PIC och OLED

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Har inget med datahastigheten att göra. Om enable får datatåtarna att
följa med och lämna rätt nivåer så kan det händasaker, eller om en
datatåt påverkar enable när den växlas. Eller kanske två datatåtar intill
som måste växla på samma sätt för att det skall hända. Möjligheterna
är oändliga när det gäller mystiska fel.
Fredrick

Inlägg av Fredrick »

peter555 skrev:Visst kan man trixa med hårdvaran, men i det här fallet finns ingen anledning att köra så hög datahastighet eller snäva marginaler så att hårdvaran blir begränsande.

Jag har kört med meterlånga flatkablar kopplade direkt till displayer utan hänsyn till några extra jordningar eller termineringar, det har aldrig varit något problem.
Men jag har ju provat med DEFINES och kört med långa pauser imellan. har även bytt kristall och klockat ner den till 4 Mhz men problemet kvarstår.

Sedan har jag ifrån Picbasic support fått test mjukvara i form av en hex fil att ladda in och den hjälper inte heller och det är det ju folk som kan skriva program som gjort den.
Samot

Inlägg av Samot »

Fredrick - Och om du laddar in ditt gamla hello world igen då? Funkar det då? Om ja -> Då går det bevisligen att göra något med mjukvaran som fixar biffen.
Om nej -> posta en ritning!
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det kan ha med tecknen och teckenföljden att göra. Pröva att skicka egna textsträngar med tecken som ger maximal änring av tåtarna som fysiskt ligger närmast enable i flatkabeln.

Du har väl en jordledare mellan enable och de andra tåtarna i kabeln på båda sidor om denna?
Samot

Inlägg av Samot »

Marta- Hur menar du att databussen påverkar enablesignalen? Enablesignalen är ju(väl?) aktivt hög eller låg hela tiden?
Fredrick

Inlägg av Fredrick »

Samot

Inlägg av Samot »

Jo tack pinkonfigurationen vet jag. Men hur har du kopplat in den till din pic? För du har uteslutit ett mjukt fel? Helloworld fungerar inte?
Fredrick

Inlägg av Fredrick »

Samot: Jag tänkte mest på din fråga om vad E används till, det står på den sidan.

Den är inte hög eller låg hela tiden..

LCD har jag kopplat enligt PBP manualen här är samma schema fast på en annan sida http://www.rentron.com/PicBasic-LCD.htm
Senast redigerad av Fredrick 18 januari 2008, 19:30:42, redigerad totalt 1 gång.
Samot

Inlägg av Samot »

Se till att den är det då! Varför är den inte det?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Men hallå??? E = Enable är det signal som man använder för att klocka in data med, den SKA växla... fast då kontrollerat självklart.

Edit: Efter vad jag läste så fungerade "Hello World" OK och annat är skit. Då jag är sjukligt misstänksam till att använda de inbyggda funktioner som t.ex. LcdOut ville min första åtgärd vara att faktisk göra själva datastyrningen själv.

Dessutom har jag för mig att man måste sätta en define om att interfacen är 4-tråds...
Senast redigerad av Icecap 18 januari 2008, 19:33:37, redigerad totalt 1 gång.
Fredrick

Inlägg av Fredrick »

Man använder pin 6, E, för att skicka en puls när de 8 databitarna skall skickas. Man lägger alltså först ut data på datapinnarna för att sedan skicka en puls till E.
Källa: http://www.elektronikforumet.com/wiki/i ... le=HD44780
Senast redigerad av Fredrick 18 januari 2008, 19:33:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Är där kapacitiv eller induktiv koppling mellandatatåtar och enable så kan enable få en falsk signal när dessa växlar. Kan vara så att även två tåtar, en på varje sida, måste ändras åt samma håll samtidigt t.ex. för att detta skall hända och då kan det fungera ibland, men ibland inte.
Samot

Inlägg av Samot »

Icecap -> haha! Det vet jag väl såklart. Men den ska vara aktivt hög eller låg även när den ligger still.

Edit: till icecap
Senast redigerad av Samot 18 januari 2008, 19:38:17, redigerad totalt 1 gång.
Samot

Inlägg av Samot »

Marta -> Du kanske har rätt. Men det känns som programmet är det skakiga i detta fall.
Känns som en bedrift att lyckas inducera en spänning i en exempelvis jordad enablesignal m.h.a. strömmen i en databuss.
Fredrick

Inlägg av Fredrick »

Men det är ju inte bara mit temeratur program som inte fungerar med displayen utan även det program som jag fick på Picbasic supporten och dom borde ju kunna koda eller?
Skriv svar