Körde med lite citronsyra och en ballong som fånga upp knallgasen. Efter några timmar hade jag samlat lite och drog bort ballongen och tände på vid hålet, och visst brann det
Vet dock inte vad jag ska göra åt att katoden börjar förkolna och falla sönder. Måste få tag på bly...
Fick en ca 13cm lång kolkrita av bildläraren i skolan. Ska testa med den också. Plåt..Går det bra med rostfritt stål eller syftade du på bly? Rostfria stänger rostade för min del dock.
EDIT:
Rifakungen, net4all och andra:
Vad använder ni som elektroder?
Har små (ungefär 3,5cm2) bitar plåt från hårddiskar jag plockat isär, ska jag köra med de eller med kolkritan?
Ok, tror dock att jag får köra med stängerna istället då plåtbitarna har lite lim på sig. Kommer de rostfria stålstängerna rosta lika snabbt som när jag körde med koksalt? Någon svarade att salt påskyndade rostningen, undra om citronsyran också gör det?
använd något annat än en flaska, och gå till järnhandeln och köp lite plåt som dom han klippa till när och bygg en vätgascell på ungefär 8 plattor, så får du lite resultat. i min cell ser det nämligen ut som vaenet stormkokar
Vadå "fastnar på väg upp till ballongen"?
Fastnar det lite på insidan av flaskan där den smalnar av spelar ju ingen roll eftersom all gas omöjligen fastnar på insidan så som några få bubblor kan göra.