Har lyckats bränt två av Jojjes kraftkort
Har lyckats bränt två av Jojjes kraftkort
Då är lillsyrran ihopbyggd (ej el-dragningen) och en ljudisoleringsbox är halv-klar. Kommer upp en projekttråd om lådan när den blivit klar. Borde bli i helgen.
Men för att komma till saken:
Har igår/idag gett mig in på att koppla in Lillsyrran med kontrollerkortet och det har väl inte gått lysande direkt om man inte räknar gnistrengnet som en av Allegro-kretsarna gav ifrån sig.
Historik:
Igår så hade jag lite tid över för ingen kunde hjälpa mig att bygga på ljuddämpningsboxen under ett par timmar. Passade då på att prova att koppla in en motor för att lattja lite med Mach3. Kopplade in motorn som sitter på traversgaveln i kraftkortet för Y-axeln efter att ha ställt in strömbegränsningen till 1,5V. Inga förlängningar utan jag kopplade tåtarna som stack ut från stegisen direkt till kortet. Allt gick bra och jag kunde jogga motorn från Mach3 utan några problem. Lyckan var total när stegisens härliga ljud spred sig genom rummet. Matningsspänning var 24V från labb-agget inga kondingar emellan i denna test-koppling.
Idag så provade jag att koppla in alla tre motorerna (med förlängningssladdar) och då var det inte lika kul. Tog några sekunder och motorerna stod och hackade, slog ett öga på strömförbrukningen på labbagget och lysdioden för strömbegränsningen (6A) stod och blinkade i samma takt som motorerna. "Drar den mer än 6A?" hann jag tänka innan jag såg rökutväckling från kortet och gnistor började yra. slog av strömmen och plockade bort fläkten från kortet.
Allegro kretsen för Z-axeln var totalförstörd (gnistrorna kom antagligen härifrån) och Allegron för Y har en misstänkt "vårta" på ovansidan så jag utgår från att även denna har lämnat jordelivet.
Vad tusan kan ha hänt här egentligen? Jag kommer inte på någon förklaring. Jag vill inte försöka koppla in den igen för att undersöka statusen på X-Allegron förrens vi kommit fram till vad det här missödet kan ha berott på.
Vad tror ni som kan det här betydligt bättre än undertecknad? Samtliga kort var byglade för helsteg (båda byglarna på) om det kan ha någon betydelse...
MVH
/Tottish
Men för att komma till saken:
Har igår/idag gett mig in på att koppla in Lillsyrran med kontrollerkortet och det har väl inte gått lysande direkt om man inte räknar gnistrengnet som en av Allegro-kretsarna gav ifrån sig.
Historik:
Igår så hade jag lite tid över för ingen kunde hjälpa mig att bygga på ljuddämpningsboxen under ett par timmar. Passade då på att prova att koppla in en motor för att lattja lite med Mach3. Kopplade in motorn som sitter på traversgaveln i kraftkortet för Y-axeln efter att ha ställt in strömbegränsningen till 1,5V. Inga förlängningar utan jag kopplade tåtarna som stack ut från stegisen direkt till kortet. Allt gick bra och jag kunde jogga motorn från Mach3 utan några problem. Lyckan var total när stegisens härliga ljud spred sig genom rummet. Matningsspänning var 24V från labb-agget inga kondingar emellan i denna test-koppling.
Idag så provade jag att koppla in alla tre motorerna (med förlängningssladdar) och då var det inte lika kul. Tog några sekunder och motorerna stod och hackade, slog ett öga på strömförbrukningen på labbagget och lysdioden för strömbegränsningen (6A) stod och blinkade i samma takt som motorerna. "Drar den mer än 6A?" hann jag tänka innan jag såg rökutväckling från kortet och gnistor började yra. slog av strömmen och plockade bort fläkten från kortet.
Allegro kretsen för Z-axeln var totalförstörd (gnistrorna kom antagligen härifrån) och Allegron för Y har en misstänkt "vårta" på ovansidan så jag utgår från att även denna har lämnat jordelivet.
Vad tusan kan ha hänt här egentligen? Jag kommer inte på någon förklaring. Jag vill inte försöka koppla in den igen för att undersöka statusen på X-Allegron förrens vi kommit fram till vad det här missödet kan ha berott på.
Vad tror ni som kan det här betydligt bättre än undertecknad? Samtliga kort var byglade för helsteg (båda byglarna på) om det kan ha någon betydelse...
MVH
/Tottish
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31435
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Det enda jag kan tänka mig är spänningsspikar. När jag dödade mina tre första kraftkort körde jag på 30V. Drog upp hastigheten en del och till slut tappade minst en motor steg, och tvärstannade. DE andra motorerna fick hicka och stannade också. Detta fick till följd att back-EMKn gjorde att spänningen steg över 35V, och det blev kortis i samtliga allegrokretsar. Mitt labbagg begränsar till max 2,5A, så jag hann stänga innan det böev rökutveckling, en döda var korten iaf... 
En konding och dumpkrets är ovärderlig.

En konding och dumpkrets är ovärderlig.
OK men jag gav ju inte signal till motorerna öht. Parralellkabeln var inte ens ikopplad. Körde dessutom på 21V (Skrev fel tidigare) för att inte mata på för mycket. Är det verkligen rimligt att det du beskriver skulle kunna ha hänt mig?
Vad tycker ni att jag ska göra? Koppla in och checka statusen på x-Allegron?
Övriga frågor:
1. Länk till en lämplig dump-krets, anyone? Vill minnas att det länkats till Geckos Yahoo-group tidigare. Ska kolla upp det...
2. Kan jag byta ut Allegron själv eller måste padden på undersidan lödas i kortet (=reflow-ugns-behov)?
MVH
/Tottish
Vad tycker ni att jag ska göra? Koppla in och checka statusen på x-Allegron?
Övriga frågor:
1. Länk till en lämplig dump-krets, anyone? Vill minnas att det länkats till Geckos Yahoo-group tidigare. Ska kolla upp det...
2. Kan jag byta ut Allegron själv eller måste padden på undersidan lödas i kortet (=reflow-ugns-behov)?
MVH
/Tottish
Dumpkretsen du tänker på hittar du här:
http://fetting.se/images/RETURNED%2520E ... 20DUMP.pdf
I MM projekt tråd hittar du schema till hans nätagg med dumpkrets:
http://madmodders.se/temp/Scheman/lilla ... kast_3.gif
Jag har provat med MMs krets och den fungerade, ett tag, den fungerar inte längre av någon anledning. Mest troliga är väl att transistorn är trasig men har ingen annan vettigt att prova med för tillfället.
Men är det verkligen så känsligt även vid så låg spänning?
Är ju många, inkl. jojje själv, som bra kör med nätadaptrar som lämnar 24V, varken dumpkrets eller extra kondensatorer.
http://fetting.se/images/RETURNED%2520E ... 20DUMP.pdf
I MM projekt tråd hittar du schema till hans nätagg med dumpkrets:
http://madmodders.se/temp/Scheman/lilla ... kast_3.gif
Jag har provat med MMs krets och den fungerade, ett tag, den fungerar inte längre av någon anledning. Mest troliga är väl att transistorn är trasig men har ingen annan vettigt att prova med för tillfället.
Men är det verkligen så känsligt även vid så låg spänning?
Är ju många, inkl. jojje själv, som bra kör med nätadaptrar som lämnar 24V, varken dumpkrets eller extra kondensatorer.
Jo, jag menar det. Kan gärna bygga en dumpkrets men det känns som att det ändå skulle vara bra att veta om det verkligen kommer hjälpa så att inte nästa kraftkort också säger poff.
Tack för länkarna, Borre!
Hmm, jag väntar nog med att koppla in igen tills jag snackat med Jojje. Han lär väl checka forumet snart. Kanske ska skicka ett mail.
Tack för länkarna, Borre!
Hmm, jag väntar nog med att koppla in igen tills jag snackat med Jojje. Han lär väl checka forumet snart. Kanske ska skicka ett mail.
Tog några sekunder och motorerna stod och hackade, slog ett öga på strömförbrukningen på labbagget och lysdioden för strömbegränsningen (6A) stod och blinkade i samma takt som motorerna. "Drar den mer än 6A?"
Varför drog den mera än 6A? Det är iaf inte normalt. Kan du ha kopplat motorerna på nåt konstigt sätt? Det blev väl så här efter att du kopplat förlängningar till motorerna?
Varför drog den mera än 6A? Det är iaf inte normalt. Kan du ha kopplat motorerna på nåt konstigt sätt? Det blev väl så här efter att du kopplat förlängningar till motorerna?
Har sett över kopplingen av motorerna och jag ser inte hur jag ska ha kunna misslyckats där. Observera att jag vid första testet som jag beskrev bara hade en motor inkopplad om detta kan ha betydelse.
Har du några kraftkort på lager Jojje? Bara så att jag vet när jag/vi har lyckats reda ut vad som gick snett.
Hur är det med själva Allegro-kretsen? Går den att handlöda eller måste padden på undersidan också lödas?
Ska jag koppla in kortet och kolla statusen för X-allegron? Bör jag koppla bort de trasiga modulerna först?
MVH
/Tottish
Edit: Skulle det öht vara möjlit att koppla in motorerna så att något sånt här skulle kunna hända?
Har du några kraftkort på lager Jojje? Bara så att jag vet när jag/vi har lyckats reda ut vad som gick snett.
Hur är det med själva Allegro-kretsen? Går den att handlöda eller måste padden på undersidan också lödas?
Ska jag koppla in kortet och kolla statusen för X-allegron? Bör jag koppla bort de trasiga modulerna först?
MVH
/Tottish
Edit: Skulle det öht vara möjlit att koppla in motorerna så att något sånt här skulle kunna hända?
Folk har kopplat fel före dig, och kommer att göra det senare också.
6A ska det inte bli, inte ens med alla motorer inkopplade. Min stora fräs drar totalt ca 2A som max, då med >2A strömbegränsning inställd på alla motorer.
Jag har massa kort i lager. Du kan nog inte byta Allegrokretsen själv, men prova gärna.
Självklart måste du löda bort allt sjukt före du testar på nytt. Varför skulle du ha kvar det brända isf?
Din Edit: Allt går, utom små barn. Tex att strömen inte går genom motorn, utan bara i kabeln. (Generalkortis
)

6A ska det inte bli, inte ens med alla motorer inkopplade. Min stora fräs drar totalt ca 2A som max, då med >2A strömbegränsning inställd på alla motorer.
Jag har massa kort i lager. Du kan nog inte byta Allegrokretsen själv, men prova gärna.
Självklart måste du löda bort allt sjukt före du testar på nytt. Varför skulle du ha kvar det brända isf?
Din Edit: Allt går, utom små barn. Tex att strömen inte går genom motorn, utan bara i kabeln. (Generalkortis

"Varför skulle du ha kvar det brända isf?"
Tja, därför att jag då skulle slippa ta isär kortet och löda bort de pajjade modulerna, men ja, det var väl en rätt korkad fråga av mig. =)
Ska mäta upp kablarna så att det inte blivit kortis nånstans. Sen provar jag att koppla in alla motorerna, en och en, på X-kortet. Om det nu fungerar öht förstås =).
Om jag får alla motorer att snurra på X-kortet och inte märker något annat konstigt så borde det väl bara vara att beställa två nya kraftkort och hålla tummarna antar jag.
Vad kostar kraftkorten? Själva kretsen är väl ganska dyr så det kanske inte är lönt att ge sig in på det projektet (byta ut Allegron) för en som knappt har lött något ytmonterat alls.
MVH
/Tottish
Tja, därför att jag då skulle slippa ta isär kortet och löda bort de pajjade modulerna, men ja, det var väl en rätt korkad fråga av mig. =)
Ska mäta upp kablarna så att det inte blivit kortis nånstans. Sen provar jag att koppla in alla motorerna, en och en, på X-kortet. Om det nu fungerar öht förstås =).
Om jag får alla motorer att snurra på X-kortet och inte märker något annat konstigt så borde det väl bara vara att beställa två nya kraftkort och hålla tummarna antar jag.
Vad kostar kraftkorten? Själva kretsen är väl ganska dyr så det kanske inte är lönt att ge sig in på det projektet (byta ut Allegron) för en som knappt har lött något ytmonterat alls.
MVH
/Tottish
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31435
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Vid 21V borde det inte kunna bli över 35V... Jojje kör ju med ett labbagg (25V ut, eller vad var det?) utan konding, och det har funkat hur bra som helst. Iofs med gamla kontrollerkortet, sist jag såg fräsen. Men enligt honom ska det inte finnas några egentliga skillnader mellan nya och gamla förutom att det är uppdelat på fler kretskort.
Men utan insignaler ska det inte hända ett smack.
På kraftkorten finns inga pullups till step och dir, så om de av någon anledning inte är korrekt anslutna till breakoutkortet så kanske allegro-kretsen får frispel.
Men utan insignaler ska det inte hända ett smack.
På kraftkorten finns inga pullups till step och dir, så om de av någon anledning inte är korrekt anslutna till breakoutkortet så kanske allegro-kretsen får frispel.
Har du kommit någe längre? Nåt generalknas måste det ha varit eftersom lampan blinkade i takt med motorerna.
För det första ska motorerna stå helt stilla om du inte har parallellkabeln i datorn (som MM skriver). Eftersom dom rörde på sig måste det kommit in några störningar, men vart.
Sen kan det kanske varit det som någon annan skrivit om på annan plats. Det med att kondingen under ena kortet är lite för hög. Alltså risk för kortis.
Om man monterar kortet på W-platsen i stället, slipper man den risken iaf.
(Men detta kan vi nog utesluta, eftersom du nog redan läst om just det.)
Jag tvivlar lite på överspänning pga att du hade inte datorn inkopplad och därmed inte några pulser för att "övervarva" motorerna som i sin tur stallade och gav backspänningar. Som MM gjorde.
Det enda som verkar troligt är skarvsladdarna till motorerna som gjort kortis eftersom det funkade när du direktkopplade, eller att det låg nåt på bordet eller nåt avklipp lagt sig på "fel plats", hmm...
Jag säger inte alls att det är så, men jag har aldrig heller hört om detta "problem" förut. Inte vad jag kan komma ihåg iaf.
Priser: 200:-/st + moms och frakt. Om vi kommer på att det är konstruktionsfel, så får du självklart tillbaka pengarna.

För det första ska motorerna stå helt stilla om du inte har parallellkabeln i datorn (som MM skriver). Eftersom dom rörde på sig måste det kommit in några störningar, men vart.
Sen kan det kanske varit det som någon annan skrivit om på annan plats. Det med att kondingen under ena kortet är lite för hög. Alltså risk för kortis.
Om man monterar kortet på W-platsen i stället, slipper man den risken iaf.
(Men detta kan vi nog utesluta, eftersom du nog redan läst om just det.)
Jag tvivlar lite på överspänning pga att du hade inte datorn inkopplad och därmed inte några pulser för att "övervarva" motorerna som i sin tur stallade och gav backspänningar. Som MM gjorde.
Det enda som verkar troligt är skarvsladdarna till motorerna som gjort kortis eftersom det funkade när du direktkopplade, eller att det låg nåt på bordet eller nåt avklipp lagt sig på "fel plats", hmm...
Jag säger inte alls att det är så, men jag har aldrig heller hört om detta "problem" förut. Inte vad jag kan komma ihåg iaf.
Priser: 200:-/st + moms och frakt. Om vi kommer på att det är konstruktionsfel, så får du självklart tillbaka pengarna.
Då har jag nog knäckt den här nöten. Nöten i det här fallet var min skalle.
Jag hade lindat paren på mina förlängningssladdar fel. Svart och blå. Röd och Grön. På grund av detta så kopplade jag naturligtvis in paren fel i kontrollerkortet.
Så då är frågan: Skulle denna felkoppling (samma för alla 3 motorer) kunna ställa till med det fyrverkeri jag tidigare fick skåda?
Vidare så har jag testat den ensamma överlevande allegron och den verkar fungera. Med rätt inkoppling dvs =). Eftersom de andra två blev riktigt illa åtgångna så har jag anledning att tro att även denna krets kanske inte är 100%.
Men som sagt: Kan felkoppling av motorerna ställa till på det här viset?
MVH
/Tottish
Jag hade lindat paren på mina förlängningssladdar fel. Svart och blå. Röd och Grön. På grund av detta så kopplade jag naturligtvis in paren fel i kontrollerkortet.
Så då är frågan: Skulle denna felkoppling (samma för alla 3 motorer) kunna ställa till med det fyrverkeri jag tidigare fick skåda?
Vidare så har jag testat den ensamma överlevande allegron och den verkar fungera. Med rätt inkoppling dvs =). Eftersom de andra två blev riktigt illa åtgångna så har jag anledning att tro att även denna krets kanske inte är 100%.
Men som sagt: Kan felkoppling av motorerna ställa till på det här viset?
MVH
/Tottish
Jojje skriver i tråden om att löda ihop kontrollerkortet:
"En stegmotor består av två spolar. Den ena Röd-Blå. Den andra Grön-Svart. Hur dom kopplas inbördes spelar ingen roll. Enda skillnaden är att motorn går andra hållet. I vilken ordning spolarna kopplas, spelar inte heller nån roll, bara man tänker parvis. så du kan börja från vilket håll som helst, med vilken färg du vill, men fortsätt med den andra i samma par/spole."
Eftersom min kabeltvinning blev fel så kopplade jag in dem (från vänster till höger): röd, grön, blå, svart. Alltså inte parvis korrekt, och det är väl i alla fall felkopplat?
"En stegmotor består av två spolar. Den ena Röd-Blå. Den andra Grön-Svart. Hur dom kopplas inbördes spelar ingen roll. Enda skillnaden är att motorn går andra hållet. I vilken ordning spolarna kopplas, spelar inte heller nån roll, bara man tänker parvis. så du kan börja från vilket håll som helst, med vilken färg du vill, men fortsätt med den andra i samma par/spole."
Eftersom min kabeltvinning blev fel så kopplade jag in dem (från vänster till höger): röd, grön, blå, svart. Alltså inte parvis korrekt, och det är väl i alla fall felkopplat?