Dell-laptops ger elstötar.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
andr3as

Dell-laptops ger elstötar.

Inlägg av andr3as »

På IDG diskuterar man just nu Dell-laptops med metall-chassin som ger användarna stötar. Dell åtgärdar problemet genom se till att nätadaptern är jordad.

http://www.idg.se/2.1085/1.140925

Så här skriver en irriterad forumist:
Precis rätt. Något i nätaggregatet, sannolikt nätfiltret, ligger och flyter på halva nätspänningen.

Och varför, varför i #¤%&/ ansluter man denna punkt till minusledningen på lågspänningen? Switchaggregatet som sådant ger ju fullgod isolation mot nätet, så varför förstöra detta? De kanske har tränade schimpanser som designar?

Problemet kan lätt kontrolleras med en isolationstransformator.

Är sagda nätaggregat S-märkt? Har det andra godkännanden?

Det hade vi ingen aaaning om!
JörgenS
Min fundering är, för att citera rumpnissarna, och för att hålla med Jörgen: Voffo gör di på detta viset? Vad har man sparat in på egentligen för att ett nätaggregat ska ligga och flyta?

I höstas grillade jag ett ljudkort därför att jag i min okunskap använt en billig 60W nätdel (ca 300:-) från C-O, som fungerade precis på det här sättet, i min hembyggda förstärkare.

Elfa säljer motsvarande AD/DC-omvandlare för ungefär dubbla priset, kan man anta att de inte har samma problem?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Du kan få andra problem med jordslingor om allt är jordat. På långa jordkablar så kan det skillja i spänning, t.o.m två uttag brevid varandra kan ha 25 meter jordkabel skillnad eller så.

Hittade denna för illustrera problemet.
Bild
peter555

Inlägg av peter555 »

Eftersom du inte har en jordad stickpropp lägger man en kondensator mellan chassiet och nätsidan för att minska störningarna från det switchade nätaggregatet. Som Micke_s säger så ger ett skyddsjordat chassie andra problem och då bör alla övriga anslutningar till datorn vara galvaniskt skilda.
Pucco

Inlägg av Pucco »

Titta på mina två inlägg i den här tråden http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=22575

Det är ett generellt problem med alla switchade nätaggregat att det finns en kapacitans mellan primär och sekundär, medvetet ditsatt eller som en parasitkapacitans.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Dessutom väljer många tillverare att sätta både X oxh Y-kondingar på ingången för att det underlättar vid EMC mätningar då detta reducerar utstrålade nivåer på aggregaten. Se bara på EN60601-1 godkända aggregat där man inte får ha dessa kondingar och utgången skall vara HELT galvaniskt skild från ingången (inklusive jord självklart) - dessa aggregat klarar sig med ett nödrop (i bästa fall) genom EMC-testerna. SÅ orsaken är helt enkelt att sänka EMI från aggrgaten och väljer man att koppla in aggregatet till ojordat uttag så får man skylla sig själv...
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>HELT galvaniskt skild från ingången (inklusive jord självklart)

Jag har inte funderat så mycket på det här, men det är väl signaljord och inte skyddsjord du menar, väl? Eller är jag ute och far i busken?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jo, men många apparattillverkare har den otrevliga vanan att koppla ihop AC-jord med DC-. Även om man inte gör så tenderar den virutuella AC-jorden (i icke jordade aggregat) att ha en viss läckström till DC-sidan vilket brukar lägga DC-sidan på ACin/2 som potential med en källinpedans på någon MOhm. Dettta slipper man med EN606001-1 aggregat då kontruktörerna har gjort allt man kan för att minska kapacitiva kopplingen mellan in och utgång. Nackdelen blir större och dyrare aggregat med sämre verkningsgrad (sämre magnetisk koppling i överförings HF-trafon vilket leder till större magnetiska förluster) och klart sämre EMC egenskaper. Dock så får man ner läckströmmen till väldigt nära noll (vilket också är kravet i EN60601-1)
andr3as

Inlägg av andr3as »

Jag ber att få tacka för svaren! Nu känns det som om man fått lite bätte koll i frågan. :-)
Skriv svar