Flussmedel i Lödtenn. Ta bort ???

thisismyname
Kontakt:

Flussmedel i Lödtenn. Ta bort ???

Inlägg av thisismyname »

Jag använder ett lödtenn som beskrevs så här på Conrad.se där jag beställde från:
LÖDTRÅD SN 60 0,5 MM 100 G

Elektroniklödtråd
Högvärdig, syrafri lödtråd med flussmedel på kolofoniumbas.
Typ: L-Sn60PbCu2 (DIN EN 29454-1).
Det verkar inte vara No-Clean flussmedel i eftersom det hade stått det isåfall. Och där jag har lött med detta tenn så har det efterlämnat flussrester på moderkortet. No-Clean fluss behöver man inte ta bort.

Min fråga är om det är nödvändigt att ta bort detta fluss som kommer från tennet eller om man bara behöver låta det vara ??? Och vad ska jag använda isåfall förutom en flussborttagningspenna ???

Jag ids fan inte beställa igen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

För att få bort: T-röd eller isopropylalkohol (t.ex. förgasersprit).

RMA-fluss (Resin, mildly active) behövs inte rensas bort men har man ett kretskort som ska vara bättre än vanligt bör man rensa bort det.
thisismyname
Kontakt:

Inlägg av thisismyname »

Men hur skall jag applicera isopropylalkoholen/T-Röden på moderkortet ???

Jag har testat bomull men det efterlämnar bara små partiklar och jag är rädd att det kan bli kortslutning eller nåt om det finns för mycket småpartiklar.

Finns det något man kan använda som inte efterlämnar några rester alls ???

Sedan står det att det är flussmedel på kolofoniumbas. Är det samma sak som RMA-fluss ???
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Tag en pensel som tål T-sprit (jag använder koncentrerad spolarvätska funkar lika bra men är billigare).
Klipp av alla strån så att dom bara blir 10mm långa.
Lägg ned kortet i T-spriten och borsta med penseln.
När alla synliga rester av flusset är borta så borsta en gång till men nu ute ur T-spriten och du låter överflödig T-sprit rinna ned i din balja.
Fin tvätta med destilerat vatten.
Fintvätta med T-Sprit och en ny fin pensel/borste.
Låt torka.

Detta är den definitionsmässiga tvättmetoden för fluss och annat skit som kommit i lödprocessen, men man kan ju fuska och hoppa över diverse steg om man vill. Om det skall vara militärt godkänd tvättning så tillåts bara ren etanol utan tillsatser samt destillerat vatten, men då skall de två sista stegen göras ytterligare en gång. På 80 talet så förbrukade vi ett 200 litersfat per år på "kretskortstvätt" av militära produkter...

Överflödig kontaminerad T-sprit sparar du och återanvänder i nästa tvätt process.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Hmm "...bara ren etanol utan tillsatser..." och dubbelhmmm "...förbrukade vi ett 200 litersfat per år..."

Kan gissa att ni hade roligt emellanåt! :D
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Då var jag ung och oförstörd.
Så det låg på mina kollegor att sköta den förbrukningen, jag minns mest att det aldrig var något snack om hur vi tvättade, dom lyckades helt enkelt inte dricka upp hela årsransonen...
Vår chef var helt rabiat på en sak - INGET fick säljas/bytas vidare. Egen förbrukning var OK men aldrig till utomstående och inget snack om varifrån osv.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Läkarna står helt i lä där.. :D
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har en tandborste till detta men som limpan skriver: en pensel, gärna med naturhår, avklippt till "svinborst" är grejen.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Förr, när vi också hade metanolinblandad industrisprit på gamla företaget, så var modellen 'blomsprayflaska' - en som tål sprit, vilket inte alls är självklart.

Framkallningsskål som man lutade kortet i och så duschade man kortet med blomsprutan, avvaktade litet, slängde på en skvätt till så att det var väl blött.

Därefter använde jag ovan klippta penslar och rätt och slätt tandborste och gnodde igenom allt, duscha på med spriten igen och lät den allt annat än rena vätskan självrinna ut i framkallninsskålen (kan alltid stå på en liten kloss eller något) , besikta, gnugga och duscha igen - man tar också baksidan. När man är nöjd så lutade man upp kortet så att den nästan stod rakt upp och därefter med blomsprutan och 'blåste' ned spriten med spritdurschen från blomsprutan med börja överst - med den processen blir det inte särsksilt mycket kvar av spriten på kortet och det som är kvar är helt rent nykommen från blomsprutan, och därefter skakade/svängde ut kortet för att bli av med de sista dropparn - låt torka

På så sätt blev det inte en spår av intorkad oren tvättvätska som det gärna blir om man kör med flera bad och litervis med sprit efter några kort, och totala åtgången kanske låg på ett par dl för en dubbel europa-kort.

Jag kan säga att det som var i framkallningsskålen var knappast något man ville hälla i groggen ens om det hade varit 96% etanol...

Jo en sak till - ha inte gnistrande kontakter, cigg, och öppen eld i närheten när du håller på med detta (glöm inte kylskåpets startrelä...) - det är säkert 100-faldigt mer brandrisk att göra ovanstående än om din bils AC:s skulle vara fylld med gasol och hela laddningen mot all förmodan snabbt läckte i evaporatorn in i kupen och du sätter dig i bilen med en cigg i käften strax efter... - så se upp, då alkoholbränsle förmodligen har ställt till med mest personliga brännskador av alla typer av bränslen....
thisismyname
Kontakt:

Inlägg av thisismyname »

Jag använder nu en pensel och kemiskt ren Aceton för att ta bort flussmedelsresterna från moderkortet. Jag applicerar lite aceton på penseln och gnuggar försiktigt bort flussmedelsresterna.

Kommer det funka bra även på PCB's som skall användas ???
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Aceton är ett klart olämpligt lösningsmedel. Det löser rätt många plaster och har bara halvbra lösningsförmåga mot vissa flussmedel. Iochmed att du inte sköljer bort flussmedlet så har du bara spritt ut det på en större yta, det skall bort från kortet helt, eller inte alls och i sådana fall vara av No-Clean typ.
thisismyname
Kontakt:

Inlägg av thisismyname »

Men borde inte penseln likson ta upp flussmedlet på penseln och inte sprida ut det ???

Det flussmedel jag har i min flusspenna är No-Clean och det är jag inte noga med att ta bort eftersom det inte behövs.

Det är flussmedlet i tennet som jag är orolig för eftersom det inte verkar vara av No-Clean typ utan kolofoniumbaserat. Vissa lödpunkter hamnar det inga flussrester utanför och det är ju bra medans det på andra kommer en brun/svart-färgad vätska som stänker lite utanför lödpunkten och stelnar direkt. Vissa gånger är inte vätskan ens brun/svart-färgad utan klart genomskinlig.

Funkar T-Röd bra instället för aceton, som någon skrev i tidigare i tråden ???
Eller vet någon nåt annat medel som funkar bra att användas som flussborttagnngsmedel ???

För jag har frågat på ett annat forum och där sa en kille att aceton funkar väldigt bra att rengöra moderkort med !!!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

T-röd är helt OK, förgasaralkohol likaså, koncentrerat spolarvätska duger, aceton är dåligt!

Penslen är till för att gnugga, inte till att få rent, där använde man blomsprutan eller liknande teknik, alltså sköljer av (när allt är löst och gnuggad) med rent sprit.

Man kan, som sista steget, skölja men varmt vatten och sedan sätta på tork på elementet men om man inte har helt rent är vattenbiten inte grejen.
thisismyname
Kontakt:

Inlägg av thisismyname »

Men hur fungerar då en flussborttagningspenna ???
Suger den upp allt fluss eller måste man göra likadant när man använder flusspenna ???
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att lösa upp och sprida ut fluss är det samma som att göra det "osynligt", inte det samma som att ta bort det. Jag har inte sett en flussborttagningspenna någonsin och om de är som dessa no-clean fluss-pennor man använder vid reperation osv. är de inte värd namnet.
Skriv svar