Filmkondensator som klarar hög ström?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
kimmen

Filmkondensator som klarar hög ström?

Inlägg av kimmen »

Jag hade tänkt bygga en resonant switchad strömförsörjning men har svårt att hitta en passande kondensator till resonanskretsen. Har kollat på ELFA men hittar ingen som jag skulle klara mig med mindre än 10 parallellkopplade.

Det som behövs är alltså en kondensator (eller flera i serie/parallell) på 47nF. Problemet är att den måste klara 9A RMS vid strax under 100kHz, alltså en spänning på c:a 500V RMS. Låga förluster måste den/de ju också ha med tanke på att den reaktiva effekten är 4,5kVAr.

Någon som har något tips? Vad brukar ni som byggt induktionsvärmare använda?
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

Som jag förstått det är det pulståligheten man får få efter i sådana applikationer så med 500V och 100Khz så bör det fungera med en MKP/PHE/FKP konding. (Vet ej vilken utav dem som har lägst förluster)

edit: Blev intresserad, vad ska strömförsörjningen vara tillför? och varför valde du serie/parrallell resonant topologi istället för vanlig ZVS med mosfet Cds kapacitans + trafo läckinduktans?
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Jo det är ju just de typerna jag kollat på. Hittade det här på RIFA:s sida:
http://www.evoxrifa.com/technote_pdf/sp ... e_caps.pdf

Jag laddade hem deras program som kan beräkna kurvor för deras PHE-kondensatorer. 4st PHE450 2000V 15nF med RM 22,5mm verkar kunna funka. Spänningen jag skrev, 500V var i överkant. 300V vid 70kHz som sjunker med högre frekvens var mer korrekt.

Det är alltså tänkt att bli en nätdel till någon slags ljudförstärkare. Antingen en med hög effekt (i så fall kanske klass H eller G) eller möjligtvis flera kanaler med lägre effekt. Jag funderade på vanlig ZVS men i en halvbrygga så blir det svårt att få ZVS vid låg uteffekt i förhållande till maxeffekten från nätdelen. Och med tanke på att lasten är en ljudförstärkare så är ju medelförbrukningen låg i förhållande till topparna. Tanken är att nätdelen ska kunna ge 1kW, dock så behöver den inte klara det kontinuerligt.

Verkningsgrad är väl inte det jag satsar på nu egentligen, en fasskiftad helbrygga hade nog varit bättre ur den synpunkten, tanken är väl mer att få låg nivå på störningarna. Topologin är tänkt att vara en serie-parallell, alltså två seriekopplade kondensatorer med lasten över den ena. Den arbetar mest kring serieresonansen för att vid lägre belastning öka frekvensen. Strömmen genom alla primärkomponenterna och transformatorn är sinusformad, spänningen över transformatorn är toppklippt sinus vid låg belastning och trapetsformad vid hög. ZVS sker vid alla belastningar, både för likriktardioderna och switchtransistorerna :)
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Till induktionsvärmar-bygget så använder jag kondensatorer från Celem, men dom känns kanske lite overkill och lite dyra för din applikation då du "bara" har 4.5kVAr... :D
http://celem.com/products.html
En av deras mindre kanske skulle kunna fungera.
CP30/75

Om jag missuppfattat något så skyller jag på att jag redan sover. :lol:
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Jo det skulle vara grymt overkill :D Snygga var de då med all koppar på. Men jag hittade ju ändå något som kan funka med hjälp av RIFAs program, behövde bara 4 i parallell. Gick väl på 30kr kanske på ELFA. Antar att de där kostar lite mer ;)

Då var det bara att klura ut hur resonansspolen ska byggas utan att den värmer sönder sig själv.
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

En ETD29, 39, 49 med luftgap, lindad med folie eller litz?
Vad ska det vara för induktans på den?
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

100uH, och då blir det ju alltså 9A RMS vid 100kHz. Jag räknade lite på det och kom fram till att ETD39 möjligtvis var gränsfall, ETD49 har jag inte kollat. Men vad jag förstår så kan man få problem runt luftgapet med virvelströmsförluster i lindningen, det är väl det som jag är mest oroad över och inte har koll på hur stort problem det är egentligen. Folie kanske kan vara något om den är tunn, men det är ju i storleksordningen 50 varv om jag inte minns fel det skulle bli, i alla fall på en ETD39. :shock: Beror iofs på hur mycket kärnförluster man kan leva med och hur stor fläkt man har...
Skriv svar