köpa bränslecell?
- Electricguy
- Inlägg: 12480
- Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
- Ort: Kälmä' typ..
köpa bränslecell?
jag har börjat bli intresserad av vätgasteknik, och skulle behöva en bränslecell (som gör elektricitet av vätgas) var kan man köpa en sådan??
tack på förhand.
tack på förhand.
Det finns tydligen ett svensk företag som har utvecklat en effektiv bränslecell:
http://www.nyteknik.se/nyheter/innovati ... e46560.ece
Med lite googlande hittade jag det här:
http://www.myfc.se/products.html
Vill du bara labba litet finns det här:
http://www.sagitta.se/hulab.html
http://www.nyteknik.se/nyheter/innovati ... e46560.ece
Med lite googlande hittade jag det här:
http://www.myfc.se/products.html
Vill du bara labba litet finns det här:
http://www.sagitta.se/hulab.html
- Electricguy
- Inlägg: 12480
- Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
- Ort: Kälmä' typ..
-
- Inlägg: 8444
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Det har snackats om det i minst 10 år utan några säljbara ex. Dessutom var det som visats upp av ursel verkningsgrad samt att man skulle köpa högrenat bränslet svindyrt i små engångsförpackningar - mao. inget avsett för att hälla T-doja i. (liknar lite situationen som spikpistolerna jag såg på Bauhaus nyligen - matades tydligen med butan/propanblandning i liten specialtub istället för tryckluft/el - och jag säger, jösses vilket kilopris det var på den gasolen - typ 170:- för 40 gram.... - vilket ger en kilopris av 4250:- för gasolen...
---
Bränsleceller har övh. präglats med mycket snack och liten verkstad i allafall senaste 30 åren. Personligen så tror jag inte att det kommer att hända så mycket i minst 10 år till framöver - en av stötestenarna har ju några av er redan stött på, dvs priset, nästa steg att få fram bränslet, som i slutändan måste vara högrenad vätgas oavsett om det kommer från tub eller katalyseras fram från alkohol eller petrolium med mycket stora energiförluster i processen.
---
Bränsleceller har övh. präglats med mycket snack och liten verkstad i allafall senaste 30 åren. Personligen så tror jag inte att det kommer att hända så mycket i minst 10 år till framöver - en av stötestenarna har ju några av er redan stött på, dvs priset, nästa steg att få fram bränslet, som i slutändan måste vara högrenad vätgas oavsett om det kommer från tub eller katalyseras fram från alkohol eller petrolium med mycket stora energiförluster i processen.
T-doja innehåller ju aceton så just det förstår jag att det inte går att köra på. Biltemas variant är bättre 
Utöver detta håller jag helt med. Känns som utveckligen har stått helt stilla på just detta område. Vägen via bränslecell är helt enkelt en omväg i dagsläget. Men var det inte någon som kom ut med en laptop/mobil-laddare som drevs just med bränslecell nyligen. Vill minnas att jag läst detta nämligen, troligast i NyTeknik

Utöver detta håller jag helt med. Känns som utveckligen har stått helt stilla på just detta område. Vägen via bränslecell är helt enkelt en omväg i dagsläget. Men var det inte någon som kom ut med en laptop/mobil-laddare som drevs just med bränslecell nyligen. Vill minnas att jag läst detta nämligen, troligast i NyTeknik

jo, det var någon stor japan typ toshiba, panasonic eller sony tror jag, vet att jag också gjorde en överslagsräkning och konstaterade att verkningsgraden var bara på några % av energivärdet på insatta bränslemängden - inga 50% här inte utan handlar om man skall släpa på bensingeneratorn eller inte eller sladdfri nödladdning av laptop på flygplats till nästan vilken kostnad som helst... oavsett så handlar det inte om miljövänlighet...
Jag vet att man kan gererea vätgas via 'vattengas-process' och CO från olika kolväten (från metangas till kol) - men hur mycket energi försvinner i den processen + all rening som krävs innan bränslecellen för att den inte skall förgiftas - är det som gengas där 30% - 50% försvinner innan det ens har kommit till 'förbrännaren' (bränslecell/motor)?
- är det så har fortfarande en fartygsdieselmotor av dagens konstruktion bättre värmeverkningsgrad även om bränslecellen skulle ligga på 75% verkningsgrad...
Det är hela 'processens' energikostnad man måste titta på, inte bara en del (bränslecell) och klappa sig för bröstet och säger att den fungerar till 75% verkningsgrad - om man skall räkna så, så kan man också säga att en dieselmotor har 66% verkningsgrad rent termodynamiskt om man inte behöver räkna med friktion i motorn och turbulensströmsförluster i gastransporter och tillhörande kraftförbrukning i hjälpsystem...
Skulle man köra med samma kompression med otto-motor som diesel så skulle verkningsgraden bli ännu lite högre...
- är det så har fortfarande en fartygsdieselmotor av dagens konstruktion bättre värmeverkningsgrad även om bränslecellen skulle ligga på 75% verkningsgrad...
Det är hela 'processens' energikostnad man måste titta på, inte bara en del (bränslecell) och klappa sig för bröstet och säger att den fungerar till 75% verkningsgrad - om man skall räkna så, så kan man också säga att en dieselmotor har 66% verkningsgrad rent termodynamiskt om man inte behöver räkna med friktion i motorn och turbulensströmsförluster i gastransporter och tillhörande kraftförbrukning i hjälpsystem...
Skulle man köra med samma kompression med otto-motor som diesel så skulle verkningsgraden bli ännu lite högre...
här finns lite bränsleceller, bland annat för rc-bilar:
http://www.horizonfuelcell.com/store.htm
http://www.horizonfuelcell.com/store.htm
- hcb
- Moderator
- Inlägg: 5970
- Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
- Skype: hcbecker
- Ort: Lystrup / Uppsala
- Kontakt:
Rifakungen m.fl.:
Är man tillräckligt gammal för att läsa sommarkurser på universitetet ges vid UU bl.a. Bränsle från sol och vatten: från naturlig till konstgjord fotosyntes som sommarkurs.
Disclaimer: jag undervisade en liten smula på den kursen i fjol.
Är man tillräckligt gammal för att läsa sommarkurser på universitetet ges vid UU bl.a. Bränsle från sol och vatten: från naturlig till konstgjord fotosyntes som sommarkurs.
Disclaimer: jag undervisade en liten smula på den kursen i fjol.
