Här har ni en total nybörjare på AVR. Försöker få igång en Mavric II till att blinka den inbyggda dioden.
Det verkar som att jag lyckats föra över programmet, åtminstone säger BASCOM-AVR att det är gjort. Sedan händer inget, varken blinkar eller ryker Antar att jag ska va glad så länge det inte ryker, men...
Inga förklaringar är för grundläggande eller självklara för mig. Antagligen har jag missat nåt väsentligt som jag inte hittat nån information om. Har en gammal laptop med 233MHz processor och ISP kabel via parallellporten.
Hur mycket fel kan man göra?
Senast redigerad av Haddock 22 januari 2008, 19:38:36, redigerad totalt 1 gång.
"Jag förstår att det är ett dev-board" Stämmer, fast mitt är inte version B utan Denna
Det sitter en kristall på... Är det inte säkert den är inkopplad?
Ändra rubriken? till nåt med AVR menar du?
Hur kan JTAG-en ställa till det?
Det var ett tag sedan vi köpte den (innan version II fanns). Den var ursprungligen tänkt att styra hydraulerna på brorsans bil. Nu hoppas jag att den ska styra hans pelletsmatning så småningom
Kan JTAG ställa till problem även om man inte använder nån? Jag har ISP via parallellporten.
Programkoden jag använder är inte min egen utan den som jag hittat HÄR. Det är Hello world koden till Bascom som jag använder. Några ändringar har jag inte gjort, kan det vara det som behövs? I så fall vilka?
När det gäller fusarna tyckte jag det verkade så krångligt att jag blundade och hoppades att de var ok.
Kollade lite om JTAGEN och den går på port F och det enda som används än så länge är lysdioden på port B, så jag tycker inte det borde krocka. Det går visserligen att inaktivera den med en fuse. Tycker dock inte att det ska behövas, eller?
Om jag var som du skulle jag ta mig den tid det behövs för att lära mig vad de olika fuses betyder och det är väl investerad tid! Det har räddat mig ett antal gånger.
Är du säker på att programmet har förts över till AVR:en?
Gör Bascom någon verifiering på att programmet verkligen har förts över?
Kan du göra en reset på AVR:en? Dvs göra Reset-pinnen låg och sedan göra den hög igen. Det borde gå att göra från programmet du använder för att programmera AVR:en.