri hur hade du kopplat ingången då? Till pickupen eller jordat ingången med lågohmigt motstånd?
Peppar

Inlägg av Peppar »

Pickup. Spelar ingen roll om jag kopplar jordledaren eller inte. Hummet dränker helt enkelt eventuellt annat hum.

Kan också säga att det beter sig konstigt. Pulserandet eller knäppande dyker upp då och då och ibland ljud som närmast kan beskrivas som rundgång eller när man vrider kanalväljaren på radion.

Som jag har sagt här tidigare, jag känner mig rakt av dum att komma med dessa frågor om problem som är underliga och helt oförklarliga för mig.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Vill inte kritisera ditt bygge, det ser bra ut.
Men vad jag kan se på sidan där schemat finns så har dom ju tillgång till
layout för tillverkning av ett riktigt kretskort, varför inte prova och etsa ett kort ?

Layouten är säkert utprovad för och ge ett minimum av störningar/hum.

Kjelle
Peppar

Inlägg av Peppar »

Detta är inte en fråga om att behöva försteget. Jag har ett annat. Det handlar om att lösa det för att lära och förstå. Det är också en fråga om envishet.

Men kanske mest handlar det om att förbereda mig inför mitt nästa projekt, som är mycket större och mer komplicerat. För mig är det väldigt komplicerat. Jag behöver bygga upp all självförtroende jag kan för det.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Har du provat att bara jorda ingången med det lågohmiga motståndet med batterimatning?
Peppar

Inlägg av Peppar »

Det räcker man tar på pluspolen.

En sak slog mig. Vet inte om det spelar någon roll. Men som jag ser det så är där inget egentligt fel.

Som sagt, det kanske inte hjälper, men jag har inte många alternativ kvar.

Jag använder passivt RIAA-nätverk. Jag kommer att testa med ett aktivt nätverk. Man använder vanligen aktivt i feedback-loopen.

Det är något mer komplicerat att beräkna ett aktivt nätverk och att få det att gå ihop med standardvärden. Men jag vet inte varför jag använde passivt.

Jag har räknat fram ett nätverk. Men saknar en kondensator. Så det får vänta tills jag beställt från Elfa.
Senast redigerad av Peppar 27 januari 2008, 21:12:05, redigerad totalt 1 gång.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

>>>Det räcker man tar på pluspolen.

Brummar det om du pillar på +12V eller vad du nu har?

Har du provat med jordad ingång? Vad blir resultatet?
Peppar

Inlägg av Peppar »

Jag har jordat intagen i den mening att jag just nu har en ledare till polskruven på chassiet. Fast när jag testar med batteri så är där inget egentligt chassi. Bara frontpanelen.

Jag kollade precis försteget, mätt vid uttaget.

Får utslag på oscilloskopet när jag tar på intaget till första operativförstärkaren, men inte på uttaget. Samma sak med det andra steget. Det är ganska kraftigt utslag, typ 20mV p-p.

Inget utslag när jag tar på +12V eller -12V. Detta är med batteri.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Du kan väl inte få in brum om ingången är jordad? Eller fattar jag fel?

Hursomhellst, har du brum med batterimatning och ingången är jordad (med det lågohmiga motståndet), så kopplar brummet kapacitivt in i återkopplingsloopen.
Peppar

Inlägg av Peppar »

Kanske jag missförstod. Exakt vad menar du med jordad ingång?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

>>>Exakt vad menar du med jordad ingång?

Vårt fina lilla lågohmiga motstånd mellan minusingång och jord :)

Så så, sätt dit motstånd, batterier och skruva ihop lådan nu :wink:

EDIT: Minusingång = pin 2 på op:en
Peppar

Inlägg av Peppar »

OK. Tack.

Nä, det funkar inte. Motstånd, pickup, finger, t.o.m. tång med isolerat handtag ger samma utslag.

Om det hade varit en applikation jag inte visste något om och man fick detta hum eller surr bara man tog på den så skulle jag gissa jordproblem.
Skriv svar