Tack Peter, intressant läsning. Vad gäller databladet så blir jag brydd, det står mycket riktigt att 226U är för både 50 och 60Hz, men säljaren har som sagt understrukit att det är en 60Hz trafo (kanske finns någon märkning eller så antar han det eftersom den är såld i Kanada?) Jag ska maila och fråga, det är alltså en E-bay auktion och då kan man inte alltid få fullständiga data, men rubriken säger att det är just en 226U.
Om det var en ny trafo kunde jag lika gärna köpa en här (kostar 340$ ny), men med tanke på fraktpriset så blir det kanske så ändå
Med tanke på den höga spänningen och som Du skriver tycks göra trafon i mätutrustningen större så har den kanske större kärna än vad som annars skulle behövts för att få plats med all isolation. Detta kan göra att den klarar 50Hz. Mät strömmen med ett scope (över ett litet lagom motstånd) och se om den är OK eller "peakar" p.g.a. mättning. Eller helt enkelt kontrollera värmen. Det säger inte tjoff, utan är en långsam process att trafon blir överhettad, så Du har gott om tid att märka det och kunna bryta.
Angåendende vridtrafon så om Du inte behöver kunna höja utspänningen över den inkommande så kan Du ansluta inkommande spänning över de yttersta uttagen. I så fall borde det kunna fungera med 50Hz, men jag lovar inget bestämt.
En vanlig trafo för 60Hz mår inte bra alls av 50Hz. T.ex. vet jag att nätdelar för amatörradio blir mer än lovligt varma med fel frekvens. Om trafon är designad för att kunna gå i tomgång och körs vid full last hela tiden så kanske det också skulle fungera, då är där ett motriktat fält som hindrar magnetflödet att nå mättning.
Jo, trafon skulle i så fall kunna bli överhettad men som sagt över en tid så det hade funnits gott om tid för test, men jag hade ju förstås som sagt kunnat kolla upp det i ett oscilloskop och se hur det hela hade agerat.
Men när jag nu tittar lite närmre på transformatorn så ser jag nu att det inte bara är två sladdar till primären utan sammanlagt 5. En av dom verkar dock inte ha någon som helst kontakt med någon av dom andra kablarna från transformatorn och denna sladd är dessutom också jordad så jag ser den helt enkelt som en jordad skärm. Dom andra 4 verkar som det är två lindningar, men har dock ej mätt detta, men dessa ser i så fall ut att vara parallellkopplade med varandra. Det skulle inte förvåna mig om transformatorn möjligen då skulle kunna vara omkopplingsbar till 230V genom att mata lindningarna i serie i stället och jag har en känsla av att så kan vara fallet.
Det finns tyvärr bara ett enda ställe som säljer denna trafo och det är samma företag som säljer denna mätutrustning för jag hittar enbart dessa vid en sökning. Har skickat ett mail dom om dom har någon info som dom ev vill dela med sig om detta så får jag hoppas på det bästa.