Jämförelse av elkostnad och lite frågor.
-
Jämförelse av elkostnad och lite frågor.
Hej!
Jag tänkte kolla med er hur mycket el ert hushåll drar i snitt per månad. Samt vad ni betalar för 1 kWh inkluderat allt utom abonnemangskostnad. Även vilken abonnemangskostnad ni har samt vilken leverantör ni har.
Skriv även hur stor lägenheten / villan är.
Jag tycker min räkning gått upp sen dom installerade dom nya mätarna och betalar cirka 270:- per månad(ca 190kWh) för en lägenhet på 44kvm. 270 inkluderar allt även del av abonnemangskostnaden.
Dessa priser betalar jag, allt exkl. moms. Vattenfall på både nät och handel
Elnätskostnad 594:-/år.
Elöverföring 15.60öre/kWh
El 46.90 öre/kWh
Elskatt 26.50 öre/kWh
Tänkte mest kolla med er veteraner om detta verkar rimmligt. Vet att elen gått upp rätt kraftigt i pris med jag betalade 180 spänn per månad för ett år sen. Så nu känns det dyrt helt plötsligt.
Annars är tråden bra för att få reda på vilka leverantörer som är billigast så vi alla kan byta =)
Jag tänkte kolla med er hur mycket el ert hushåll drar i snitt per månad. Samt vad ni betalar för 1 kWh inkluderat allt utom abonnemangskostnad. Även vilken abonnemangskostnad ni har samt vilken leverantör ni har.
Skriv även hur stor lägenheten / villan är.
Jag tycker min räkning gått upp sen dom installerade dom nya mätarna och betalar cirka 270:- per månad(ca 190kWh) för en lägenhet på 44kvm. 270 inkluderar allt även del av abonnemangskostnaden.
Dessa priser betalar jag, allt exkl. moms. Vattenfall på både nät och handel
Elnätskostnad 594:-/år.
Elöverföring 15.60öre/kWh
El 46.90 öre/kWh
Elskatt 26.50 öre/kWh
Tänkte mest kolla med er veteraner om detta verkar rimmligt. Vet att elen gått upp rätt kraftigt i pris med jag betalade 180 spänn per månad för ett år sen. Så nu känns det dyrt helt plötsligt.
Annars är tråden bra för att få reda på vilka leverantörer som är billigast så vi alla kan byta =)
Elpriset har ju gått upp, tur att man jobbade åt elbolag och band upp sig på 32öre när det gick. Annars är det väl rörligt som gäller tills det gått ner.
Din energi förbrukning låter rätt normal. Vanlig lgnh brukar ligga mellan 2000-3000 kwh/år. Men Diskmaskin, Tvättmaskin, Gammal kyl/frys och avfuktare kan dra upp en hel del. Ett tipps är att byta till endast vindkraft det kostar bara ett par öre extra/kwh och renar samvetet lite. Tror dock bara att det är min gammla arbetsgivare Eon som har det, men det var ett tag sen jag hade koll nu jobbar jag med försäkringar.
Din energi förbrukning låter rätt normal. Vanlig lgnh brukar ligga mellan 2000-3000 kwh/år. Men Diskmaskin, Tvättmaskin, Gammal kyl/frys och avfuktare kan dra upp en hel del. Ett tipps är att byta till endast vindkraft det kostar bara ett par öre extra/kwh och renar samvetet lite. Tror dock bara att det är min gammla arbetsgivare Eon som har det, men det var ett tag sen jag hade koll nu jobbar jag med försäkringar.
9000kwh i en lgnh låter extremt högt. Vet villakunder som gör av med mindre. Har du en akvariumpark i lgnh? Annars måste du kunna göra något åt den förbrukningen. Köp en elmätare och kolla vad som drar vad det lär du kunna tjäna några tusen på. En vanlig hem dator som anänds normalt drar nog inte mer än 5-600 kwh/år lätt räknat. Så även med 10 datorer ligger du högt till.
Anledningen att välja vind före vatten är i mitt tycke ett sätt att påverka utbyggnaden av vindkraften för det lasset lär inte de stora industrierna dra åt oss.
Edit. En kund till mig kollade med elmätare och uppteckte att ett kylskåp drog ca 10 gånger normal förbrukning´. Till alla andra damsug där bakom då och då så drar de mycket mindre när kylaren inte blir isolerad med damm.
Anledningen att välja vind före vatten är i mitt tycke ett sätt att påverka utbyggnaden av vindkraften för det lasset lär inte de stora industrierna dra åt oss.
Edit. En kund till mig kollade med elmätare och uppteckte att ett kylskåp drog ca 10 gånger normal förbrukning´. Till alla andra damsug där bakom då och då så drar de mycket mindre när kylaren inte blir isolerad med damm.
ingen av dom elektroniska elmätarna modell väggvårta har fungerat ihop med datorer , dom visar nästan alltid fel, så jag införskaffade en mekanisk riktig elmätare 23ov och mäter tid per varv eller 10 varv
många gånger såg man lustiga fenomen med dom billiga elmätarna, exempelvis så sjönk effekten när man slog på skärmen eller drog igång en dator till
dom där av väggvårte modell klarar inte switchade nätdelar, annars är dom bra för att kolla kyls/frys och likande
många gånger såg man lustiga fenomen med dom billiga elmätarna, exempelvis så sjönk effekten när man slog på skärmen eller drog igång en dator till

dom där av väggvårte modell klarar inte switchade nätdelar, annars är dom bra för att kolla kyls/frys och likande
5 rummare
Jag är energijägare så min sambo blir vansinnig på mig.
5 rum lägenhet 110 m^2. Två datorer LCD Tv 2st mm.
Jag kommer ner i snitt 230 Kwh/mån. Julen med gran mm så blev det 300 Kwh.
Har strömbrytarpad till alla lösa kontakter . Timer på köksfläktar mfl.
Min största energitjyv är en gammal frys som skall bytas ut nu i vår.
Jag betalar 1.22 kr/Kwh totalt.
5 rum lägenhet 110 m^2. Två datorer LCD Tv 2st mm.
Jag kommer ner i snitt 230 Kwh/mån. Julen med gran mm så blev det 300 Kwh.
Har strömbrytarpad till alla lösa kontakter . Timer på köksfläktar mfl.
Min största energitjyv är en gammal frys som skall bytas ut nu i vår.
Jag betalar 1.22 kr/Kwh totalt.
Förvisso är det en del, men elförbrukningen ligger där.Klorex skrev:9000kwh i en lgnh låter extremt högt. Vet villakunder som gör av med mindre. Har du en akvariumpark i lgnh? Annars måste du kunna göra något åt den förbrukningen. Köp en elmätare och kolla vad som drar vad det lär du kunna tjäna några tusen på. En vanlig hem dator som anänds normalt drar nog inte mer än 5-600 kwh/år lätt räknat. Så även med 10 datorer ligger du högt till.
6 datorer + div nätverksgrejjor såsom NASar mm 24/7.
Div Oscilloskop och andra mätinstrument gör förvisso sitt till.
Att jag sedan inte gillar skumrask, spär väl på det hela gissar jag.
Har faktiskt kontrollmätt med en riktig elmätare, inte en sån där C/O-sak, som dessutom bara visar någorlunda riktigt vid rent resistiva laster.