råkade bränna en uln2003....ops..
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
I schemat har du ritat in 12V - den 12 V är för frihjularna - Och jo det fungerar utmärkt att koppla unipolära stegisar på det viset....
EDIT: ULN2003 tål 35 V har jag för mig så man kan koppla in ett motstånd på 35-Uin/Imax på frihjulsdiodlinan för snabbare respons. Ett 20 Ohm motstånd är helt säkert att koppla in för dig iaf
EDIT: ULN2003 tål 35 V har jag för mig så man kan koppla in ett motstånd på 35-Uin/Imax på frihjulsdiodlinan för snabbare respons. Ett 20 Ohm motstånd är helt säkert att koppla in för dig iaf
http://www.majosoft.com/engraving/html/ ... n2803.html
Den har iof inte några frihjulsdioder, men funkar bra ändå. Jag byggde en sådan för en åtta år sen och funkar fint. Du kan sätta en extra krets på "ryggen" på darlingtondrivaren så du får ut 1000mA istället. Men 12 volt kan vara för mycket för att motorn ska må bra, du får kolla faktabladet. Eller så slänger du dit ett par effektmotstånd så du grillar dem när strömmen kommit upp.
Den har iof inte några frihjulsdioder, men funkar bra ändå. Jag byggde en sådan för en åtta år sen och funkar fint. Du kan sätta en extra krets på "ryggen" på darlingtondrivaren så du får ut 1000mA istället. Men 12 volt kan vara för mycket för att motorn ska må bra, du får kolla faktabladet. Eller så slänger du dit ett par effektmotstånd så du grillar dem när strömmen kommit upp.
jag vet inte hur många volt eller ampere min motor ska ha, jag har provat leta rätt på den men hittar ingen, den satt i en epsonskrivare har jag för mig. Kan man räkna ut det på nåt sätt?
Vad händer om man kopplar in en adapter som leverar 12v 2,5A ?
Tar motorn så mycket den behöver eller drar IC eller nåt annat i sig max amperen (2,5 altså)?
Vad händer om man kopplar in en adapter som leverar 12v 2,5A ?
Tar motorn så mycket den behöver eller drar IC eller nåt annat i sig max amperen (2,5 altså)?
Visst kan den det.
Tar motorn så mycket den behöver..
Ja det gör den upptill vad adaptern kan leverera, om stegmotorn nu behöver så mycket. Vet du inte hur mycket stegmotorn drar så kan den mycket väl både dra tex 1 A som 2 A och om så är fallet så är det med stor sannolikhet därför som ULN brinner, såvida du inte kopplat något fel.
Tar motorn så mycket den behöver..
Ja det gör den upptill vad adaptern kan leverera, om stegmotorn nu behöver så mycket. Vet du inte hur mycket stegmotorn drar så kan den mycket väl både dra tex 1 A som 2 A och om så är fallet så är det med stor sannolikhet därför som ULN brinner, såvida du inte kopplat något fel.
Vad är resistansen på detta relä? Om kretsen pangar efter ett tag så är det nog för låg resistans jämfört mot kretsen. Annars är det tänkbart att den pangar direkt p.g.a. den höga induktansen i relät. Kör med stegisen direkt istället så får du se. Vet inte hur bra darlingtonbryggorna skyddar din dator när de väl pangat, men att köra en sådan koppling mot en dator som är nyare är som att be om försämrad ekonomi. Galvanisk isolering fördrar jag mot datorn.