Köpa powerleds & linser i Sverige?
Köpa powerleds & linser i Sverige?
Funderar på ett litet projekt som kräver en eller ett par powerleds (ett antal hundra lumen vitt ljus) med lins för ljusspridning runt 10-15 grader. Undrar kort och gott vad ni vet för ställen i Sverige som säljer lämpliga grejer.
Molectric har en del vet jag, men jag vill gärna ha något som ger mer än 100lm per diod. (Svårt att få plats med mer än två.)
Elfa har http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=12609.htm som absolut har trevlig ljusmängd, men finns det linser att få tag i till dom? Och hur är det med drivningen? De vill väl ha ca 20V om jag minns rätt och det hela ska drivas av "12V" fordonsel. Finns det några smidiga drivare för det som inte kostar en arm och ett ben?
Andra förslag? Även "svagare" powerleds är av intresse, men bara så länge priset kan motivera extraarbetet som krävs för att göra plats för fler.
Molectric har en del vet jag, men jag vill gärna ha något som ger mer än 100lm per diod. (Svårt att få plats med mer än två.)
Elfa har http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=12609.htm som absolut har trevlig ljusmängd, men finns det linser att få tag i till dom? Och hur är det med drivningen? De vill väl ha ca 20V om jag minns rätt och det hela ska drivas av "12V" fordonsel. Finns det några smidiga drivare för det som inte kostar en arm och ett ben?
Andra förslag? Även "svagare" powerleds är av intresse, men bara så länge priset kan motivera extraarbetet som krävs för att göra plats för fler.
Du är medveten om att Seoul P4 som tex Molectric säljer ger en bit över 200lm om du driver dom lite hårdare, dom är speccade på 350mA men är godkända att köra upp till 1A enligt databladet om jag inte minns fel?
Om du ska ha Osram Ostar så ska du inte ha varianten som ELFA säljer då det är gamla modellen, nya ger mycket mer ljus för samma energi, men jag vet ingen i sverige som säljer dom.
Vad är det mer specifikt du ska bygga, med mer info är det lättare att rekkomendera vad som är lämpligt?
Om du ska ha Osram Ostar så ska du inte ha varianten som ELFA säljer då det är gamla modellen, nya ger mycket mer ljus för samma energi, men jag vet ingen i sverige som säljer dom.
Vad är det mer specifikt du ska bygga, med mer info är det lättare att rekkomendera vad som är lämpligt?
Nej, jag visste inte att det var okej att köra upp till 1A i den LEDen. Har ju sett att det står "absolut max 1000mA" i bladet, men har väl snarast ryckt på axlarna och antagit att det gäller för korta stunder, toppvärde vid PWM eller något sånt.
Det är ett sånthär jag-har-för-mycket-fritid-projekt...
Har en moped med 45W helljus och jag är inte helt nöjd med det, kör nämligen en del i mörker. Tanken är "extraljus" som ger hyfsat ljus, drar relativt lite ström och framförallt tar lite plats.
Om vi gissar på ca 13lm/W bör 45W-lampan ge någonstans runt 550-600lm. Några hundra lumen extra borde kunna göra nytta tycker jag...
Det är ett sånthär jag-har-för-mycket-fritid-projekt...

Om vi gissar på ca 13lm/W bör 45W-lampan ge någonstans runt 550-600lm. Några hundra lumen extra borde kunna göra nytta tycker jag...
Senast redigerad av Flummo 14 januari 2008, 02:59:51, redigerad totalt 1 gång.
Jag vet många ficklampor där Seoul P4 drivs mellan 700 och 1A, och än så länge fungerar det bra, 700 är väl inom spec medans 1A är i överkant... 
Om jag skulle göra det så skulle mitt val vara 3st Cree XR-E Q5 med optik från finska Ledil, två CRS-D på sidorna och en CRS-O i mitten.
Alltihopa drivet på 1A, dvs runt 12w och 6-700 lumen totalt
lamphus byggs enkelt av ett 25mm fyrkantsrör i aluminium:
http://bikeled.org/CreeLEDLight/TripleCree.html
Då får man dock vänja sig vid att köpa lysdioder och optik från utlandet.
EDIT: Ledils optik finns dock även till Seoul P4 som molectric har.

Om jag skulle göra det så skulle mitt val vara 3st Cree XR-E Q5 med optik från finska Ledil, två CRS-D på sidorna och en CRS-O i mitten.
Alltihopa drivet på 1A, dvs runt 12w och 6-700 lumen totalt
lamphus byggs enkelt av ett 25mm fyrkantsrör i aluminium:
http://bikeled.org/CreeLEDLight/TripleCree.html
Då får man dock vänja sig vid att köpa lysdioder och optik från utlandet.
EDIT: Ledils optik finns dock även till Seoul P4 som molectric har.
Tackar för tipsen! Nu är det så att jag inte vill köpa från utlandet, jag har inget kreditkort som jag ens kan göra det med (och det är mitt bankkonto tacksamt för, annars skulle det bli många dumma köp!). För det mesta är jag helt nöjd med det jag kan köpa här i Sverige, detta är väl en av de gånger jag är lite mer tveksam... Nåja, smällar man får ta.
P4 blev helt plötsligt intressant när den klarade mer än 100lm. Det borde nog nätt och jämnt kunna gå driva tre i serie med bara strömreglering (LM317) från batteriet. Vid 600mA ser dom ut att ge ungefär 150lm var, och 450lm extra är inte illa pinkat med tanke på vad jag verkar ha att utgå från. Om det som enligt databladet ligger 3,5V över dom @ 600mA skulle tre ihop ge 10,5V, och LM317 ska visst ha dropout voltage straxt under 2V då så ett 12V batteri som laddas under tiden klarar nog det med ett nödrop... Enkelt och under 8W total förbrukning.
Jag kom på att platsen inte är så begränsad som jag trodde först. Jag tänkte ha grejerna fast monterade någonstans i en lätt modifierad orginallyktkåpa, men efter lite tänkande (Huvudvärk!) slog det mig att jag lätt kan göra ett snabbfäste som bara är att snäppa dit ovanför strålkastaren. Får grejerna bara plats i det mesiga lilla förvaringsfacket på moppen (som för övrigt kan förstoras lätt med lite glasfiberarbete) så går det alltid ha med och vid behov montera på några sekunder.
Det ger ju också givetvis möjlighet till att köra med betydligt mer än tre leds, men då börjar det bli gränsfall att strömmen räcker till. Löses väl enklast genom att byta tillbaka till orginal 35W lampa eller t.o.m. ännu lägre, men jag gillar inte riktigt att det även sänker effekten på halvljuset. Kan kanske vara lite pilligt att få till en bra ljusbild för halvljus med lysdioder, annars skulle ju det vara finemang när man ändå pysslar med det...
Detta kan bli dyrt innan jag är färdig!
P4 blev helt plötsligt intressant när den klarade mer än 100lm. Det borde nog nätt och jämnt kunna gå driva tre i serie med bara strömreglering (LM317) från batteriet. Vid 600mA ser dom ut att ge ungefär 150lm var, och 450lm extra är inte illa pinkat med tanke på vad jag verkar ha att utgå från. Om det som enligt databladet ligger 3,5V över dom @ 600mA skulle tre ihop ge 10,5V, och LM317 ska visst ha dropout voltage straxt under 2V då så ett 12V batteri som laddas under tiden klarar nog det med ett nödrop... Enkelt och under 8W total förbrukning.

Jag kom på att platsen inte är så begränsad som jag trodde först. Jag tänkte ha grejerna fast monterade någonstans i en lätt modifierad orginallyktkåpa, men efter lite tänkande (Huvudvärk!) slog det mig att jag lätt kan göra ett snabbfäste som bara är att snäppa dit ovanför strålkastaren. Får grejerna bara plats i det mesiga lilla förvaringsfacket på moppen (som för övrigt kan förstoras lätt med lite glasfiberarbete) så går det alltid ha med och vid behov montera på några sekunder.
Det ger ju också givetvis möjlighet till att köra med betydligt mer än tre leds, men då börjar det bli gränsfall att strömmen räcker till. Löses väl enklast genom att byta tillbaka till orginal 35W lampa eller t.o.m. ännu lägre, men jag gillar inte riktigt att det även sänker effekten på halvljuset. Kan kanske vara lite pilligt att få till en bra ljusbild för halvljus med lysdioder, annars skulle ju det vara finemang när man ändå pysslar med det...
Detta kan bli dyrt innan jag är färdig!

Ett sätt att få till ett bra halvljus tror jag skulle vara att köra två P4 med ovala linser, den ena lite mer nedåtvinklad än den andra, då borde man kunna få ett rätt bra ljus för halvljusfunktion och 300+ lumen borde räcka.
konverterar man allt ljus till lysdioder kan man ju dra på en hel massa ljus utan att komma upp i förbrukningen av ditt nuvarande
du kan ju registrera ett paypalkonto och bara föra över pengar direkt från ditt bankkonto till paypalkontot och på så sätt kunna beställa dom här grejorna från utlandet.
Du kan köpa ledil-linser till bla Seoul P4 här:
http://www.cpfmarketplace.com/mp/showth ... p?t=171977
konverterar man allt ljus till lysdioder kan man ju dra på en hel massa ljus utan att komma upp i förbrukningen av ditt nuvarande

du kan ju registrera ett paypalkonto och bara föra över pengar direkt från ditt bankkonto till paypalkontot och på så sätt kunna beställa dom här grejorna från utlandet.
Du kan köpa ledil-linser till bla Seoul P4 här:
http://www.cpfmarketplace.com/mp/showth ... p?t=171977
Jo, det skulle kunna funka som halvljus. Men om 300lm räcker vete tusan... Nu har jag 40W glödljus på halv, och möter man en bil ser man inte mycket. Är asfalten blöt ser man sällan mycket mer än bilens strålkastare och de vita kantmarkeringarna förutom några få meter just framför moppen. Hur spännande en regnig höstkväll på en trafikerad liten väg utan kantmarkeringar kan vara behöver jag nog inte förklara...
Frågan är hur mycket ljus strålkastaren egentligen ger nu. LAMPAN är på 40W, och räknar vi på 13lm/W som verkar vara rätt rimligt enligt siffrorna i Elfas faktasidor blir det 520lm. Men hur mycket av det ljuset hamnar på vägen? Strålkastaren är "fyrkantig", så en del av ljuset träffar den platta ovansidan och hamnar sedan på helt galen plats. Lite träffar lampsockeln och därifrån gör det ingen nytta. En ganska stor del går rakt från lampan och ut genom glaset brant uppåt och i andra riktningar där det inte gör någon nytta (rakt ner på den vita framskärmen där det bländar mig är en annan favorit). Det är dessutom en plastreflektor och man kan se en del ljus rakt igenom den när det är mörkt... Kan ens hälften av ljuset från lampan träffa "rätt" del av reflektorn och sedan hamna på platser där man har nytta av det?
Börjar man fundera över det känns det som att man i bästa fall får ut 2-300lm från strålkastaren. Dioderna klarar väl inte att skicka allt ljus i exakt rätt riktning, och lite försvinner ju dessutom på vägen genom linsen - men det verkar på pappret som om ett par dioder borde kunna piska orginallyset rejält. Är det ens rimligt?
Konverterar man allt ljus till lysdioder som drar lika mycket ström som orginallyset får jag väl sälja mopeden för att betala lysdioderna. Kanske inte riktigt smart.
Jag börjar nog försiktigt på lite lägre nivå!
Frågan är hur mycket ljus strålkastaren egentligen ger nu. LAMPAN är på 40W, och räknar vi på 13lm/W som verkar vara rätt rimligt enligt siffrorna i Elfas faktasidor blir det 520lm. Men hur mycket av det ljuset hamnar på vägen? Strålkastaren är "fyrkantig", så en del av ljuset träffar den platta ovansidan och hamnar sedan på helt galen plats. Lite träffar lampsockeln och därifrån gör det ingen nytta. En ganska stor del går rakt från lampan och ut genom glaset brant uppåt och i andra riktningar där det inte gör någon nytta (rakt ner på den vita framskärmen där det bländar mig är en annan favorit). Det är dessutom en plastreflektor och man kan se en del ljus rakt igenom den när det är mörkt... Kan ens hälften av ljuset från lampan träffa "rätt" del av reflektorn och sedan hamna på platser där man har nytta av det?
Börjar man fundera över det känns det som att man i bästa fall får ut 2-300lm från strålkastaren. Dioderna klarar väl inte att skicka allt ljus i exakt rätt riktning, och lite försvinner ju dessutom på vägen genom linsen - men det verkar på pappret som om ett par dioder borde kunna piska orginallyset rejält. Är det ens rimligt?

Konverterar man allt ljus till lysdioder som drar lika mycket ström som orginallyset får jag väl sälja mopeden för att betala lysdioderna. Kanske inte riktigt smart.

Jag gissar att du förlorar minst 50% av ljuset på grund av förluster i dålig reflektordesign och material, dålig lins osv...
Jag gissar väl på att styrkan på ditt halvljus är närmare 200 lumen åt det håll du vill ha det.
Prova med två lysdioder, räcker det inte så är det bara att lägga till en till, men jag tror att det ska räcka med två!
Lysdiodernas optik kan realistiskt ha effektiviteter på 90% då dom är baserade på totalreflektion, så det är helt möjligt att få 300 lumen effektivt dit du vill ha dom på vägen och motsvara ditt nuvarande lyse utan problem.
Jag gissar väl på att styrkan på ditt halvljus är närmare 200 lumen åt det håll du vill ha det.
Prova med två lysdioder, räcker det inte så är det bara att lägga till en till, men jag tror att det ska räcka med två!
Lysdiodernas optik kan realistiskt ha effektiviteter på 90% då dom är baserade på totalreflektion, så det är helt möjligt att få 300 lumen effektivt dit du vill ha dom på vägen och motsvara ditt nuvarande lyse utan problem.
Okej, stort tack för tips och tankegångar!
Det ser ut som att det kommer bli en beställning på tre P4, 10 & 25 graders optik och diverse annat småplock för utvärdering från Molectric. Blir jag nöjd med funktionen hamnar grejerna på moppen till våren, detta blir som hjälp för helljuset då och ska jag ha för halv med så får jag ordna fler leds och lämpliga linser då.
Bara en fundering kvar då... Om man ska ersätta bak- och bromsljus på 5+21W glödlampa med röd lysdiod, hur många lumen kan tänkas behövas för att få liknande ljusstyrka? Eftersom bara den röda delen av ljuset från lampan släpps igenom lyktglaset är det ju bara den ljusmängden man behöver ersätta, men jag har ingen aning om hur stor andel av den totala ljusmängden det kan betyda.

Bara en fundering kvar då... Om man ska ersätta bak- och bromsljus på 5+21W glödlampa med röd lysdiod, hur många lumen kan tänkas behövas för att få liknande ljusstyrka? Eftersom bara den röda delen av ljuset från lampan släpps igenom lyktglaset är det ju bara den ljusmängden man behöver ersätta, men jag har ingen aning om hur stor andel av den totala ljusmängden det kan betyda.
Bakljus är 5w och bromsljus är väl 21 då?
Jag skulle välja att köra fyra st 1w röda luxeon star:
http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=337
En kopplad som baklyse och tre som bromsljus.
Finns även starkare lysdioder som kan ersätta med en eller två, men då blir det till att beställa från utlandet.
Jag skulle välja att köra fyra st 1w röda luxeon star:
http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=337
En kopplad som baklyse och tre som bromsljus.
Finns även starkare lysdioder som kan ersätta med en eller två, men då blir det till att beställa från utlandet.
Har en sådan här på scootern http://www.hannus.se/butiken/default.as ... rodukt=362 Funkar riktigt bra.
