Frågor ang. detektering av magnetfält (halleffektgivare?)

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
eyyYo

Frågor ang. detektering av magnetfält (halleffektgivare?)

Inlägg av eyyYo »

Hejsan! Ny på forumet, men ni verkar kunna en hel del :) Är lite grön på det här området. Vad jag vill ha är en sensor som fungerar som ett relä, dvs släpper igenom en ström då en viss sak uppfylls. Det som ska uppfyllas för att sensorn ska släppa igenom ström är att sensorn ska detektera ett magnetfält i en viss svängning (tex 38KHz). Tacksam för svar! :)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Välkomen!
På sådana här frågor brukar vi komma med några motfrågor.
Vad skall/vill du göra egentligen?
Eller vilket problem vill du lösa?
Vad har du för egna kunskaper HW, SW mm?
eyyYo

Inlägg av eyyYo »

Ett "kabelstaket" för en robot som ska veta "vars gränserna går", så att säga :) Är halvvägs igenom en elkurs för bilmekaniker, kanske inte så avancerat men är intresserad av elektronik, och har hyffsat lätt för att lära mig. Får iofs ta och lära mig vad HW och SW betyder, men jag antar att du syftade på allmänna elkunskaper? :)

Har läst runt lite och kommit fram till följande (kanske inkorrekt iofs): Använder en spole (uppfångare) som är kopplad till ett gäng transistorer som förstärker signalen, kopplar sedan serie till kondensator (filtrera bort höga frekvenser) och sedan serie till en spole (filtrera bort låga frekvenser). Sen kopplas allt till ett relä/transistor som släpper igenom 5V till en input på microcontrollern. Då microcontrollern känner av detta så ska den utföra något (tex börja backa tillbaka). Kommer nog använda två uppsättningar av detektorer, för att veta på vilken sida som magnetfältet är på. Kan dock tänka mig att en kondensator samt spole som ska filtrerar bort allt mellan ~47KHz och ~49KHz måste vara ganska stora? Tack.
Användarvisningsbild
Xerxes
Kontakt:

Inlägg av Xerxes »

SW = Software
HW = Hardware
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Annars är tondekodern LM567 ett annat alternativ. Man behöver då bara förstärka signalen lite grann från spolen, och mata in den i denna IC-krets, som man väljer kringkomponenter till för att känna av 48kHz. När då 48kHz finns på ingången, ges en logisk nolla ut. Det är open collector, så en pullup behövs. :)
eyyYo

Inlägg av eyyYo »

Okej, ska kika lite mer på den då :) Hmm, en pullup? :oops: Vilka kringkomponenter behövs mer för att just bestämma frekvensen? :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

kondingar och motstånd om jag mins rätt
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En pullup (pull up) är ett motstånd mellan signalen och matningsspänningen. Detta eftersom kretsen i fråga inte kan dra utgången hög, utan bara låg. Motståndet fixar det. 10k är ett bra värde.

All nödvändig information hur man kopplar LM567 står i databladet.
http://www.elfa.se/pdf/73/733/07330046.pdf

Funkar absolut bäst med sinusvåg. Hyffsat med triangel/sågtand. Inte alls med fyrkant. Så en opamp som förstärkare från spolen är en bra idé.
eyyYo

Inlägg av eyyYo »

Okejokej.. Har kikat lite på olika kopplingsscheman där LM567 har vart inblandad och börjar få en _liten_ bild om hur det borde vara (Databladet förstår jag inte ett skvatt av) :) Mjo, signalen kommer ju vara en sinuskurva. Haha, det är mycket nytt att lära på kort tid, men jag gör mitt bästa :) Tack för hjälpen alla!
xxargs

Inlägg av xxargs »

MadModder skrev: Funkar absolut bäst med sinusvåg. Hyffsat med triangel/sågtand. Inte alls med fyrkant. Så en opamp som förstärkare från spolen är en bra idé.
Gör spolen resonant på frekvensen med en paralellkopplad konding så får man ytterigare filtrering och ännu bättre sinus samt troligen bättre signalstyrka.

gör som gamla AM-mottagares ingångssteg med ferritspole med resonanskonding och avtapp till efterföljande förstärkare.

(avtappet är för att inte lasta spolen så hårt med den efterföljande förstärkaren och den vägen blir mer smalbandig/selektivt.)
Skriv svar