Problem med DVD spelare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Krille83

Problem med DVD spelare

Inlägg av Krille83 »

God kväll!

Har ett litet problem med en dvd spelare, närmare bestämt en LTC DVD-171. Problemet är att jag får ingen bild ut! Den fungerade bra igår, men idag var den slut på det roliga.

Kan börja med att nämna att den drivs på 12 volt, alltså för bil. Ljud ut fungerar bra, men den ger ingen bildsignal, har kontrollerat alla kablar osv, där är det inga problem.

Har ni stött på liknande problem tidigare, och har någon erfarnhet av vad som brukar orsaka dessa problem? Tänkte skruva upp den och se om man ser något problem direkt, men annars så kan jag inte komma på något vettigt.

Tacksam för tips :)

Uppdatering: Har nu demonterat dvdn, men hittar inget som ser brännt eller konstigt ut på kretskortet. Är det så att någon vill se bilder så går det att ordna :)
Krille83

Inlägg av Krille83 »

Har gjort en något grundligare koll, och det enda jag hittade var lite oxid...

Laddade upp några bilder här, någon kanske ser nåt av värde. Den gula 3.5mm ljudkontakten är Video out iaf :)

Har även testat den lite mer, den svarar på knapptryck, ljudet fungerar och ungefär allt annat förutom bilden. Men jag vet inte riktigt vars man ska börja.
peter555

Inlägg av peter555 »

Har du kollat att din monitor funkar ?
Krille83

Inlägg av Krille83 »

Jajjemen, den har jag provat, och det är inga problem där. Har även provat koppla in dvdn till en vanlig tv, men ingen bild...

Så skärmen kan vi utesluta :) Har även kollat kablarna, och dom funkar som dom ska...
peter555

Inlägg av peter555 »

Ett inte helt ovanligt fel är att lödningarna säpper på kontakten, kan vara svårt att se, prova att löda om den.
Krille83

Inlägg av Krille83 »

Misstänkte det jag med, en lödning såg även ut som en kallödning. Provade löda om kontakten med inget resultat :cry:
Krille83

Inlägg av Krille83 »

Nu blir det snart skroten för lilla dvdn. Har lött om diverse anslutningar, skrapat lite oxid, kollat igenom komponenter med förstoringsglas, provmätt diverse komponenter...

Inget verkar trasigt, och fortfarande ingen bild!
peter555

Inlägg av peter555 »

Det är inte så vanligt att prylar bara dör så där, men nån gång ska det väl hända. Det låter som det är något mer komplicerat som antagligen inte är så lätt att felsöka.
Krille83

Inlägg av Krille83 »

Upptäckte just en sak, efter att ha följt ledare från videokontakten genom en babiljard lager i kretskortet. På vägen sitter det ett ytmonterat mostånd, som det står "750" och som enligt mina gissningar betyder att det är på 75 ohm? Men när jag mäter motståndet så visar det endast 2.4 ohm.

Stämmer det att det ska vara 75 ohm? isf känns det som att motståndet kanske spökar...
Skriv svar