Högtalar element

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stefan

Högtalar element

Inlägg av stefan »

Jag tänkte använda två st fullrange element som suttit i ett par datahögtalare, - och ha som surround till min bioförstärkare(pga att jag är pank och inte kan köpa riktiga högtalare). Min undran är följande:

Behöver dom inget slags delningsfilter när dom ska återge typ hela frekvensområdet? dom har ju inte haft det innan när dom varit till datorn

En tanke är att ta bort de lägsta frekvenserna.. men hur? räcker det med en kondensator, men hur många farad ska den vara på? serie eller paralell? vilken typ av konding ska det vara? polyester?

Förstärkaren är en Denon avr-1907
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du kan köra utan filter. Vill du skära bort lite bas lägger du en konding i serie med elementet.
Här kan du räkna ut det värdet: http://www.apicsllc.com/apics/Misc/filter2.html
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Det brukar ju på många receivers finnas en inställning för "large" eller "small" på högtalarna. Väljer man small så skär den bort bas och skickar basen till frontarna och/eller suben.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Vad ska du göra för låda, horn är ju grymt till bredband då man får högkänslighet. Annars om du kör sluten eller portad låda, så kan man göra den midre för att dämpa låga frekvenser.

En annan ide är att sätta ett enkelt passivt- eller aktivtfilter mellan cd-spelaren coh förstärkaren få slipper du döda massa effekt i en kondensator i högtalaren. Då tjänar du hörrum och kan spela högre utan att förstärkaren klipper.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Denon AVR-1907 är antagligen efterföljaren till Denon AVR-1906, och borde då ha samma inställning för aktiv delning av högtalarparen (Large/Small som kommen skrev). Delningsfrekvensen ställer du i subwoofer-menyn om jag inte minns helt fel.
Skriv svar