Stort Li-Po pack till motorbåt (EJ RC-båt)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag skulle själv valt NiMH-batterier om jag var så bekymrad över vikt men inte hade råd med riktig utrustning för Li-Poly eller Li-Ion :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Har funderat lite mer på det, och att ha så brandfarliga batterier i båten är inte så frestande..

De största NiMh batterierna jag har sett är dessa R20 batteri på 9Ah Kjell.com länk Men de tåler ju säkert inte så hög urladdningsström? Har ett par sånna hemma som jag använde en gång, sen började de koka eller något när jag skulle ladda dem :( Antar att jag hade tagit ut för mycket ström.. (Ca. 1C tog jag nog ut).

--
Ang. Stereo, en bilstereo tar väll inte så mycket ström om man bortser från högtalarna som jag hade tänkt mig några effektivare. Varför tar en bergsprängare mindre?

--

Henry: Helt klart frestande att köpa dem, men om man räknar på $29 för dem, sen tillkommer $14 i frakt m.m. till sverige, så blir det $8 per cell, Så det är ju lite frestande :). Men sen är problemet att eftersom jag inte är 18år så kan jag inte köpa på ebay :(.. Sammköp någon? :)

Någon som vet om man kan plocka isär cellerna på de som de har på DX? Och någon som vet måtten på dem?

Om man ska parallell koppla dem, är det bara första gången man kopplar ihop dem som man behöver en resistor, tar de ut jämt ur båda sen?

Mvh
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Allt beror ju på vad du menar med hög urladdningsttröm...

BatteryJunction.com har 10Ah celler för 7.15$st om du köper 20st, sedan tillkommer frakt, så det blir i slutändan 191 usd inkl frakt till sverige eller 9.56$/st i slutändan.

Hela packet kostar då ~1200kr för 12v 20A och 3.4kg.

Ett Li-Po pack väger säkert runt hälften, men om du behöver bekymra dig över den lilla viktskillnaden så måste du tänka på att gå på toaletten innan du sätter dig i båten, annars kanske du är för tung :shock:

En bilstereo kan dra rätt mycket effekt... och speciellt eftersom många bilhögtalare har sjukt låga db/w... ner mot 70-80 är inte ovanligt, många PA-lådor ligger på 100db/w som ger många gånger mer ljud för samma effekt.

PS. BatteryJunction tar alla vanliga kort. DS.

EDIT: Eller varför inte bygga ett pack med ett par sådana här celler :shock:
'http://www.batteryspace.com/index.asp?P ... rodID=4058
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

LiPo accarna från DX har måtten 50x30x15 mm (lxbxh) ungefär, mätte med måttband...
xxargs

Inlägg av xxargs »

squiz3r skrev:
Har ett par sånna hemma som jag använde en gång, sen började de koka eller något när jag skulle ladda dem :( Antar att jag hade tagit ut för mycket ström.. (Ca. 1C tog jag nog ut).

--
Ang. Stereo, en bilstereo tar väll inte så mycket ström om man bortser från högtalarna som jag hade tänkt mig några effektivare. Varför tar en bergsprängare mindre?

--

Mvh
Det är stor skillnad på dagens NiMh-batteri gentemot sådana som är 5-10 år gamla NiMh-batterier när det gäller strömförmåga - så leta fram en modern cell och testa innan du dömmer ut alternativet.

Dessutom fins det olika typer av NiMh-celler - dels avsedd för maximal kapacitet och kanske inte så stor strömförmåga (dock över 1C i dom flesta fall), och så fins det dom som är avsedda för typ elmodellflyg och kan ge groteskt med ström 20C - 30C, kanske tom 50C utan att de blir för varma.

lastar du så mycket som C1 kontinuerligt så har du problem ändå då du just bara får en timmer 'lektid' på batterierna...

Bergsprängare är byggd för att kunna drivas av torrbatterier med låg tomgångsström, bilstereo är det inte då dom förutsätter att bilens bilgenerator jobbar hela tiden samt har stort bilbatteri att ta ström ifrån - dom slösar ström kort sagt. När du måste ha med dig all energi från början så är denna lilla skillnad jätteavgörande för hur länge du kan köra på batteriet om du inte just stoppar in typ biltem 80-416 38 Ah 12.1 kg för 499:- - en sådan kan du dra ut 3.8 ampere under 10 timmar och urladdningsstöm upp till 1520 ampere under 5 sekunder...

Det du behöver kalkylera är ditt Ah-behov för din tänkta användning och därefter välja batterier. För när man räknar ihop belysning, GPS och andra navigeringshjälpmede (laptop? - bara den drar uppåt 50 Watt när den arbetar), och slutligen bilstereons viloström som krona på verket så är det mycket tveksamt om 10 Ah ens räcker över 1-2 timmes användning. Det är dom konstanta lasterna som alltid är igång som suger ur batterier, medans hög spelnivå på stereon står för relativt liten del av den totala förbrukning just för att den är intementent.

har din motor lanterna-uttag - använd den till dito´då laternor kan stå för ditt halva batteribehov annars....
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Skillnanden mellan en billigt slutsteg biltema-style avsett för bil och en modern förstärkare, tex dom från 41hz.com är enorm i verkningsgrad mätt.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det beror iofs ganska mycket sina ljudambitioner och därmed vald förstärkartopologi hur mycket ström det drar - är man inte så noga så kanske en snål klass-D duger medan en verklig HiFi-nörd kanske har 4x500 Watt klass-A steg som värmer en hel villa trots att det bara viskar ur högtalarna i ljudstyrka... där kan man snacka om verkningsgrad - eller något...

När det gäller bilstereo så är det så mycket annat utöver själva förstärkaren som drar ström - flipperspelet på fronten numera, CD-växlare etc. etc. som drar ström konstant oavsett spelad ljudstyrka.
docksider

Inlägg av docksider »

I bilar brukar man ju ha låg verkningsgrad för att förhindra att högtalarna fungerar som antenner och börjar bränna slutsteg med bak-emk. Förstärkare tillvärkas för bilstereo i princip helt utan tanke på verkningsgrad. Raka motsatsen till vad man har i bergsprängare då allt ska vara så effektivt som möjligt då batterier ofta är strömkällan.

Du skulle ju kunna bygga en "T-amp" och köpa ett par känsliga basar, typ 100dB/spl. Borde låta en hel del till en bråkdel av effekten
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Meduza: Jag hade för mig att man inte skulle parallellkoppla NiMh batterier, är det fel?

Vist är det ingen större skilnad på 3,4kg och 1,7kg, om man gämför med vad jag väger. Men om jag hade kunat hade jag plockat bort mig från den för att spara vikt, men det känns lite onödigt då det kvittar hur snabbt den går om jag inte kan köra den :P. Men om man räknar några kilo här och var så har man snabbt sänkt hastigheten med några knop. Med tanke på att hela båten väger ca. 100kg (pluss motorn ca. 30kg) så gär det ju väldig skilnad med några kilo hit och dit.. Och eftersom motorn bara ligger på ca. 12 hp så blir den ju väldigt mycket slöare också om båten väger mer..

Dator m.m. hade jäg tänkt klara mig utan. De stora sakerna jag ska ha är Stereo, VHF-radio och ekolod. Tyvär har jag inget utag för lanternor på motorn (Motorn har dragstart). Jag tänkte konvertera lanternorna till LED drift, 80Lm per lanterna borde väll räcka? Iså fall drar de 350mA styck på 3,15v, så på 12v blir det ca. 90mA om man inte räknar med effekt förlusten i step-down regulatorn.

1200kr är en kostnad som jag kan acceptera för batterierna, så det får kanske bli NiMh. Ska kolla vad sakerna drar och räkna ihop det. Tyvär har jag inte VHF'en här, så någon kanske vet vad en sån drar?

Gurgalof: Tack!

Edit: Rotade fram min bergsprängare nu, den är några år gammal ca. 4år skulle jag gissa på. Jag kopplade in den till labbagget (den skulle ha 12v, 8styck 1,5v batteri) på tomgången (utan att skivan snurrar) tar den ca. 0,25A sen när man spelar musik drar den mellan ca. 0,5 till 1A beroende på volym, förutom när det kommer ett basslag då den analoga mätaren hinner fara upp till ca. dubbla strömmen.

Är det mycket eller lite för en bergsprängare? Det är ganska bra drag i den.

Om man skulle ha den i båten så får man nog strippa ner den lite, den väger ett antal kilo.. Men sen måste man ju fukttäta den på något vis också.. Vet inte hur det skulole låta om man stängde in den innan för ett plast hölje eller liknande..

Mvh.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Nu har jag rotat fram ekolodet också, på det står det "1000watts peak to peak, 125watts RMS". Vad menas med det?? :roll: Tycker att det låter väldigt mycket!

Mvh.

Edit: Förresten, hur stor resistor bör man ha när man kopplar ihop två LiPo ackar parallellt?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ni-Mh batterier går liksom Li-pol utmärkt att parallellkoppla bara så länge man har samma laddning i alla batterier innan man gör det då det som redan nämnts kan bli en strömrusning om det vill sig illa. Som resistor kan man ha ett värde som gör att det inte kan gå mer ström än vad max laddningsström eller urladdningsström är för batterierna. Hittar man inte rätt värde så ta närmast högre.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

squiz3r: det är inte alls en ovanlig summa för ett hyfsat ekolod att dra 125w RMS och 1000w i pulserna, det krävs en hel del effekt för att kunna skicka en ljudreflex ner i botten 200 meter ner och upp igen starkt nog för att kunna detekteras...

Du kan ju överväga att inte ha ekolod, jag kan inte påstå att jag använder mig av ekolod mycket när jag är ute med båten, när ekolodet visar att det snart är för grunt är det ändå för sent... bättre att lära sig läsa land och hålla koll på vad som finns runt båten, en snurrbåt som väger 100kg kan inte gå så djupt ändå :)

VHF brukar också kunna dra en del, men oftast inte i närheten av vad ekolodet drar, och den drar bara mycket under aktiv sändning.

och som Henry sa så går NiMH utmärkt att parrkoppla om man balanserar packen innan.

Ett par scyssta högtalarelement (minst 100db/w) och en AMP6-Basic från 41hz.com så har du ett strömsnålt och välljudande system.
xxargs

Inlägg av xxargs »

squiz3r skrev:Nu har jag rotat fram ekolodet också, på det står det "1000watts peak to peak, 125watts RMS". Vad menas med det?? :roll: Tycker att det låter väldigt mycket!

Mvh.

Vad har du för säkring till ekolodet ??? om den drar 125 Watt kontinuerligt så borde säkringen vara minst 16 ampere.

mao. svårt att veta då uppgifterna kanske bara gäller just under sändningen under någon % av totala driftiden och drar lite ström mellan pulserna - du får helt enkelt prova om du inte kan hitta strömförbrukningsuppgifter på din apparat (sök på internet).

---

Värden på din bergsprängare verkar ganska rimliga, du kan alltid prova att göra samma mätningar på din tänkta bilstereo och förvänta dig då minst en nolla till på alla siffror, och kanske två nollor till när du drar på...

Högtalare med hög verkningsgrad och förstärkare med låg viloström är mycket viktigt om du har snålt med batteri. en 100dB SPL/Watt högtalare behöver inte mer än 50-100 mW för ljudnivåer där ni måste skrika till varandra för att göra er hörda vid spelning inomhus. Utomhus och mer eller mindre fritt monterade högtalare så är det ännu mera viktigt med högtalare med bra verkningsgrad då ljudnivån är 10-12 dB lägre (upplevd halverad) generellt vid samma uteffekt gentemot inomhus då det inte fins några väggar och tak för högtalaren att stödja sig emot ljudmässigt.

---

Att använda en bergsprängare är nog viktmässigt mer fördelaktigt än motsvarande bilstereolösning då bergsprängaren är byggd för att just kunna bäras utöver att dra lite ström. Se till att ha en sådan med löstagbara högtalarlådor som du kan flytta runt, annars kommer ljudet att gå åt pipan så fort man börja plocka isär den då högtalare och kabinett är ihopdesignade för att få fram den ljudkvalitet den nu har.
Användarvisningsbild
wombat

Inlägg av wombat »

Sen kan man kanske fråga sig hur mycket ett tvåtaktare med snörstart
låter på ca en meters håll? :roll:

Ipod med in-ear-lurar innanför fet-peltors? :D
Klart lättast iallafall.

Jag skulle nog börja med en provtur och sedan fixa elektorniken om allt verkar ok.

Mvh

Wombat.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"Jag skulle nog börja med en provtur och sedan fixa elektorniken om allt verkar ok."
Mja.. Men elektroniken är ju det roligaste :D

"Vad har du för säkring till ekolodet "
Det är inte inkopplat nu, läste bara det på förpackningen.

"Ett par scyssta högtalarelement (minst 100db/w) och en AMP6-Basic från 41hz.com så har du ett strömsnålt och välljudande system."
Problemet är ju att de måste tåla salt fukt.. :(

"Du kan ju överväga att inte ha ekolod, ... ,när ekolodet visar att det snart är för grunt är det ändå för sent..."
Om man ska gå in i hamnar/till land är det ju väldigt bra att ha, men vist behöver man inte alltid ha det igång om man är ute på öppet vatten..

GPS-navigator har jag förövrigt en liten och smidig aparat till mobilen, så den drar i princip inget alls :)

mvh
Skriv svar