Hjälp med en campinglampa med 20led !!!
Hjälp med en campinglampa med 20led !!!
Hej !!
har köpt en rund campinglampa med 20led i som går på 4st 1,5v batterier
nu skulle jag vilja koppla den på 12v i husvagnen.
måste ha ett motstånd men ja vet inte vilket jag ska ha ???
Hoppas att någon kan hjälpa mig !!!
Mvh Kent
har köpt en rund campinglampa med 20led i som går på 4st 1,5v batterier
nu skulle jag vilja koppla den på 12v i husvagnen.
måste ha ett motstånd men ja vet inte vilket jag ska ha ???
Hoppas att någon kan hjälpa mig !!!
Mvh Kent
- ElectricMan
- Kontakt:
Det är bara Ohm's lag
.
Säg att LED'na drar 20mA styck så är det 20 * 20mA = 0,4A (400mA). (Du får mäta hur mycket den drar)
Då tar man bara
R=U/I
R= 6/0,4 = 15 Ω
(4*1,5v = 6v, alltså är det 12-6v som ska brännas bort över motståndet).
Dock är detta inte det bästa sättet då det blir en del effekt som ska brännas bort i motståndet,
P=U*I
P= 6 * 0,4 = 2,4W
Det hade kanske blivit bättre med en LM417 (Adj. volt reg.) eller en step-down om du vill spara på enegi.
Mvh

Säg att LED'na drar 20mA styck så är det 20 * 20mA = 0,4A (400mA). (Du får mäta hur mycket den drar)
Då tar man bara
R=U/I
R= 6/0,4 = 15 Ω
(4*1,5v = 6v, alltså är det 12-6v som ska brännas bort över motståndet).
Dock är detta inte det bästa sättet då det blir en del effekt som ska brännas bort i motståndet,
P=U*I
P= 6 * 0,4 = 2,4W
Det hade kanske blivit bättre med en LM417 (Adj. volt reg.) eller en step-down om du vill spara på enegi.
Mvh
-
xxargs: Det ska ju inte behövas eftersom den går på 6v (4*1,5v) det vet han ju redan. Det är bara strömen han behöver veta. Går ju att testa med en vanlig multimeter.. 
kent h: Hmm.. Låter väldigt konstiogt att de inte har något strömbegränsningsmotstånd..
Jag tror i alla fall att det bästa hade blivit med en 7805 (5v. reg) eller LM417 (eller va det LM317 den heter?(adj. voltregulator))..
Lycka till!
Mvh

kent h: Hmm.. Låter väldigt konstiogt att de inte har något strömbegränsningsmotstånd..
Jag tror i alla fall att det bästa hade blivit med en 7805 (5v. reg) eller LM417 (eller va det LM317 den heter?(adj. voltregulator))..
Lycka till!
Mvh
Är det verkligen 6 volt vid batterimatning när det kommer till kritan???squiz3r skrev:xxargs: Det ska ju inte behövas eftersom den går på 6v (4*1,5v) det vet han ju redan. Det är bara strömen han behöver veta. Går ju att testa med en vanlig multimeter..
Lycka till!
Mvh
Är det inte 5.8 eller 5.5 Volt - sådana saker har betydelse när man skall räkna ut olika värden, särskilt på komponenter som har mer eller mindre zenerkaraktär som lysdioder då bara några procent höjning av spänningen kan dubbla strömmen när man kommer över en viss knäspänning.
Fordons '12 volt' är egentligen en spänning som ligger mellan 10.8 volt (lägre vid startmotorarbete) och vissa fall över 15 Volt, - det är sådana saker du måste ta med i dina motståndsberäkning så att lysdioderna inte slocknar vid 10-voltmatning samt inte bränns vid 15 Volt matning.
Kan man bestämma sig vilken ström lysdioderna skall ha för bra ljus så kan man börja titta på strömgeneratorkopplingar, som är okänsliga för spänningsändring så länge spänningen är över en viss gräns.
"Är det verkligen 6 volt vid batterimatning när det kommer till kritan??? "
Det borde ju variera mellan ca. 7v och 5v då batterispänningen varierar mellan ca. 1,75 - 1,25v beroende på hur nya de är (om jag inte minns fel).
"Fordons '12 volt' är egentligen en spänning som ligger mellan 10.8 volt (lägre vid startmotorarbete) och vissa fall över 15 Volt"
Det är därför jag menar att det hade varit bättre med en linjär voltregulator..

Mvh
Det borde ju variera mellan ca. 7v och 5v då batterispänningen varierar mellan ca. 1,75 - 1,25v beroende på hur nya de är (om jag inte minns fel).
"Fordons '12 volt' är egentligen en spänning som ligger mellan 10.8 volt (lägre vid startmotorarbete) och vissa fall över 15 Volt"
Det är därför jag menar att det hade varit bättre med en linjär voltregulator..

Mvh
Ta bort alla eventuella motstånd som sitter i lampan och ersätt dom med byglar, jag gissar på att alla lysdioderna sitter paralellkopplade...
Sedan sätter du in en:
http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=288
Sedan sätter du in en:
http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=288