TIPS: Open source grafikort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

TIPS: Open source grafikort

Inlägg av chille »

Jag fick idag veta att det finns några personer som arbetar på ett open source grafikort. Detta är någonting som jag helt har missat och tänkte därför att det kanske kan vara en ide att tipsa er andra, om någon mer har missat det.

All programvara är open source och scheman/PCB till hårdvaran ligger uppe på nätet, helt öppet altså. Kortet är baserad på en FPGA och kommer ju därför att klara mer saker än att enbart agera grafikort. Till exempel var det snack om att kanske porta Minimig till det.

I dagsläget är kortet PCI just för att det är under utveckling och man därför kanske vill använda ett vanligt AGP-grafikort för den primära skärmen.

Det som är det intressanta är priset. Han hade byggt ihop två stycken själv som hade kostat honom 300EUR. Altså skulle man ju kanske kunna få ett kort för under 1500kr. Självklart är ju det väldigt dyrt för ett kort som inte ens kommer klara lite mer avancerad 3D, dock är det ju billigt om man är ute efter ett FPGA utvecklingskort. 8)

Läs mer själva: http://wiki.opengraphics.org/tiki-index.php
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Detta var intressant, särskilt gillar jag att dom inriktar sig på gui/desktop och inte bara en massa för datorspel som kommersiella kort.

Men får det verkligen plats så mycket i en FPGA? Undrar också om det börjar dyka upp kommersiella pc-delar som använder FPGA, eller är det fortfarande ASIC som gäller för större volymer?
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Jag har fått intrycket att de börjar få upp ögonen för FPGAer nu.

Var på en föreläsning hos en kille som startat ett företag som sysslade just med att bygga lösningar med FPGAer som komplement till annat...

Tyvärr fick jag inte reda på mycket mer då det visst var han som var vd och mest höll i det administrativa...
Förbannat dumt, men sen satt det ju fler Iare (industriell ekonomi) än vad det satt Elektrotekniker...
SvenW

Inlägg av SvenW »

Det gläder mig att man jobbar på att ta fram ett öppet grafikkort. Jag har nämligen svurit på att aldrig mer köpa nvidia pga allt strul och tidsspillan som deras filosofi har förorsakat mig när jag uppgraderat linuxkärnan. ATI är inte så mycket bättre vad gäller öppenhet, tyvärr, så jag köper inte från dem heller :(
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Intels chipset brukar fungera bra har jag för mig (7xx & 9xx). Oftast out-of-the-box.
Har känt till Open Graphics Project (OGP) i mer än två år. Det som kan vara hinder är:
* Kortet kostar en slant att få tillverkat.
* Använder en XC3S4000 FPGA som behöver utvecklingsverktyg som kostar ~2000 USD.
* BGA chips => ej hemlödning.

Ett alternativ är att köra t.ex. XC3S1600E så kan man använda det fria utvecklingsverktyget. Och montera på en DVI kontakt på ett befintligt PCI/PCI-e kort. Då DVI är LVDS elektriskt sett rakt av. Det finns befintliga FPGA+PCI-e kort så det kan vara ett sätt att få hastigheten.
Flera FPGA kan förstås hjälpas åt via 500 Mbps/tråd förbindelser.

Bild

@SvenW:
Vilka chipset har du haft bra erfarenhet av ..?
SvenW

Inlägg av SvenW »

blueint:
Tyvärr har jag inget bra svar. Misstänker att flertalet tillverkare lider av ungefär samma hemlighetstänkande. 1996 hade jag ett Matrox millennium och då var jag inte medveten om den filosofiska sidan av problemet. Då var det praktika problem med att skriva konfigureringfiler.
2004 hade jag som sagt problem med nvidia. Slösade bort flera veckor med onödigt strul, men det gav också lite insikt och stor misstro mot nvidia.
Nu har jag Ubuntu7.10, och behöver inte strula så mycket själv, men jag misstänker att det filosofiska problemet kvarstår, dvs grafikkortstillverkare som tillhandahåller inkapslade proprierära drivrutiner på nåder i stället för att tillhandahålla öppna specifikationer. Det fungerar numera på att annat sätt rent tekniskt, och det går bra att uppgradera linuxkärnan. Jag tror dock att sättet det görs egentligen bryter mot GPL, men detta är juridik av den högre skolan.
Nästa gång jag köper grafikkort betalar jag gärna lite extra om konstruktionen är öppen.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Intressant grej men inget man direkt löder ihop hemma. Båda FPGA'er var av BGA-typ. Tanken är dock god med en helt öppen lösning, både hårdvaran och mjukvaran. Undrar vilken prestanda ett sådant grafikkort kan få och vilka finesser som går att implementera jämfört med en ASIC (vilket ATI, Matrox och nVidia i princip använder).

Detta kort borde gå att använda till annat också, beroende på vad man laddar FPGA'erna med.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Synd att det var BGA-kapslar, missade att det var det. Men som sagt, om de kunde tillverka en prototyp för 200EUR så är det ju klart intressant. För det är ju typ vad ett utvecklingskit kostar.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om man konstruerar ett kort med ett antal XC3S1600E (Xilinx Spartan-3E) och låter dom kommunicera mha av seriella bussar och agera som ett parallell kluster borde man kunna få både kostnad och prestanda att gå ihop.
Att man får leja bort jobbet får man nog utgå ifrån.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Ingen mening att starta Eagle Light Edition menar du? 8)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Avsåg själva tillverkningsjobbet. Designen är väl hanterbar.
overclocked

Inlägg av overclocked »

Jätteintressant projekt eftersom jag själv sitter och leker med VGA-grafik och då speciellt grafikmotorer i FPGA:er! Tack för tipset chille!

Jag hänger med på tankarna kring 1600E, bättre krets för detta jobb. Att bygga ett kluster är väl kanske inte nybörjarkursen i sånt här direkt va.. :-)

Klarar ens Xilinx ISE ett sådant Multi-projekt eller måste man ha flera projekt igång? Jag har aldrig labbat med det men heller aldrig hittat något stöd för sådant. Egentligen borde programvaran själv kunna skapa detta om den bara stödde Multicircuit-Targets under menyn där man väljer Target. Den skulle t.o.m. kunna föreslå vilken svit av krestar ett vist bygga passar bäst i.

Självklart kan man själv lägga smarta snitt/moduluppdelning och på så sätt fixa det iallafall.. men kan ju bli lite jobbigt om man fortsätter bygga på detta och en viss "del" växer ur sin krets..

Men var i specen står det att nuvarande Core faktiskt tar mer plats än en hel 1600E? Jag tycker det låter som att en 4000 är lite väl om man ska bygga en enkel grafik-plattform. Iofs med plats för framtida PCI-E cores så kanske man kan förstå detta. Vad tar en basic PCI-E core idag? Men i ren logik så besitter en 1600 otroligt mycket. Jag har ett labbkort med en 1600 och i min lilla värld får man nästan torgskräck efter att man slängt in sitt nya bygge i kretsen.. 8) Jag tror jag räknade att typ 40-50 8-bit Picoblaze processorer skulle kunna få plats tillsammans i samma krets! Lite coolt!
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Oj, så de är så kraftfulla? På de synthprojekt jag har sett så verkar det bli väldigt tight bara genom att göra en "vanlig" synth, jag som hade tänkt mig en fet jävla synth som är moduluppbyggd och mer eller mindre obegränsad vill ju ha något stort. Kanske ska kolla på en sådan FPGA då.

Undra om Open Graphics-killarna går med på att sälja ett kort till mig även om jag inte tänkt bidra med något till projektet.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Här är ett projekt med lite mer realistiska ambitioner: http://wacco.mveas.com/
PCI VGA m XC3S400 (Spartan-3)
Prisindikation: 150 - 200 EUR
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Här är en föreläsning och demonstration från en snubbe som knäcker WEP och WPA med en FPGA. http://ftp.ccc.de/congress/23c3/video/2 ... ssured.m4v

Dom håller också på att ordna en setup som knäcker A5/1 (den vanligaste GSM-krypteringen) på under en minut, detta genom att generera en gigantisk rainbow table som man sen söker igenom väldigt effektivt mha en fpga

http://dewy.fem.tu-ilmenau.de/CCC/CCCam ... roject.m4v
http://wiki.thc.org/cracking_a5
Skriv svar