Mjukvara för PLC program

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Hexagon

Mjukvara för PLC program

Inlägg av Hexagon »

Hallå...
Jag letar efter en bra mjukvara för att skriva plc program.
Jag har fått tag på en gammal, gammal, gammal plc som jag skulle vilja få till att styra min pelletsbrännare. Jag byggde en egen brännare för några år sedan och den fungerar förvånansvärt bra. Problemet med den är att den är minst sagt ointeligent. Den bara går och går... vilket innebär att pannan kokar om man inte passar sig. Nu skulle jag vilja skriva ett program så att jag kan installera ett tändelement och få brännaren att slockna när tempen är tillräckligt hög, och sedan tända igen när den sjunkit till angiven temp. (som det är nu styrs den av en handfull relän som egentligen bara kontrollerar matarskruven. Har några temp. brytare också för säkerhets skull.)
PLCn jag fått tag på är en MECman och den har ingen möjlighet att ta emot program från en PC vad jag vet. Så vad jag är ute efter är en mjukvara i vilken jag kan skriva programmet och testköra det, för att sedan manuellt "pilla" in det i MECMANnen via kontrollpanelen som finns på den.
Någon som har några förslag???
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Baserat på vad jag har lärt mig: använd en mikroprocessor istället!

Anledning: uppdaterat mjukvara, full kontroll, bra åtkomst, inget okänd.

Min erfarenhet: jag har (enligt Janfire's önskemål) designad och programmerat elektroniken till deras "Janfire NH"-brännare.

Ta en "stor" PIC (t.ex.), skaffa en WISP648 från sodjan och ladda ner MPLAB. Då kan du fixa allt och sitter inte i klistrat om PLC'n pajar och du inte kan skaffa likadan, PIC kan du skaffa hur många som helst ersättare för.

Om du inte ska ha tjusigt display på klarar du dig FINT med en PIC med 2kword programminne, det finns PIC med inbyggda 8MHz oscillatorer och de är BILLIGA (samplas gratis hos Microchip för ett fåtal).
Användarvisningsbild
Hexagon

Inlägg av Hexagon »

Ojojoj... så mycket ord det finns som jag inte begriper mig på =)
Dessvärre ligger det till på följande sätt.

Jag utbildade mig för några år sedan till Automationstekniker. Utbildningen visade sig vara mer eller mindre värdelös. Alla vi vuxenstudenter vid skolan var rörande överens om att allt vi lärt oss vid utbildningens slut var hur ofantligt mycket vi inte begrep...

"Never the less" så väcktes intresset! Jag skulle inget hellre än lära mig ALLT om elektronikens fantastiska värld... men, studieskulder är något som tycks växa på träd så nu sitter jag mestadels och kliar pannan blodig, böjd över mina gamla böcker från utbildningen.

PIC(ar) har jag läst om på många ställen i olika forum... men faktum kvarstår att jag begriper NADA. Så vitt jag kan minnas så var det inget som togs upp när jag pluggade. Är det något man kan lära sig använda på egen hand så tar jag mer än gärna emot förslag på böcker, siter, forum mm.

Hoppas upptäckten av detta forum kan vara början till att begripa ett och annat =)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ursäkta Off Topic...

Så, då är man med andra ord inte helt ensam... :D

"Never the less" :tumupp:

Edit: Jodå, åtminstone jag har fått många motsträviga frågetecken uträtade (och en hel bunt nya...) Problemet bara att forumet brukar ha en tendens att ta upp mer och mer tid... :)
Senast redigerad av Mizzarrogh 13 januari 2008, 14:13:45, redigerad totalt 1 gång.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Mecman hade PLC för evigheter sen vad jag vet. Går nog inte göra mycket med den. Men vill du prova, så finns det nog ett antal timers och räknare i den. Prova sök på internet efter manual. Mjukvara kan du nog glömma.
Användarvisningsbild
Hexagon

Inlägg av Hexagon »

Ensam om att inte begripa ett smack... eller att ha en värdelös (men dyr) utbildning i bagaget?

Oavsett... nä, du är inte ensam =)
Användarvisningsbild
Hexagon

Inlägg av Hexagon »

Mindmapper skrev:Mecman hade PLC för evigheter sen vad jag vet. Går nog inte göra mycket med den. Men vill du prova, så finns det nog ett antal timers och räknare i den. Prova sök på internet efter manual. Mjukvara kan du nog glömma.
Ja, jag är ju inte ute efter en mjukvara att programera själva PLCn från utan mer en generell mjukvara för att pilla ihop fungerande prog. i.
Principen är ju den samma i alla PLCn.
(LD X1 OUT Y1)... typ
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Principerna är lika, jaaa. Men alla har sina egna dialekter och olika uppsättningar. Du kan rita ladder eller logikschema för hand på papper. Funkar lika bra, när du ändå måste knappa in allt på dosan.
Användarvisningsbild
Hexagon

Inlägg av Hexagon »

pinnar in en ny tråd om PICar... hjälp mig gärna där...
bara_hence

Inlägg av bara_hence »

http://www.plcsimulator.net/ är ett exempel på en simulator så man kan göra enklare simuleringar med dock så tar vissa simulatorer inte hänsyn till en plcs arbetssätt scanvarvet så ibland går det inte att programmera sekvenser som man kan i verkligheten.. men men

Siemens har annars en programvara ute gratis (step7 lite) ingen simulator men där kan du ju skriva ett program i exempelvis ladder för att sen visa i instruktionslista som mer liknar det du pillar in på dosan..
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Användarvisningsbild
Hexagon

Inlägg av Hexagon »

Tusen tack alla...

Ska ta och titta lite närmare på dom där programmen... :!:
Skriv svar