Elektrolys med en batteriladdare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Silverwulf

Inlägg av Silverwulf »

Juste. Kanske skulle kunna täta med silikonlim då fast då blir ju själva karet rätt så onödigt, kan lika gärna bara göra ett nytt botten till flaskan som smidigt och vattentätt låter två elektroder in. :wink:
Borre

Inlägg av Borre »

Precis, karet har du ingen anvädning av om flaskan är tät och du fyller en ballong med gasen. :)
peter555

Inlägg av peter555 »

Karet har han nytta för kylning när han drar på 12 V och 10 A, det blir då ca 100 W värme.
Silverwulf

Inlägg av Silverwulf »

Ok, tackar för hjälpen! :D

Blir att hitta ett lämpligt botten till flaskan och löda fast kablarna på plåtbitarna och sedan limma in de.

Just to be safe - Reagerar inte silikonlim med elektrolysen eller citronsyran? Låter den självklart torka först.
Borre

Inlägg av Borre »

Ja av den anledningen kan det vara bra att ha något karliknande att ha flaskan i.
Silverwulf

Inlägg av Silverwulf »

Har bara tillgång till ett nätagg för tillfället som levererar 5Ampere. Det värmer inte så mycket. :)

EDIT:

Borde inte denna funka

http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,104140000

Eller denna då den andra var en beställningsvara=tar tid:

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=21152359

Med tub menar de väll som tandkrämstuber? Sånt man pressar ut men handen och inte behöver en klumpig pistol till.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

jag har kylning på min cell :razz: jag tog ut den vakumfyllda clascylindern ur termosen. borrade två hål (ett uppe och ett nere) och satte dit slanganslutningar och kopplade på en pump med kylare på. fungerar prima, och det blir bra värme av kylaren :P
Silverwulf

Inlägg av Silverwulf »

Någon som kan säga vad de tror om foglimmen jag länkade till, den på Clas då.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

det fungerar nog alldeles utmärkt :wink:
Silverwulf

Inlägg av Silverwulf »

Rifakungen: Jag testade att löda men det gick inte, lödtennet fäster inte på plåtbiten. Har rispat på ytan men en annan plåtbit och tänkt att det kanske skulle få ytan att bli lättare att fästa vid, men det funkade inte heller. Värmde plåtbiten ordentligt med ett värmeljus, - så varmt att jag inte kunde hålla i den dvs, men det funkade inte heller :?

Borde jag kanske testa med att limma fast det med foglimmet då? Limmet ska enligt texten på förpackningen klara bensin och sånt så det borde väl funka?

Sen vet jag inte heller om det är lönt att försöka med plåtbitarna, de jag tror att stängerna jag använder har större kontaktyta än plåten. Dock så kanske jag borde föra stängerna närmre varann, eller? Så att de går förbi varann med ungefär 2mm mellanrum hade jag tänkt.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Lödtenn behöver mellan 180 och 200 grader för att smälta och så varmt får du det aldrig med hjälp av ett värmeljus. Lägg in plåtbiten i ugnen värm ugnen till 270grader. När ugnstermostaten slår av så lägger du ledaren mot plåten och duttar dit lödtennet. tag sedan ut plåten och låt den svalna utan att flytta ledaren så länge som lödtennet är smält (om du rör tennet så får du en dålig förbindning.
Vanligt lödtenn fäster utmärkt mot järn, stål, koppar, mässing, brons. Men fäster extremt dåligt mot aluminium, rostfritt stål.
Silverwulf

Inlägg av Silverwulf »

Kanske skulle nämnt att jag inte endast värmde med ett värmeljus, självklart hade jag ju en lödpenna också :wink:

Dock så försöker jag ju fästa på rostfritt (tror det är rostfritt iaf..) så det kanske var därför som det inte fäste.

Men det där med stängerna, att ha de närmre varann med nån millimeters mellanrum, skulle det vara bättre på något sätt?
Borre

Inlägg av Borre »

Varför inte en kabelsko och skruv då om du inte kan löda fast den?
Silverwulf

Inlägg av Silverwulf »

Bra ide, dock så måste jag vänta på leverans så orkar inte köpa kabelskor, Sedan att skruva fast, ja, finns ett par hål på plåtbiten redan fast har ingen skruv i passande storlek. Vill hellre köra med stängerna. Någon som kan svara angående mellanrumen på stängerna?

EDIT:

Ska testa med plåtbitarna genom att limma med foglim. Återkommer...
Borre

Inlägg av Borre »

En sak jag inte förståt är varför du inte bara provar?
Stängerna kommer säkerligen att fungera, säkert bättre med mindre mellanrum, hur bra får du reda på genom att prova.
Skriv svar