Enkel trådlös överföring

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ansu2723

Enkel trådlös överföring

Inlägg av ansu2723 »

Jag har gjort en enkel manick som känner av om jag har fått post i min brevlåda. Den fungerar helt enkelt så att man får ut en hög signal (5v) så länge som man inte fått post. När breven ligger i brevlådan så får man en låg signal (0v). För att få det mer logist antar att jag bör invertera signalen :-)

Problemet är nu att brevlådan står 20 meter från huset. Jag vill inte dra en kabel dit.

Jag vill överföra detta trådlöst på nått sätt. Någon som har nått bra tips. Finns det några färdiga billiga moduler.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en vanlig trådlös dörrklocka?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Kjell.com har några billiga radiomoduler, 99kr styck. Dock vet jag inte hur bra de fungerar och hur mycket de driver (har inte hunnit testa de jag köppte för ett tagsedan :)). Men i så fall måste du skucka det med en bärvåg. Men för att göra dset enkelt kan man ju ha en 555'a som skickar den, och om du inte har någon post skickar den inget, och om du har post skickar den en freqvens. Då sparar man på batteriet också :).
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag är själv intresserad av något liknande och har testat optisk avkänning. Det fungerar bra men nackdelen är att det drar ström. En lösning är ju att köra låg duty cycle men det finns kanske någon bättre ide´.

För själva dataöverföringen tänkte jag använda radio.

Hur har du gjort postavkänningen ?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

En laser som ena sidan är kopplad till + och den andra dras ner mot GND när post finns att hämta. Man har väl sett CSI. 8) :wink: Behövs det så riktar du lasern med speglar. :)
Annars går det kanske med LED, så att du kan gå till fönstret och titta.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag skulle nog lägga en fjäderupphängd plexiskiva i botten och en microbytare som aktiveras, drar minimalt med ström vid tom brevlåda om man låter switchen bryta spänningen till hela kretsen (sändaren). För att spara ström när brytaren är aktiverad låter man spänningen till sändarmodulen (valfri typ) slås på i korta intervaller, typ 1 sek. sändning och 15 min. avstängd.

/PeterH
peter555

Inlägg av peter555 »

Det gäller bara att den klarar att detektera allt från ett 20 g brev och håller när de dunkar ner en 2 kg ELFA-katalog. Sända räcker väl att göra en gång efter detektering och latcha signalen på mottagarsidan.
ansu2723

Inlägg av ansu2723 »

Kommer att testa att använda Kjells radiomoduler har ett par oanvända liggande. Jag kommer nog att använda optisk avläsning trots att det drar lite ström.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jo de är klart, ibland är det ju bara ett vykort i lådan och det kan ju vara lite kinkigt att känna mekaniskt :roll: Undrar om man skulle våga basera detekteringen på en microswitch i locket, en trigger som startar sändaren när locket har lyfts och en mottagare som har latch som du (Peter555) föreslår.

/PeterH
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det är väl inte så väldigt många flera än brevbäraren som lyfter på locket.
Skulle det bli för många busringningar :wink: får man väl sätta in ett tidsrelä som är inställd på posttiderna.

Sen hade jag nog gjort som grym föreslår. Funkar det till dörren, då funkar det med all säkerhet till brevlådan också. Bara koppla tryckknappen till locket, och en självhållning med en lampa till ringklockan/motagaren.
Nackdelen är väl att det blir för enkelt, och tar bara en kvart att fixa till. :roll:
net4all

Inlägg av net4all »

ansu2723: Vore perfekt om du kunde berätta här hur dom där radiomudelerna fungerar sen, dvs går det att få en trådlös länk?
Funderar på att köpa några själv
ansu2723

Inlägg av ansu2723 »

Ja för enkelt får det inte bli. Jag tar det som en utmaning att få till det hela optiskt och dessutom få det att dra så lite ström som möjligt. Jag får väl lägga upp lie info och bilder när jag kommer igång med det hela. Har lite idéer för att få det att dra minimalt. Ska nog fixa det lite senare ikväll.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Jag blev klart nyfiken på hur du tänkt lösa det optiska. För att ta extremfallet: Ett vykort som ensamt släpps ner i lådan. Hur känna aav det med 95% säkerhet? Måste väl till ett gäng med givare/mottagare. Kanske en laser och en massa speglar? hmm...

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag kunde inte låta bli at fundera på det. :)

Låt säga att man har en bredstrålande lysdiod i ena långsidan och förslagsvis 2st (eller fler) fotodioder med lagom mellanrum i motsatt långsida. En skiss:

Kod: Markera allt

Ingen post:
'Strålarna' når fram till båda fototransistorerna (ej i bild) :

Ett litet vykort har landat i lådan:
Ena 'strålen' blockeras:
'Strålarna' är bara för att illustrera. Det är inte helt lätt att rita diffust ljus med ascii-tecken..
ANEE

Inlägg av ANEE »

jojje skrev:Det är väl inte så väldigt många flera än brevbäraren som lyfter på locket.
Skulle det bli för många busringningar :wink: får man väl sätta in ett tidsrelä som är inställd på posttiderna.
Annars kan man ju lösa det genom en kombination av lysdioder och locklyft.
När locket öppnas och stängs kollar man om det finns post. Finns det post så jämför man med statusen från förra locköppningen. Har den ändrats från "ingen post" till "post" så sänder man signalen.

På detta sättet kan du ju också detektera när någon tömmer brevlådan.
Skriv svar