Flussmedel i Lödtenn. Ta bort ???

Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26221
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Den gamla bruna fluss är OK men de nya är MYCKET bättre!

Kolla t.ex. denna, jag har en liknande. Själva flussen gör det den ska men den förångas inte bort som den gamla sort så man har nytta av den i längre tid.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Ecotac SP-40 från Desab, läs dock säkerhetsanvisningarna för flusset ifråga först. och se till att Desab också skickar med dispenserspets och sprutkolv (kostar några tior extra) Den torkar aldrig och håller en 'evighet' vid normal hobbyanvändande, vi har sprutor som är 4-5 år gamla utan att det märks på något sätt att de skulle ha försämrats med tiden eller torka i dispenserspetsen.

Det är när man har lekt lite med sådant som man inser att fluss är lite mer än bara salmiaksten och zinklorid... skall man släplöda tättsittande mångbeningar så är flussmedel av den här typen en förutsättning för att övh. kunna göra jobbet. Dom som kan det här och har rutin kan löda en hel sida med kanske hundratals ben på bara några sekunder - nästan allt är flussets förtjänst då dess sammspel med lödtennet och benen med olika ytspänningar gör att det blir lagom mycket med tenn på var ben och inga lödloppor.

Vet att andra har använd en 'orange' typ av flussmedel från Elfa, gissar på 80-841-23, men här måste man själv leta upp dispenserspetsar och passande tryckkolv för sprutan då alla sådanahär grejor normalt är avsedda att användas med dispenserutrustning eller dito tång.

Produkten har kort hållbarhet enl. Elfa medans personerna som använd denna säger att det verkar inte ha någon praktiskt betydelse och har kört årtal på samma spruta.

själv har jag ingen åsikt om produkten då jag ej har provat denna.

---

Bomullstops måste användas med varsamhet och är inget för nybörjare, det fins motsvarande tops med skumgummi i ändan, både en större och mindre variant (svindyra på Elfa). Hur eller hur används tops enbart för enstaka reparation på redan tvättade kort, inte som generell rengörningsmetod..

Det är därför man skall använda blomspruta med isopropanol och tandborste över en framkallningsskål/blombytta som tidigare beskrivet, så att det verkligen tvättas bort och inte bara smetas runt.

Själv tror jag inte ditt haveri beror på några kvarglömda bommulsfiber från tops - om du inte kör grejorna i 100% fukt så är dom inte speciellt ledande, tror snarare på kallödning eller liknande felorsak...

> 90% av felen på ett kretskort är kallödning i olika former, oavsett vilka ursäkter man klämmer ur sig...
thisismyname
Inlägg: 16
Blev medlem: 7 januari 2008, 16:05:13
Ort: jh
Kontakt:

Inlägg av thisismyname »

Jag smetade ju inte ut en stor klick tenn över hela moderkortet och länkade ihop allt direkt, nej jag lödde bara några kablar och en pinheader.

En kallödning borde ju bara orsaka att det inte leder någonting så att skiten inte funkar och då märker man ju det och kan felsöka och rätta till det, hur kan en kallödning blåsa ett kretskort åt H-E ???

Att man sätter för mycket tenn och råkar löda ihop två punkter som inte ska lödas ihop så det kortsluts det är en annan sak.

Sedan är jag osäker vad exakt en kallödning är för något, är det när lödningen inte skiner och blänker som den ska som visar att den är ren utan är det när den är grumlig och ser lite geggig ut och inte blänker och skiner ???
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26221
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

En kallödning är när de två (eller fler) punkter som ska lödas ihop inte har blivit uppvärmd ordentligt och därmed inte har bra kontakt.

Det kan vara omöjligt att se, allt kan se fint ut och det kan vara kontakt men denna kontakt kan vara så klen att den glappar vid första tillfälle som ges.

Jag har sett exempel på lödningar som såg hyggliga ut men där ett av IC-pinnerna i hålet inte hade stabil kontakt med själva hålets lödö. Detta berodde i det tillfälle på en mycket kraftig jordplan utan kompensationshål.

Oftast syns det relativt tydligt men det finns en anledning till att jag använder min lupp MYCKET till avsyning. I mitt förra jobb var luppen den viktigaste källa till att hitta fel på de kretskort mina medarbetare lödde...
thisismyname
Inlägg: 16
Blev medlem: 7 januari 2008, 16:05:13
Ort: jh
Kontakt:

Inlägg av thisismyname »

Jag har sett lödningar (gjorda av mej) när en kabel har lötts till en punkt på kretskortet (inte en pinne utan ett litet hål). Så fort jag drog i kabeln så lossnade den och tennet gick i bitar och det var bara att börja om.

Men nuförtiden är detta problem löst då jag har börjat använda flusspenna som rengör bra runt lillhålet så lödtennet sätter sej där det ska :D 8). Så detta problem är nu löst, nu sitter alla kablarna väldigt kraftig åt och går inte att dra bort för hand nå längre !!!

Kan det fortfarande vara kallödning även om det inte tennet spricker oc även om tennet blänker och skiner som en sol ???
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26221
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Det kan faktisk vara så men det är sällsynt och beror od oftast på fel i mönsterkortet. Jag har sett ett tillfälle där en större svensk mobiltelefontillverkare fick mönsterkort som var felbehandlat på lödytan.

Det gick kanon att löda men strax under lödytan släppte det, alltså inuti lödön...
Skriv svar