Backvarnare genom glas. IR, UL el Foto?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
The Rookie

Backvarnare genom glas. IR, UL el Foto?

Inlägg av The Rookie »

Behöver bygga en pryl som skall sitta inomhus bakom en fönsterruta och varna när någon håller på att komma för nära. (folk backar på ett ventilationsrör utanför mitt skyltfönster)

Jag funderarde på en vanlig backvaran från Elfa med ultraljud men insåg att den inte skulle fungera bakom fönsterglas. (Tyvärr måste den sitta bakom en fösterruta då det inte går att montera utomhus)

Så min fråga till alla er där ute.
Vilka komponenter behöver jag för att:
Mäta avståndet genom ett fönsterglas till ett objekt som rör sig mot mätaren (även nattetid) och som kan dra igång en strob/saftblander när de är vid ett visst avstånd?

/Daniel
peter555

Inlägg av peter555 »

Du ska ha en radar typ dörröppnare.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

du kan inte montera givarna på röret ? för där kan du väl få in kablarna?
The Rookie

Inlägg av The Rookie »

Svårt...

Det är liksom ett vertikalt galler, typ vikta flänsar för att det inte skall regna in i det. Sedan är det kopplat ned till gud vet vad för utrymme.

Det har dock blivt påbackat ett par gånger då ingen riktigt ser det. Min tanke var att lägga en pryl inne i skyltfönstret som visar folk (med en blinkande rödlampa el något) att de kommer närmare och närmare. För att sedan ge dem ett fast sken. Men backvarnaren jag hittade fungerade inte genom glas.

Så nu är jag på jakt efter komponenter som kan görar samma jobb men som funkar genom glas.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Batteridriven nod på utsidan, Ultraljud drar inte så fasligt mycket.

Ultraljudsgivare från elfa + irsändare + irmottagare(avstämd innanför rutan) + en processor i varje ända.

Ett exempel som använder pic
http://www.interq.or.jp/japan/se-inoue/e_pic6_61.htm
http://www.best-microcontroller-project ... -sonar.pdf

Edit: På den första bilden så kan OP:ampar med shutdown vara bra för spara yttligare lite ström
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

du kan ju göra ett passivt system, lys upp den så den syns, behövs inte så mycket, kolla på tråden om brevlådebelysningen
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Är det inte lite jobbigt om det börjar blinka varje gång någon _går_ förbi?
The Rookie

Inlägg av The Rookie »

Hmm.

Jo, det kanske ser lite konstigt ut om det blickar när folk knatar förbi. Hade tankarna helt på hur jag skall varna chafförerna.

Ett passivt system skulle kanske kunna fungera. Min tanke var att när man närmade sig röret så skulle caffören få en indikation på hur långt det var kvar. Som en omvänd backvarnare. Men så kom glaset och sabbade allt.

Men finns det någon annan teknik än ultraljud för backvarnare?
peter555

Inlägg av peter555 »

Har du testat någon radardeckare ännu ? Troligen kan man ställa känsligheten så den bara reagerar på stora metallföremål.
spaderkung

Inlägg av spaderkung »

Sätt upp en bild på en kattunge. Ingen backar på en kattunge med flit och om de skulle sett lampan ser de även kattungen.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Ursäkta att jag inte beter mig som en elektronikforumist, men varför elektronik, varför inte bara sätta en flaga eller liknande på den :D.

Och sen för att det ska bli någon elektronik kan man ju ta en solcells driven LED som lyser upp flaggan på natten. Då kan det inte vara så stor risk att folk inte ser den.. :)

Mvh
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Kan man inte utnyttja att bilar är av metall? Känna av om ett stort objekt av metall närmar sig med en induktiv givare av lämplig typ. Då löses i alla fall problemet med att biologiska objekt (människor & djur) triggar lampan.
The Rookie

Inlägg av The Rookie »

Funkar det?

Kikade lite på induktiva givare och de verkar bara ha ett "arbetsavstånd" på ett par mm.

De högsta avståndet jag hittade var på 30 mm. Finns det givare som funkar på ett par meter?
JustNeed

Inlägg av JustNeed »

Det är väl något sånt (induktiva givare) som finns för att känna av bilar vid trafikljus, typ en metalldetektor eller så. Tvivlar på att man får ut något konsekvent värde på avståndet dock då bilar ser olika ut.
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

En webkamera med vidhängande dator som kör ett typ zone alarm program. En utgång behöver du också ha från datorn och sen ställer du in programmet att reagera på så stora föremål att människor sorteras bort. IR belysning till kameran behöver du också Funkar kanske inte men värt att tänka på :)

Håkan
Skriv svar