Väldigt liten gitarrrörförstärkare på 6AQ5 - Micro Cham

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

hmm rimlocksocklar och brunnsocklar :)

Inte ska du slakta den radion... det enda du kan använda där är nättrafon ändå... om den ger ut tillräckligt met kräm dvs, vilket jag är tveksam till.


Ett par billiga 8k trafos finns det på gmf
TRAFOS

skulle inte köra 25w i dom utan att dom mättas dock, dom är små! men 15w är inga problem, har använt dom själv till enkla byggen

8k prim 8ohm sek

för det priset kan du inte hitta billigare...
Användarvisningsbild
IN270
Inlägg: 132
Blev medlem: 18 september 2007, 00:43:42
Ort: Järfälla

Inlägg av IN270 »

Tack, Oskar för dina tips och ditt erbjudande! Jag har lite ont om tid just nu och lite för mkt bristande kunskaper känner jag nu så jag måste plugga på lite mer innan jag dyker in i radion. Återkommer angående radion. Tack iallafall!

Ja det där var i rätt prisklass, tycker jag, Oblivion, tack för länken! Men jag vill ju bara ha ut max 5W helst mindre, funkar de ändå eller får man ut 25W? Meningen med mitt bygge är att köra fullt "ställ" och ändå ha en relativt låg effekt/ljudvolym ut.

Jag har en kunskapslucka vad det gäller kondensatorer, varför blir det inte kortslutning när man exempelvis sätter en kondensator på primärsidan av en transformator? Kondensatorer leder ju inte likström men växelström om F inte är för lågt, enligt min bok. Filterkondensatorer efter en brygga förstår jag i princip. Skummade igenom min "Elektronik för alla del2" men hittade inget om det och del1 har jag lämnat tillbaka till bibblan...

Och jag frågade tidigare i denna tråd om hur man laddar ur kondensatorerna på ett säkert sätt, nån som vet? :)
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1938
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Inlägg av Oskar »

Ang. urladdning av kondensatorer. Det brukar egentligen inte behövas, så länge du har något inkopplat på anodspänningen som förbrukar ström så laddas de vanligtvis ur av sig själva, till exempel så brukar slutröret i en förstärkare ganska snabbt tömma kondingarna efter att man stäng av nätströmbrytaren. Rören kommer att förbruka ström i flera sekunder efter att flippat om nätströmbrytaren och oftast hinner kondingarna då laddas ur.


Enda gångerna jag tycker mig behöva ladda ur filterkondingar är när man till exempel har börjat med ett bygge och fått ihop nätdelen så att den är klar för provkörning. Provkör man då bara nätdelen har man inget som förbrukar ström och laddningen i kondingarna är kvar även efter man stängt av strömmen. Jag brukar då ta en väl isolerad labbsladd med en krokodilklämma i ena änden och ett motstånd på cirka 20k i den andra änden. Den änden av labbsladden med krokodilklämman krokar jag fast på lämpligt ställe i chassit, och sen håller jag andra änden med motståndet mot plusterminalen på kondensatorn som skall tömmas. Observera att det inte är någon bra idé att urladda kondingar genom att sätta en skruvmejsel mellan plusterminalen och chassit. Det är mycke snällare mot kondensatorerna att använda ett motstånd, och man blir mindre rädd :) .. brukar kunna bli en ganska fet smäll om man kör med skruvmejselmetoden.

De andra fallet där man kan få problem med uppladdade kondingar är när något är fel, till exempel så har något motstånd brunnit av så att ingen ström förbrukas ur nätdelen.

En bra början när kondingar skall laddas ur är att koppla in en voltmeter så man ser spänningen och så att man kan se hur kondingen laddas ur när man kopplar in motståndet. Har du ingen voltmeter / multimeter är det steg ett: Skaffa! :)

En bra försäkring mot kvarstående laddning i filterkondingar är att sätta ett lämpligt motstånd parallellt med varje konding. Det bästa är att välja ut ett motstånd som lastar kondingen med cirka 1mA, då laddas kondensatorn ur hyffsat snabbt. Tänk bara på att motståndet kan få elda upp en del effekt, även fast strömmen är så låg, genom att spänningen är så hög över motståndet. Jag brukar sätta dit ett motstånd som tål åtminstone 3W.

Du får nog förklara det där med "kondensator på primärsidan av en transformator". Vart har du sett det och vad hade kondensatorn för värde? Jag gissar att kondensatorn hade ett ganska lågt värde, säkert under 1uF och då är det ingen fara eftersom en kondensator med så liten kapacitans har ett kanska högt motstånd vid en låg frekvens som 50Hz. Jag skulle gissa att kondensatorn placerats där för att hjälpa till att ta bort störningar.

Kondensatorns växelströmsmotstånd beror på frekvensen och kapacitansen. Formeln för kondensatorns växelströmsmotstånd är:
Xc=1/(2*pi*f*C)
Exempelvis med en 0,1uF konding blir kondensatorns växelströmsmotstånd cirka 3,2kohm vid 50Hz, d.v.s en bra bit ifrån en "kortslutning".

.. hoppas att jag räknat rätt .. :)

Finns mycket bra information på nätet om kondensatorer och hur man räknar växelströmsmotstånd.

Angående utgångstransformatorer. Det som bestämmer uteffekten är ditt slutrör och strömmen / spänningen som är tillgängligt för det, inget annat. Effekten skall ju komma nånstans ifrån, den uppkommer inte på något "magiskt" vis i utgångstransformatorn! :) Det som är viktigt vid valet av utgångstrafo är omsättningstalet, d.v.s lindningsförhållandet. Varje slutrör har en optimal lastimpedans vid en viss pänning / ström.

EDIT:
Typiskt .. skrev fel på formeln för kondensatorns växelströmsmotstånd :)
/Oskar
Användarvisningsbild
IN270
Inlägg: 132
Blev medlem: 18 september 2007, 00:43:42
Ort: Järfälla

Inlägg av IN270 »

och man blir mindre rädd
LOL!

Tack Oskar, för dina utförliga förklaringar! :)

När jag pysslade med ett batterieliminatorexperiment så tog jag bara ett motstånd med fingrarna och laddade ur kondensatorerna, men det var ju då lite mer sansad spänning.

Jag läste just i "Allt om elektronik", nummer 3 i år(hifi-rörstärkaren), om det där med att sätta motstånd parallellt med kondensatorerna.

I bygget av spänningsaggregatet i "Elektronik för alla del2" sätter man en kondensator, 0.5uF/450V, på primärsidan. Detta för att dämpa strömstötar/spänningstoppar som uppstår vid på och avslag.

Ska titta närmare på det där med utgångstrafon lite senare och se om jag fattar nåt.
Senast redigerad av IN270 30 november 2007, 23:18:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26568
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag tyckte Oskar's beskrivning om hur man laddar ur en kondensator även passade här. :)

Bra skrivet. :tumupp:
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Oskar skrev:
Du får nog förklara det där med "kondensator på primärsidan av en transformator". Vart har du sett det och vad hade kondensatorn för värde? Jag gissar att kondensatorn hade ett ganska lågt värde, säkert under 1uF och då är det ingen fara eftersom en kondensator med så liten kapacitans har ett kanska högt motstånd vid en låg frekvens som 50Hz. Jag skulle gissa att kondensatorn placerats där för att hjälpa till att ta bort störningar.


/Oskar
Kondingen på primärsidan kan förutom ta bort lite störningar även vara för reaktiv kompensering för transformatorn induktans - den delen ändras inte även om trafon är mer eller mindre lastad.

tex gamla Sinus-UPS med trafo på utgång har detta för att minimera tomgångsströmmen genom H-bryggan och därmed tomgångsström där, även jag har gjort det för ringsignalgeneratorer (110 Volt - bara lite ström) ) baserad på billig audioförstärkare som driver, och det kan jag säga att det spar många graders temperatur (och ström) på driverns lilla kylfläns.

Nyttan med reaktiv kompensering skall man inte underskatta, speciellt inte om man 'gör' strömmen själv.

[problemen med 'dåliga' laster ala hög crestfaktor eller stor reakiv del kommer i helt annan fokus när man själv måste fixa fram strömmen på något sätt (UPS, bensingenerator etc.) gentemot att ansluta till eluttaget och låta problemen hamna på elbolagens distrubition istället...]
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 34919
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

GMF firar 20 år = 20% rabatt!! :)
Användarvisningsbild
IN270
Inlägg: 132
Blev medlem: 18 september 2007, 00:43:42
Ort: Järfälla

Inlägg av IN270 »

Skit då blev det bråttom nu då! :wink: Tack för tipset!
Användarvisningsbild
IN270
Inlägg: 132
Blev medlem: 18 september 2007, 00:43:42
Ort: Järfälla

Inlägg av IN270 »

Enligt nedan schema används en 269EX och det står 213-0-213V. Sen står det 277V, varför och hur? Det verkar ju inte vara toppvärdet, skulle isåfall vara 298V, antar jag.

Schema: http://amps.zugster.net/file_download/7

Läste om 6AQ5-röret och vid 180V ger det max 2W och vid 250V max 4.5W och röret ska inte köras i mer än 275V. Om jag då skaffar en 369EX(190-0-190V), eller en 369GX(225-0-225V), hur påverkar det övriga komponenter i schemat? Måste jag räkna om motstånden, vilka?

Jag vill ju endast ha liten effekt ut så EX trafon kanske blir bäst?

När använder man 50V bias tap? Kan jag, till det här projektet, lika gärna satsa på en trafo TRA200, el TRA0201, från?: http://www.die-wuestens.de/eindex.htm Fast då blir det mer uteffekt, väl, då det är 230V sekundärt?

Enklast vore väl om någon tog och gjorde en komplett steg-för-steg-guide med en komplett komponentlista med "bästa 2 studiowatten för pengarna" som mål! :wink: Eller så gör jag en själv någon gång, innan jag sitter på hemmet, förhoppningsvis! :D

Har inte heller hunnit läsa på om högtalare... Vad händer om man kopplar en 8 el 16ohms högtalere till en utgångstrafo på 4ohm? Blir det bara lägre uteffekt? Experimenterade med små skitdatorhögtalare från ClasseO men det vart så liten skillnad så jag kan inte dra några slutsatser...

En sån här högtalare: http://www.thomann.de/se/eminence_the_wizard8.htm rör den överhuvudtaget på sig vid 2W? Det borde den väl göra, 103dB, lättdriven! Men läste nåt om att vissa högtalare måste pressas hårt för att få rätta karaktären.
Användarvisningsbild
IN270
Inlägg: 132
Blev medlem: 18 september 2007, 00:43:42
Ort: Järfälla

Inlägg av IN270 »

Hittade lite info...

For home brew nuts, you are interested in basically two configurations. That is the Champ and the Deluxe. The champs like to see an output impedance of about 5000 and the Deluxe likes to see an impedance of 6500.
The Champ is supposed to have a 4 ohm speaker so what is happening is that the 4 ohms is seen through the transformer as 5000 ohms. The transformer multiplies the 4 ohms by 1250 to get 5000 ohms. If you were to hook an 8 ohm speaker up to a champ the 6V6 would see 10000 ohms. It would work, but the high impedance would mess up the higher frequencies and the amp would sound muffled. Also, less power would flow through the speaker (because of the higher resistance) and you’d get less sound.
från http://www.harpamps.com/transformers.html

Champs sound lousy with 8 ohm speakers instead of 4 ohm. A Bassman sounds lousy when you hook it up to an 8 ohm box instead of 2 ohm. This is because the higher impedance kills off the high frequencies and lowers the power output.
A Champ screams raw tone and distortion when you hook up two 4 ohm speakers in parallel (making a 2 ohm load which translates to 2500 ohms to the 6V6), but the higher power makes the transformer run warm and the 6V6 glow a nice cherry red. You might plug in a 6L6 and see if the transformers can keep up with the higher power usage. Supposedly the Champ’s transformers can take this, but I wouldn’t risk blowing up a nice little amp. Do this on your junker home brew box.


Och så har jag hört att ett 12" element synliggör brum och surr på ett negativt sätt i en SE-konstruktion!?

Och så har jag hört att man kan sätta ett 8ohms motstånd parallellt med ett 8ohms element och få ner det till 4ohm... nån som märkt nåt negativt med detta?
Användarvisningsbild
IN270
Inlägg: 132
Blev medlem: 18 september 2007, 00:43:42
Ort: Järfälla

Inlägg av IN270 »

Tror att jag skippar Micro Champen tillsvidare och ska satsa på en push-pull variant istället framöver pga jag vill ha 10 eller 12" element(frångår alltså strävan efter låg volym). Någon av GA-6 modsen av O'Neal blir det. Scrolla ner, GA-6... tredje från slutet!

Eftersom det är svårt att hitta filterkondensatorer som är exakt efter spec så undrar jag hur noga det är!

1a. Många scheman specificerar tex 33, 10, 30uF, så jag antar att de 3uF:en har betydelse, men vilken?

1b. Hur mkt påverkas(hörbart om man är kräsen) ljudet av att ta en 10uF istället för en 8uF, eller tvärtom, eller tex en vanlig kondensator 0.0047uF istället för en 0.005uF?

2a. Kollar man Elfas utbud så finns det ju en massa olika varianter på elektrolyter, hos GMF, LH mfl står det ju bara elektrolyter, vilken typ ska man ha i dessa sammanhang?

2b. Passar tex dessa billiga: F+T 10uF, 450V(SKU: SKU20483) hos Banzai: till GA-6Dan´s amp?

3. Och sist vad betyder symbolen(ett rör som går till jord) som finns efter ingångsjacken i GA-6 schemat?

Btw, vad menas med att ljudet "opens up" i gitarrförstärkarsammanhang, har sett det användas lite olika?
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

filterkondingarna är inte kritiska alls, det är filterkondingar, sen får du tänka på att det inte är ovanligt med upp till -10+50% värdestollerans på elektrolyter

33µF är ett standardvärde, därför dom använt det. Kolla databladet för likriktaren så ser du maxvärdet, typ 50µF eller liknande ta inte större än detta om du använder rörlikriktare, använder du kisel så brassa på med hur mycket du vill

Rörkonstruktioner är i regel väldigt förlåtande med tolleranser på komponenter

0,047 eller 0,05µF har tex absolut ingen beydelse alls, bygg med vad du får tag i och slösa inte pengar på att leta upp exakt rätt värde om du inte känner för det dvs

alla komponenter i schemat är standardvärden vad jag kan se

röret i början är bara en symbol att du ska ha en skärmad kabel för att inte plocka upp störningar, skärmen ska vara jordad
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 34919
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jobba lite med PSU Designer: http://www.duncanamps.com/psud2/index.html. Den berättar när kondingar blir för stora eller när transformatorer inte räcker till.

Kolla också efter Fenderförstärkare. Det finns ju enkla med 6V6 eller 6L6.
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

du kanske skulle kolla in ecl/pcl rören annars?

det är rör byggda med en triod och en pentod i samma rör, novalsockel

behövs bara två rör för en kanal om du bygger PP

ex ecl86 liknar ett halvt ecc83 och en lite mindre kraftig el84

10W uteffekt
Användarvisningsbild
IN270
Inlägg: 132
Blev medlem: 18 september 2007, 00:43:42
Ort: Järfälla

Inlägg av IN270 »

Ursäkta har varit upptagen så jag har inte kunnat svara tidigare.

Tack så mycket för er hjälp!

Ja, jag tänkte använda likriktarrör.

Fender Deluxe modellerna är snarlika Gibsons GA-6 modeller, jag är intresserad av Gibsons pga att jag tycker Gibsonette är en cool modell vars yttre jag tänkte efterlikna. Behringer har btw gjort en snarlik variant också, snäppet snyggare, Firebird, "Uber alles" möter New Orleans, lol! :D Sen så har ju O´Neal förklarat rätt ingående hur han moddat tre GA-6 åt kunder med olika preferenser, och gjort tydliga scheman, tydligheten saknar jag hos de Fenderscheman jag hittat eller fått, och jag har ingen aning om hur de olika varianterna låter. I övrigt har jag inget emot Fender tvärtom! Fast ska det vara gitarr så ska det vara Gibson, SG Std! :wink:

Tack för länken, Soundbrigade, får se om jag förstår nåt av programmet.


Jag undrar då varför man designar med 33, 10, 30... varför inte ta bara två 30 och en 10uF?

När det står ex 32uFx32uF om en burkelektrolyt, betyder det att det är motsvarande två separata 32uF?

Vilka tjocklekar på ledarna bör det vara i ett rörbygge?

Förslag på skärmkabel?

Jag antar att det blir bra med en "Fender deluxe" OT, men vad krävs som ingångstrafo, 378V i slutänden till OT:n primärsidan(B+1), vet inte hur man räknar? Och de två andra lindningarna ska väl vara 6.3V, och 5V med mittuttag?
Skriv svar